Gawial gangesowy (Gavialis gangeticus)

Nazywany/a też: gawial

1. Wygląd
  2. Występowanie
  3. Środowisko i tryb życia
  4. Rozmnażanie
  5. Pokarm
  6. Systematyka
  7. Galeria zdjęć

Wygląd

Gawial gangesowy jest jedynym współcześnie żyjącym przedstawicielem rodziny gawialowate (Gavialidae). Gatunek mocno rozpoznawalny, wyróżniający się wyglądem spośród innych krokodyli. Ciało smukłe. Na grzbiecie występują cztery rzędy płyt kostnych. Barwa ciała oliwkowobrunatna, spód jest nieco jaśniejszy. Głowa zakończona charakterystycznym, wąskim i wydłużonym pyskiem. Tęczówka zielonkawa. Kończyny krótkie. Ogon długi, bocznie spłaszczony. Wzdłuż ogona ciągnie się rząd płyt kostnych. Gatunkiem podobnym jest krokodyl gawialowy (Tomistoma schlegelii). Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. U samców koniec pyska jest rozszerzony. Samice są mniejsze od samców. Im osobnik jest starszy tym ma dłuższy i węższy pysk.

Obecnie zasięg występowania gawiala gangesowego znacznie się skurczył. Jego populacje przerzedzone i w znacznym rozproszeniu znajdują się w północnych Indiach i Nepalu. Dawniej gatunek ten spotykany był od Pakistanu po Birmę. Zamieszkiwał rzeki i ich dopływy: Indus, Ganges, Mahanadi i Brahmaputrę.

Czy wiesz, że...Gawial gangesowy jest czczony przez wyznawców hinduizmu jako zwierzę święte.

Gawial gangesowy jest wybitnie wodnym krokodylem. Niechętnie opuszcza wodę i na lądzie porusza się niezgrabnie. Środowisko wodne opuszcza by się wygrzać oraz w celach rozrodczych. Zamieszkuje duże, wolno płynące rzeki. Przeważnie przebywa w głębokich zatokach i na rozlewiskach.

Gawial gangesowy do rozrodu przystępuje raz w roku. Kopulacja odbywa się między listopadem a lutym. Jaja składane są między marcem a majem. Samica może złożyć ok. 28-60 jaj. Jaja składane są do gniazda, które następnie jest zasypywane piaskiem. Samica strzeże jaj, a później także młodych aż do momentu rozproszenia się młodych. Inkubacja trwa 60-80 dni. Młode po wylęgu mierzą ok 40 cm. Płeć determinowana jest przez temperaturę otoczenia. Samica osiąga dojrzałość płciową w ósmym roku życia przy długości ciała 3 m. Samce dojrzewają później w piętnastym roku życia, przy długości ciała 4 m. W niewoli może żyć do ponad 30 lat. Jest gatunkiem krytycznie zagrożonym (kategoria CR na liście IUCN). Poważnym zagrożeniem dla gawiala jest utrata i degradacja siedlisk. Istotne zagrożenie stanowi człowiek, zabijający go dla jego skóry oraz innych części ciała wykorzystywanych w medycynie ludowej a także podbierający jego jaja w celach konsumpcyjnych. Co więcej wiele gawiali ginie w sieciach rybackich.

Gawial gangesowy jest mięsożerny. W głównej mierze żywi się rybami. Ponadto w jego diecie znaleźć można inne kręgowce (inne gady, płazy, ptaki oraz mniejsze ssaki).

Gawial gangesowy I, Jonathan Zander [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons