Rudawka malajska (Pteropus vampyrus)

Nazywany/a też: kalong, pies latający

Rudawka malajska należy do rzędu nietoperze (Chiroptera). Nazywana jest latającym lisem ze względu na kształt głowy przypominający lisa. Posiada dosyć duże oczy. Uszy są małe, spiczaste. Ubarwienie futra od szarego przez żółtorudawe, rudawe, brązowe do czarnego. Błona lotna jest barwy brunatnoczarnej. Ogon jest krótki. Samce są nieco większe od samic.

Rudawka malajska występuje w Azji Południowo-Wschodniej. Zamieszkuje południowe skraje Półwyspu Indochińskiego: południowe skraje Birmy, Tajlandii, Kambodży i Wietnamu oraz Malezję, Filipiny i Indonezję.
Czy wiesz, że...Rudawka malajska należy do największych nietoperzy na świecie.

Rudawka malajska zamieszkuje lasy tropikalne, namorzyny, bagna i rzadziej obszary użytkowane rolniczo. Preferuje obszary naturalne, choć spotykana jest również w lasach zmienionych przez człowieka i w plantacjach np. palmy kokosowej. Prowadzi tryb nocny życia. Dzień spędza zawieszona na gałęziach drzew. Jest zwierzęciem towarzyskim, żyje w dużych koloniach (liczących do kilku tysięcy osobników). Nie używa echolokacji. Do głównych zagrożeń rudawki malajskiej zaliczyć można kłusownictwo (zabijana jest dla mięsa, sportu, w wielu miejscach traktowana jest jako szkodnik) oraz utratę siedlisk. Na liście IUCN jest gatunkiem bliskim zagrożenia (kategoria NT). Wpisana jest do konwencji CITES (załącznik II).

Rudawka malajska jest roślinożerna. Żywi się nektarem, kwiatami i owocami. Pokarmu wyszukuje za pomocą węchu i wzroku. Rudawka malajska odgrywa dużą rolę w przenoszeniu roślin którymi się odżywia.

Ciąża u rudawki malajskiej trwa 6 miesięcy. Młode przychodzą na świat od marca do maja. Samica rodzi jedno młode, które waży około 133 g. Przez kilka dni po porodzie samica nosi potomstwo na ciele. Młode do 2-3 miesięcy karmione jest mlekiem. Rudawka malajska osiąga dojrzałość płciową w drugim roku życia. W niewoli żyje do 30 lat.

1. Bates P., Francis C., Gumal M., Bumrungsri S., Walston J., Heaney L., Mildenstein T.; “Pteropus vampyrus”; The IUCN Red List of Threatened Species; 2008-00-00