Kalafior warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze kalafiora

Dla większości z nas jedną z ulubionych potraw w okresie dzieciństwa był gotowany kalafior posypany chrupiącą bułką tartą. Obecnie, wiedząc, jak cenne dla zdrowia właściwości zawiera w sobie kalafior, skłaniamy się ku temu, by spożywać je na surowo lub w wersji przyrządzanej na parze. Jak wybrać idealnego kalafiora? W jaki sposób można przyrządzić to warzywo, aby wprowadzić nieco zmian w naszej kuchni?



Kalafior, fot. shutterstockKalafior, fot. shutterstock
  1. Kalafior wcale nie jest darem od królowej Bony
  2. Kalafior - bezpieczne dla alergików bogactwo witamin i minerałów
  3. Kalafior blokuje dostęp nowotworom
  4. Kalafior - źródło cennego błonnika i wsparcie dla układu pokarmowego
  5. By mieć pamięć jak słoń…
  6. Kalafior przeciw osteoporozie
  7. Kalafior idealny
  8. Jak jeść kalafiora?
Kalafior (Brassica oleracea L. var.botrytis L.) jest rośliną uprawną, uznawaną za odmianę kapusty warzywnej lub efekt mutacji brokułu. Kalafior występuje w wielu odmianach kolorystycznych – oczywiście najpopularniejsze są białe lub kremowe – jednak czasami możemy natrafić na wersję żółtą, zieloną tudzież… fioletową. Okrągłą główkę warzywa, podobnie jak w przypadku brokułu, tworzą tzw. róże, które we wczesnym stadium rozwoju są tak zbite, że ciężko je od siebie oddzielić. Uznaje się, że młody kalafior, a więc taki o gęsto ułożonych różach, jest najdelikatniejszy w smaku.

Kalafior wcale nie jest darem od królowej Bony

Na podstawie źródeł historycznych można stwierdzić, że kalafior pochodzi z Cypru, skąd bierze się jego pierwotna nazwa - „kapusta cypryjska”. Uprawiano go już w starożytnej Grecji i w Rzymie. W Polsce warzywo pojawiło się na przełomie wieku XVI i XVI. Wbrew powszechnej opinii, nie sprowadziła go do nas królowa Bona Sforza. Jak podaje Kamil Janicki w swojej książce „Damy złotego wieku”, kapusta i kalafior trafiły na polskie ziemie najprawdopodobniej wskutek wyjazdów synów najlepszych polskich rodów do Włoch, zaś same włoskie przepisy zawierające dania na bazie warzyw kapustnych przyjęły się w rodzimej kuchni dopiero dwa wieki później.

Kalafior - bezpieczne dla alergików bogactwo witamin i minerałów

Kalafior, jak większość warzyw, jest niskokaloryczny. 100 gram rośliny to tylko 25 kalorii. Znajdziemy w niej imponujący zestaw witamin: witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9), witamina C, E i K oraz wiele składników mineralnych: chlor, cynk, fluor, fosfor, jod, magnez, mangan, miedź, potas, sód, wapń i żelazo. W kalafiorze możemy również znaleźć tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik i cukry. Osoby podatne na uczulenia bez wahania mogą umieścić to warzywo w swojej diecie, jako że udowodniono jego hipoalergiczność.
Kalafior na grządce, fot. shutterstock

Kalafior blokuje dostęp nowotworom

Kalafior zawiera antyoksydanty, które, jak wiadomo, zapobiegają niebezpiecznym mutacjom komórek i zwalczają wolne rodniki. Udowodniono, że przeciwutleniacz o nazwie indolo-3-karbinol, spotykany w warzywach kapustnych, zmniejsza ryzyko raka piersi. Z kolei zawarty w kalafiorze sulforofan daje organizmowi siłę do walki z istniejącymi już zmianami nowotworowymi. Badania dowodzą, że związek ten może zahamować rozwój raka przełyku, trzustki, prostaty i czerniaka we wczesnym stadium.

Kalafior - źródło cennego błonnika i wsparcie dla układu pokarmowego

Ze względu na wysoką zawartość błonnika i wody w kalafiorze, spożywanie tego warzywa zapobiega zaparciom, chorobom układu pokarmowego i zmniejsza ryzyko raka jelita grubego. Najnowsze badania dowodzą, że błonnik pokarmowy odgrywa istotną rolę dla prawidłowego działania układu odpornościowego i zapobiega zapaleniom, dzięki czemu chroni nas przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, cukrzycą i rakiem. Jak podaje  Nutritional Sciences Program of the University of Kentucky, wysokie spożycie błonnika, poza tym, że pomaga schudnąć, pozwala obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

By mieć pamięć jak słoń…

Zawarta w kalafiorze cholina ułatwia zasypianie, naukę i zapamiętywanie. Wspiera także proces utrzymywania odpowiedniej struktury błon komórkowych i usprawnia przenoszenie bodźców nerwowych. Jeśli mamy dużo rzeczy na głowie i ważne jest dla nas, aby o niczym nie zapomnieć, powinniśmy umieścić to warzywo w swojej diecie.

Kalafior przeciw osteoporozie

Z racji tego, że kalafior zawiera witaminę K, ułatwiającą wchłanianie wapnia i ograniczającą jego wydalanie z organizmu, spożycie tego warzywa pozwala zmniejszyć ryzyko złamań kości i osteoporozy.
Pieczony kalafior, fot. shutterstock

Kalafior idealny

W celu wybrania idealnego okazu kalafiora, pamiętajmy, że powinien on mieć średnich rozmiarów głowę, stanowiącą zbitą masę, pozbawioną uszkodzonych różyczek i plam.

Jak jeść kalafiora?

Kalafiora można spożywać na surowo – wówczas zachowuje najwięcej witamin oraz wartości odżywczych i może stanowić smaczny składnik sałatek. Zanim przyrządzimy warzywo, powinniśmy oczyścić je z liści, dokładnie umyć i, w razie potrzeby poporcjować. Najpopularniejsze danie z kalafiora w naszym kraju to, oczywiście, jego wersja gotowana, serwowana z masłem i bułką tartą.

Aby jednak nieco odświeżyć nasze nawyki kulinarne, a przy tym mieć gwarancję, że warzywo zachowa wszystkie cenne wartości, możemy spróbować przyrządzić sałatkę z kalafiora z dodatkiem śmietany i świeżego szczypiorku.

Składniki (porcja dla dwóch osób):

Przygotowanie:
Umyty i osuszony kalafior ścieramy na tarce o grubych oczkach. Szczypior i czosnek niedźwiedzi siekamy, po czym mieszamy z utartym kalafiorem, majonezem i śmietaną. Całość przyprawiamy solą.
Na zdrowie!
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

1. Janicki K. „Damy złotego wieku”, wydawnictwo Znak Horyzont, 2014
2. www.medicalnewstoday.com [dostęp: 2015-07-26]
3. www.nutrition-and-you.com [dostęp: 2015-07-26]
4. www.nutrition411.com [dostęp: 2015-07-26]
5. www.whfoods.com [dostęp: 2015-07-26]

Ocena (4.6) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy