Sok z kiszonych buraków – jak pić? | ekologia.pl
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Sok z kiszonych buraków – jak pić?

Sok z kiszonych buraków – jak pić?

Wszelkie kiszonki stanowią skarbnicę składników odżywczych, a wśród nich jednym z najbardziej wartościowych produktów jest sok z kiszonych buraków. Ale jak go pić? Czy są jakieś ograniczenia lub przeciwwskazania dotyczące jego spożywania? Jak powstaje? O tym i wielu innych rzeczach przekonasz się poniżej. Zachęcamy do lektury!

Sok z kiszonych buraków. Źródło: Kingapl/Shutterstock

Sok z kiszonych buraków. Źródło: Kingapl/Shutterstock
Spis treści

Co zawiera sok z kiszonych buraków?

Nim dowiesz się więcej o tym, jak pić sok z kiszonych buraków, najpierw powinieneś lepiej poznać ten przetwór, a zwłaszcza – skrywane w nim bogactwo. Samo warzywo stanowi cenne źródło mnóstwa składników odżywczych. W ich bulwach znajdują się m.in.:

W burakach znajdziemy też wiele innych mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponadto stanowią one cenne źródło błonnika pokarmowego, dlatego są zalecane m.in. przy zaparciach. Kiszonki jednak mają to do siebie, że znacznie podbijają wartości odżywcze produktów, z których powstały. Z jednej strony sok z kiszonych buraków to cenne źródło probiotyków, korzystnie oddziałujących na florę jelitową, a z drugiej – jego lekko kwaśne pH idealnie koreluje z potrzebami mikrobiomu bytującego w przewodzie pokarmowym człowieka. Dlatego uważa się go za jeden z najlepszych naturalnych suplementów diety.

Jak powstaje sok z kiszonych buraków?

Kiszenie to bardzo cenny, a zarazem znany od wieków sposób na utrwalanie żywności, głównie warzyw i owoców. Dzięki niemu produkty zyskują wiele cennych składników odżywczych. W przypadku buraków, aby mógł z nich powstać sok, musi dojść do fermentacji mlekowej. Bakterie przyczyniają się do rozkładu cukrów prostych oraz produkcji kwasu mlekowego. W następstwie kiszenia tworzy się płyn, który przez specjalistów jest często nazywany naturalnym probiotykiem. Co ważne, cały proces możesz wykonać samodzielnie w domu.
 

Czy są jakieś zalecenia odnośnie do jego spożywania?

Już wiesz, czym jest i jakie wartości odżywcze ma sok z kiszonych buraków. Jak go pić, by nie narazić się na nieprzyjemne dolegliwości? Co do zasady – wszystkie, nawet najzdrowsze produkty, jeśli spożywane są w zbyt dużej ilości, mogą być szkodliwe. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku kiszonki.

Zaleca się więc, by do swojej diety wdrażać ją powoli. Na początku można przyjmować 3-5 łyżek na dzień, by organizm miał czas się przyzwyczaić. Pamiętaj, że dawka uderzeniowa nierzadko działa przeczyszczająco i – zamiast cieszyć się prozdrowotnymi właściwościami – zafundujesz sobie nieprzyjemne dolegliwości.

Z czasem dawkę należy zwiększać. Rób to co kilka dni, np. podwajając aktualną ilość spożywanej kiszonki. Gdy dojdziesz do połowy szklanki, możesz zacząć ją rozcieńczać z wodą 1:1, by – ostatecznie – dojść do wypijania pełnych 250-300 ml na dzień.

Duże znaczenie ma także pora, kiedy sięgasz po ten produkt. Jak pić sok z buraków kiszonych? Najlepiej rano – na czczo. Pomiędzy przyjęciem go a posiłkiem powinno jeszcze minąć około 30 minut, by jego składniki dobrze się przyjęły.

Jakie są przeciwwskazania dla picia soku z kiszonych buraków?

Warto pamiętać, że nie każdy może sięgać po te i inne kiszonki. Jak pić sok z kiszonych buraków, gdy np. wykazujesz nadwrażliwość na te warzywa lub zawarte w nich składniki? Przede wszystkim skonsultuj się z lekarzem, to on wyznaczy bezpieczne limity. Typowym przeciwwskazaniem do przyjmowania tego produktu jest np. dna moczanowa lub kamica nerkowa. Wynika to ze szczawianów, zawartych w bulwach. Zaleca się ostrożność również osobom z niskim ciśnieniem, gdyż buraki, w szczególności kiszone, obniżają je jeszcze mocniej. Wówczas, zamiast pić z nich sok codziennie, zaleca się raczej kilkutygodniową kurację.

Sok z koszonych buraków – pytania i odpowiedzi

1. Na co może pomóc sok z kiszonych buraków?

Składniki zawarte w tym produkcie mogą wspierać leczenie nadciśnienia tętniczego, ale nie tylko. Mikroelementy zawarte w nim mają też właściwości przeciwutleniające i detoksykujące.

2. Czy każdy może pić ten napój?

Wskazuje się, że ostrożność muszą zachować chorzy ze zbyt niskim ciśnieniem, jak i objawami kamicy nerkowej. Także osoby z reumatyzmem powinny na niego uważać. Z kolei kobiety w ciąży i w okresie karmienia piersią powinny zwrócić się po opinię do lekarza.

3. Co się stanie, jeśli przekroczę zalecaną ilość?

Buraki i same kiszonki mają właściwości przeczyszczające. Dlatego najczęstszym objawem przedawkowania u zdrowych osób są biegunki.

Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
  1. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/beetroot-juice-benefits;
4.6/5 - (12 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments