Algi wakame – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie alg wakame

Algi wakame, fot. pixabay.com Algi wakame, fot. pixabay.com

Algi wakame to popularny składnik azjatyckiej kuchni. Wodorosty coraz częściej też goszczą na naszych talerzach. Nic w tym dziwnego. Algi wakame zawierają szereg korzystnych wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych, szalenie ważnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.


Wakame – co to takiego?

Algi wakame to odmiana wodorostów należąca do grupy brunatnic. Rosną w wodzie do głębokości sześciu metrów. Mają kolor oliwkowy i posiadają kształt cienkich, skręconych pasm. Wakame charakteryzują się lekko słodkim smakiem. Wodorosty te, zwane również undarią pierzastodzielną, to jedno z podstawowych „warzyw” w kuchniach wschodnich oraz produkt spożywczy uznawany za tzw. „superfood”. Stanowią jeden z bardziej popularnych składników japońskich, koreańskich i chińskich potraw, gdzie stosowane są jako dodatek do sałatek, zup czy przystawek. Nie tylko zaspokajają głód, ale również skutecznie pomagają spalić tkankę tłuszczową.

Zamiłowanie do kuchni japońskiej w naszym kraju wykazuje tendencję wzrostową. Sushi jest coraz chętniej jedzone, a spirulina z chlorellą robią furorę wśród osób dbających o zdrowie i poszukujących kulinarnych innowacji. Algi wakame też powoli podbijają nasze serca.

Swoją popularność na świecie algi wakame zyskały w latach 60-tych ubiegłego wieku, wraz z pojawieniem się mody na dietę makrobiotyczną. Jednak to współczesne badania przypomniały o ich istnieniu i ponownie przyniosły im rozgłos.

Co się kryje w wakame?

W Korei zupa z algami wakame (miyeok guk) spożywana jest przez kobiety w ciąży i okresie połogu. Wszystko dlatego, że algi zawierają szereg witamin i minerałów, korzystnie wpływających na zdrowie zarówno matki, jak i dziecka. Znajdziemy w nich przede wszystkim duże zasoby kwasu foliowego, który dba o prawidłowy rozwój płodu i zapobiega wadom cewy nerwowej. Ponadto glony te zawierają wapń, czyli podstawowy budulec naszych kości i zębów oraz żelazopierwiastek niezbędny do magazynowania i transportowania tlenu do wszystkich komórek naszego ciała.

W wodorostach tych nie brakuje także manganu – 100 g glonów wakame zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Mangan pomaga przyswajać wiele witamin, między innymi witaminę C, która wspomaga odporność oraz wspiera wchłanianie żelaza. Wakame to również doskonałe źródło magnezu i witamin z grupy B (B2, B, B5 i B9), które dbają o prawidłową pracę układu nerwowego. W algach nie brakuje również sodu, który reguluje gospodarkę wodną naszego ciała.

Algi wakame to również cały arsenał kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Najważniejszy z nich to kwas eikozapentaenowy (EPA), który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W 100 g wodorostów znajdziemy około 200 mg tego związku. Algi te zawierają również fukoksantynę – związek należący do karotenoidów mający właściwości przeciwutleniające.
Algi wakame są niskokaloryczne – w 100 g, czyli mniej więcej 5 łyżkach stołowych tych wodorostów, znajduje się tylko 45 kcal, w tym około 3% białka, niecały 1% tłuszczu oraz 9 % węglowodanów.


Rybak łowiący glony wakame, fot. pixabay.com


wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy