Czy ekologię można mieć w genach? | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Czy ekologię można mieć w genach?

Czy ekologię można mieć w genach?

Niektórzy ludzie są bardziej świadomi ekologicznie niż inni, a naukowcy twierdzą, że przyczyną mogą być ich geny.

Badanie opublikowane w BioScience wykazało, że bliźnięta jednojajowe mają bardziej zbliżone poglądy na ekologię i ochronę środowiska niż bliźnięta dwujajowe. Naukowcy twierdzą, że może istnieć związek między genetycznym składem ludzi a ich poparciem dla zielonych polityk.

„Celem jest zrozumienie, dlaczego ludzie są różni, a takie różnice wynikają z połączenia genów i środowisk” – powiedziała Chia-chen Chang, pracownik naukowy National University of Singapore i główna autorka artykułu opublikowanego w czasopiśmie BioScience.

„Rozważenie komponentów genetycznych daje nam bardziej holistyczną odpowiedź na to pytanie, ale wyniki genetyczne dotyczą tylko prawdopodobieństwa, a nie determinizmu”.

Naukowcy wykorzystali dane dotyczące ponad 1000 bliźniąt z rejestru TwinsUK, największej bazy danych bliźniąt w kraju. Zbadali odpowiedzi jednojajowych i dwujajowych bliźniąt na pytania dotyczące ich troski o naturę, aktywizmu środowiskowego i tego, jak przyjazne dla środowiska było ich własne zachowanie.

Wyniki sugerują, że bliźnięta jednojajowe konsekwentnie odpowiadały zgodnie we wszystkich trzech kategoriach. Naukowcy twierdzą, że może to mieć związek między genetyką ludzi, a ich zachowaniem środowiskowym, co sugeruje, że istnieje pewna dziedziczność cech ekologicznych.

„Początkowo nie spodziewałam się, że wykryję umiarkowaną dziedziczność tych cech” – powiedziała Chang, chociaż zauważyła, że wyniki pokrywały się z wcześniejszymi badaniami dotyczącymi ewolucji, które wykazały dziedziczność niektórych zachowań altruistycznych i kooperatywnych.

Jednak środowisko społeczne, w którym ktoś dorasta, nadal wyjaśnia ponad 50% indywidualnej troski o przyrodę, aktywizm środowiskowy i zachowania osobiste, twierdzą naukowcy.

„Wskaźnik odziedziczalności sugeruje, że istnieją elementy genetyczne. Ale na szacunki dziedziczności mają wpływ zarówno genetyka, jak i środowisko ”- powiedziała Chang. „Nasze zachowanie środowiskowe jest prawdopodobnie bardziej skomplikowane, niż nam się wydaje”.

Felix Tropf, profesor genetyki nauk społecznych w Centre for Research in Economics and Statistics, który nie był zaangażowany w badanie, powiedział, że jest długa droga do zrozumienia roli dziedziczenia w postawach środowiskowych ludzi.

„Nie sądzę, aby takie badanie było szczególnie przydatne dla rozwiązania tej zagadki” – powiedział. „Może to motywować do dalszych badań, które w pewnym momencie mogą być bardzo przydatne, ale najpierw ważne jest, aby zrozumieć, że zasadniczo obserwujemy tylko to, że genetycznie identyczne bliźnięta są bardziej podobne niż niegenetycznie identyczne pod względem stosunku do zmian klimatycznych”.

„Nie ma jednego genu, który przybliża cię do natury” – powiedział Tropf.

Zasugerował również, że naukowcy powinni uwzględnić informacje o tym, czy bliźnięta biorące udział w badaniu miały częsty kontakt z naturą, ponieważ można się spodziewać, że będzie to miało duży wpływ na wyniki. „Dobrze jest analizować wpływy na indywidualne zachowania wobec ekologii, ale ostatecznie zmiany klimatyczne to problem strukturalny, problem systemowy i problem polityczny” – powiedział.

1. https://www.eurekalert.org/news-releases/931922; 2021-10-21;