UCHATKA KALIFORNIJSKA. Ssak. Zwierzę - uchatka kalifornijska, lew morski
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Drapieżne Uchatkowate Zalophus Uchatka kalifornijska

Uchatka kalifornijska (Zalophus californianus)

Nazywana/y także: lew morski, puchawka kalifonijska, uszanka kalifornijska
Uchatka kalifornijska, Zalophus californianus,  California Sea Lion

Samce uchatki kalifornijskiej są zdecydowanie większe i cięższe od samic. Ich długość ciała sięga sięga nawet 3 m, a waga 400 kg. Samice dorastają do ok. 2 m i ważą do 120 kg. Ciało tych zwierząt ma walcowaty kształt, a kończyny przekształcone są w płetwy. Przednie wykorzystywane są przy pływaniu, a tylne mogą być podciągane pod ciało, co umożliwia poruszanie się na lądzie. Ciało ma barwę ciemnobrunatną lub kasztanową (młode samice są zwykle ciemniejsze), a czarne płetwy pokryte są krótką sierścią. Na głowie widać niewielkie uszy.

Uchatka kalifornijska zamieszkuje przybrzeżne wody zachodniej Ameryki Północnej, od San Francisco do okolic wejścia do Zatoki Kalifornijskiej. Jest pospolitym i najczęściej spotykanym gatunkiem płetwonogich.

Uchatka kalifornijska żyje stadnie w hałaśliwych gromadach, trzymając się blisko brzegu i często wychodząc na ląd. Zimę spędza w morzu, a na wiosnę wraca do swoich siedzib mieszczących się na kamienistych lub otoczonych skałami plażach. Samce wracają na 2 -3 tygodnie przed samicami, o które potem walczą między sobą. Zwycięskie samce tworzą haremy, które mogą się składać nawet z 30 samic. Przez cały okres pobytu na lądzie strzegą zarówno samic bawiących się w wodzie, jak i pozostających na brzegu gromad młodych. Młodsze, niedoświadczone samce trzymają się oddzielnie, z dala od terenów zajętych przez haremy. Po odchowaniu młodych stada uchatek powracają do wody, gdzie nie zachowują już podziałów haremowych.

Główny pokarm uchatek kalifornijskich stanowią ryby, a także głowonogi. Są one połykane w całości, a w żołądku rozcierane przez kamienie i piasek. W okresie pobytu na lądzie (2-4 miesiące) samce, które posiadają haremy nie pobierają pokarmu, a jedynie korzystają ze swoich zapasów tłuszczu.

Uchatka kalifornijska – ciąża trwa ok. 11 miesięcy. Młode, na ogół jedno, rodzi się po kilku dniach pobytu na lądzie. Wkrótce następuje ruja i samica ponownie zachodzi w ciążę. Młode początkowo są bezradne i ślepe, ale w wieku 3 -4 tygodni umieją już pływać. Dojrzałość płciową samce uzyskują w  5 roku życia, a samice w wieku 3 lat. Osobniki trzymane w niewoli osiągały wiek do 23 lat.

4.7/5 - (7 votes)