Krokodyl gawialowy (Tomistoma schlegelii)

Nazywany/a też: krokodyl sundajski

By TimVickers [Public domain], from Wikimedia Commons
Krokodyl gawialowy ma głowę wąską i wydłużoną, na jej szczycie znajdują się oczy, uszy i nozdrza. Tęczówka żółtawobrązowa. Zęby są cienkie, długie. Barwa grzbietu oliwkowobrązowa bądź czerwonobrązowa, w ciemne plamy. Spód jest jednolity, żółtawy lub żółtozielony. Kończyny są krótkie. Ogon jest długi, bocznie spłaszczony, w ciemne pręgi. Samce są większe od samic. Osobniki młode są czarno plamkowane. Gatunkami podobnymi są gawial gangesowy (Gavialis gangeticus) oraz krokodyl wąskopyski (Mecistops cataphractus).
  2. Środowisko i tryb życia
  3. Rozmnażanie

Krokodyl gawialowy zamieszkuje obecnie Malezję oraz Indonezję; głównie spotykany jest na Borneo, Sumatrze i na południu półwyspu Malajskiego. Historycznie zamieszkiwał całą Azję południowo-wschodnią Na wielu obszarach dawnego występowania wyginął. Liczebność tego gatunku gwałtownie spada.
Czy wiesz, że...Krokodyl gawialowy został najprawdopodobniej wytępiony w Tajlandii, od 1970 roku nie został zaobserwowany. Populacje szacuje się na 2500 osobników.

Krokodyl gawialowy prowadzi wodno-lądowy tryb życia. Zamieszkuje różne środowiska słodkowodne: doliny rzek i strumieni, bagna, rozlewiska, starorzecza i torfowiska. W środowisku występowania wymaga skrawków stałego lądu pozwalających na wygrzewanie się w słońcu i odbycie godów. Gatunek narażony na wyginięcie (kategoria VU na liście IUCN). Wpisany jest do konwencji CITES (załącznik I). Głównym zagrożeniem jest utrata i fragmentacja siedlisk. Wiele osobników ginie przez kłusownictwo oraz przez przypadkowe złowienia w sieci rybackie.

Krokodyl gawialowy to organizm jajorodny. Do rozrodu przystępuje w maju. Samica buduje gniazdo (w kształcie kopca) w ziemi, z torfu i liści. Samica składa od 20 do 60 jaj. Średnica jaj wynosi 10 cm. Inkubacja trwa 90 dni. Płeć determinowana jest przez temperaturę otoczenia. Rodzice nie opiekują się potomstwem. Dojrzałość płciową osiąga w 20 roku życia, przy długości ciała 2,5-3 m. Żyje do ponad 60 lat.

Krokodyl gawialowy żywi się kręgowcami (rybami, gadami, ptakami i ssakami) oraz bezkręgowcami (skorupiakami, owadami).
Krokodyl gawialowy By TimVickers [Public domain], from Wikimedia Commons