NESTOR KAKA. Ptak. Zwierzę - nestor kaka, papuga kaka
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Papugowe Kakapowate Nestor Nestor kaka
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Nestor kaka (Nestor meridionalis)

Nazywana/y także: kaka, papuga kaka
Nestor kaka
Spis treści
Wygląd

Nestor kaka należy do rodziny kakapowate (Strigopidae). Posiada szarawy, masywny, zakrzywiony dziób z dłuższą szczęką górną. Tęczówki są ciemnobrązowe. Czoło, ciemię i kark są szaro białe. Na karku znajduje się czerwona pół-obroża. Policzki są żółtawe lub pomarańczowe. Wierzch jest oliwkowo brązowawy. Spód czerwony. Tułów jest krępy. Ogon jest krótki. Nogi są szarawe. Samice posiadają krótsze i mniej zakrzywione dzioby.

Nestor kaka jest endemitem Nowej Zelandii. Papuga ta zamieszkuje Wyspę Północna i Południową oraz Great Barrier Island i Stewart Island. Na Wyspie Południowej spotykana jest głównie w Andach Południowych i w Fiordlandzie. Liczba papug zamieszkujących największe wyspy drastycznie spada. Populacje z niewielkich wysp wolnych od drapieżników są stabilne.

Nestor kaka występuje w różnorodnych lasach nizinnych, wyżynnych i górskich. Ptak towarzyski. Żyje w parach bądź w małych grupach. Jest gatunkiem osiadłym. Prowadzi dzienny tryb życia, ze szczytem aktywności przypadającym rano i po południu. Jej liczebność maleje. Na liście IUCN jest gatunkiem zagrożonym wymarciem (kategoria EN). Wpisana jest do konwencji CITES (załącznik II). Do głównych zagrożeń zaliczyć można utratę siedlisk oraz ssaki drapieżne (między innymi gronostaje).

Nestor kaka przestępuje do rozrodu od września do marca. Gnieździ się na drzewach, na wysokości od 3 do 6 metrów. Gniazdo wyścielone jest wiórami. Samica składa 3-4 białawe jaja. Czas wysiadywania jaj wynosi 24 dni. Opiekę nad potomstwem pełnią oboje rodzice. Wysiadywaniem jaj zajmuje się samica. W tym czasie samiec dostarcza pożywienie. Młode pozostają w gnieździe do 9-10 tygodni. Niezależność uzyskują po siedmiu miesiącach. Nestor kaka osiąga dojrzałość płciową w pierwszym roku życia. Jest ptakiem długowiecznym, żyje do ponad 40 lat.

Nestor kaka jest ptakiem wszystkożernym. Żywi się pokarmem roślinnym (owocami, nasionami, nektarem, pąkami i kwiatami) oraz zwierzętami bezkręgowymi (owadami i ich larwami).

4.6/5 - (14 votes)