Słonka (Scolopax rusticola)

Nazywany/a też: słonka zwyczajna

Słonka. By Ronald Slabke (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Słonka to ptak nieco większy od sójki (Garrulus glandarius). W kraju średnio lub bardzo liczny wędrowny gatunek lęgowy. Aktywna o zmierzchu. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Tęczówka oczna u słonki jest ciemnobrązowa. Oczy wysoko osadzone. Jasna brew. Ciemny kantarek. Dziób prosty, długi, stożkowato zaostrzony, z ciemniejszym końcem. Głowa dosyć duża, z prążkowanym, ciemniejszym ciemieniem. Ubarwienie kamuflujące. Wierzch rdzawobrązowy, ciemnobrązowo i szaro cętkowany. Spód ciała nieco jaśniejszy, szaropłowy z brązowym prążkowaniem. Sylwetka krępa. Skrzydła szerokie, zaokrąglone. Kuper rdzawobrązowy. Nogi żółtoszare, stosunkowo krótkie. Palce długie i smukłe. Brak dymorfizmu płciowego. Osobniki młodociane podobne są do dorosłych.
Czy wiesz, że...Samce słonki wykonują charakterystyczny lot godowy, podczas którego wydają specyficzne dźwięki (chrapnięcia, chrząknięcia, psykanie).

Słonka zamieszkuje Eurazję, głównie w pasie między 55, a 65 równoleżnikiem. W Europie Zachodniej zasięg występowania słonki rozciąga się od Pirenejów, za koło podbiegunowe. W Azji poza zwartym zasięgiem zamieszkuje jeszcze Kaukaz, Tien-Szan i Himalaje. Populacje zamieszkujące Europę Zachodnią są w większości osiadłe, pozostałe ptaki odlatują na zimę do południowej Europy, północnej Afryki i południowej Azji.

Typowym siedliskiem słonki są obszary wilgotne: bagna, rozlewiska, wilgotne łąki i nadrzeczne lasy.

Słonka jest gatunkiem poligynicznym. Gnieździ się w zagłębieniu ziemi. Gniazdo ukryte pośród roślinności, wyścielone jest materiałem roślinnym (m.in. trawą i liśćmi). Wyprowadza jeden lub dwa lęgi w roku. Samica składa 4-5 brązowych, nakrapianych jaj. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi 22-24 dni. Zaraz po wykluciu pisklęta opuszczają gniazdo. Młode szybko stają się samodzielne, pozostają pod opieką samicy do ponad miesiąca. Lotność uzyskują w 3 tygodniu.

W diecie słonki przeważają zwierzęta bezkręgowe (owady, pierścienice, pajęczaki, skorupiaki, ślimaki), rzadziej żywi się pokarmem roślinnym (w postaci nasion). Pokarm zdobywa poprzez sondowanie dziobem miękkiej gleby.
Słonka. By Ronald Slabke (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons Słonka. By Ronald Slabke (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons