Glifosat zabija pszczoły!

Wtorek 25.09.2018
fot. pixabay.com fot. pixabay.com

Glifosat, najczęściej stosowany środek chwastobójczy na świecie niszczy korzystne bakterie w jelitach pszczół miodnych i czyni je bardziej podatnymi na śmiertelne infekcje – wynika z najnowszego badania opublikowanego na łamach czasopisma „Proceedings of National Academy of Sciences”.

Nowe badania z University of Texas w Austin wykazały, że pszczoły miodne wystawione na działanie glifosatu, aktywnego składnika Roundup, tracą część pożytecznych bakterii w swoich jelitach i są bardziej podatne na infekcje.

Naukowcy uważają, że jest to dowód na to, iż glifosat może przyczyniać się do spadku liczebności pszczół miodnych i rodzimych zapylaczy na całym świecie.

„Potrzebujemy lepszych wytycznych dotyczących stosowania glifosatu, szczególnie w odniesieniu do pszczół, ponieważ obecnie panuje powszechne przekonanie, że herbicyd nie wpływa negatywnie na pszczoły” – powiedział jeden z autorów badania, Erick Motta, z University of Texas w Austin.

Panuje powszechne przekonanie, że glifosat, produkowany przez Monsanto, jest ukierunkowany na enzym występujący tylko w roślinach i bakteriach i nie jest toksyczny dla zwierząt, w tym ludzi i pszczół. Jednak najnowsze badania pokazują, że poprzez zmianę mikrobiomu jelitowego pszczół – ten popularny środek chwastobójczy osłabia zdolność owadów do zwalczania infekcji.

Badacze wyeksponowali pszczoły miodne na glifosat w stężeniach powszechnie występujących w środowisku. Trzy dni później owady zostały poddane badaniom. Naukowcy zaobserwowali, że herbicyd znacznie ogranicza zdrową mikroflorę jelitową owadów. Spośród ośmiu dominujących gatunków zdrowych bakterii, cztery okazały się mniej obfite.

Pszczoły z upośledzonym mikrobiomem jelitowym częściej umierają i są bardziej podatne na zakażenie pałeczką krwawą (Serratia marcescens). Serratia jest szeroko rozprzestrzenionym patogenem, który zagraża pszczołom na całym świecie. Pszczoły zainfekowane Serratia marcescens najczęściej umierają po 1-3 dniach.

Glifosat stosowany jest jako alternatywa dla koszenia trawy w sadzie jabłkowym w Ciardes we Włoszech. By Mnolf [CC BY-SA 3.0 or GFDL], from Wikimedia Commons