Żółwiak drapieżny (Apalone ferox)

Nazywany/a też: żółwiak florydyjski

Żółwiak drapieżny ma głowę słabo wyodrębnioną. Nozdrza są ryjkowate. Karapaks jest spłaszczony, owalny, pokryty skórą. Barwa osobników dorosłych ciemnobrązowa, brązowoszara bądź oliwkowozielona. Plastron szarobiały, wyposażony w półksiężycowate brodawki. Kończyny są krótkie. Stopy wyposażone w trzy palce, połączone błoną pławną. Występuje dymorfizm płciowy. Samice są większe od samców. Ogon u samic jest krótki, u samców jest dłuższy (wystający poza pancerz) i grubszy.
  2. Środowisko i tryb życia
  3. Rozmnażanie

Żółwiak drapieżny zamieszkuje południowo-wschodnie USA. Spotykany jest na całej Florydzie, Karolinie Południowej, południowej Georgii i południowo-wschodniej Alabamie.
Czy wiesz, że...Żółwiak drapieżny jest jednym z największych słodkowodnych żółwi Ameryki Północnej.

Żółwiak drapieżny jest gatunkiem słodkowodnym. Występuje w różnorodnych zbiornikach wodnych, jeziorach, rowach melioracyjnych, sztucznych oczkach wodnych oraz wolno płynących rzekach, starorzeczach i na bagnach. Zasiedla nawet  zbiorniki wodne w miastach. Preferuje wody o mulistym lub piaszczystym dnie i brzegu. Może być aktywny przez cały rok, hibernuje gdy warunki środowiskowe są niekorzystne. Żółwiaki drapieżne znane są ze swojego agresywnego zachowania. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN). Wpisany jest do konwencji CITES (załącznik III).

Żółwiak drapieżny to gatunek poligynandryczny. Rozród odbywa się między lutym a sierpniem. Zwierzę jajorodne. Samica kopie dołek, do którego następnie składa od 9 do 25 białych jaj. Po złożeniu jaj przysypuje je piaszczystym podłożem. W ciągu roku może przystępować 7 razy do rozrodu. Największe samice składają do 225 jaj rocznie. Średnica jaj wynosi 2,7 cm. Inkubacja trwa 56-80 dni. Płeć determinowana jest przez temperaturę otoczenia. W wyższych temperaturach wykluwają się samice,w niższych samce, a przy temperaturze pośredniej wykluwają się obie płcie. Samica uzyskuję dojrzałość płciową gdy osiągnie długość plastronu 20-40 cm i masę ciała 10 kg. Samce są dojrzałe płciowo przy długości plastronu 15-21 cm i masie ciała 0,7 kg. Żyje do 26 lat.

Żółwiak drapieżny jest mięsożerny. W głównej mierze żywi się bezkręgowcami (owadami, skorupiakami, mięczakami), kręgowcami (rybami, płazami, innymi gadami, rzadziej ptakami) oraz padliną. Swoja dietę okazjonalnie uzupełnia pokarmem roślinnym. Młode żółwiaki początkowo pożywiają się bezkręgowcami, w miarę wzrostu zjadają większe zwierzęta. Na swoje ofiary poluje w wodzie oraz na lądzie.
Żółwiak drapieżny von Johnskate17 (Johnskate17, cropped by User:Vmenkov) [GFDL oder CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons