Algi wakame – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie alg wakame

Algi wakame to popularny składnik azjatyckiej kuchni. Wodorosty coraz częściej też goszczą na naszych talerzach. Nic w tym dziwnego. Algi wakame zawierają szereg korzystnych wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych, szalenie ważnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.



Algi wakame, fot. pixabay.comAlgi wakame, fot. pixabay.com
  1. Algi wakame – co to takiego?
  2. Co się kryje w algach wakame?
  3. Algi wakame - dlaczego powinniśmy je jeść?
  4. Algi wakame - z czym to się je?
  5. Czy warto jeść algi wakame?

Algi wakame – co to takiego?

Algi wakame to odmiana wodorostów należąca do grupy brunatnic. Rosną w wodzie do głębokości sześciu metrów. Mają kolor oliwkowy i posiadają kształt cienkich, skręconych pasm. Wakame charakteryzują się lekko słodkim smakiem. Wodorosty te, zwane również undarią pierzastodzielną, to jedno z podstawowych „warzyw” w kuchniach wschodnich oraz produkt spożywczy uznawany za tzw. „superfood”. Stanowią jeden z bardziej popularnych składników japońskich, koreańskich i chińskich potraw, gdzie stosowane są jako dodatek do sałatek, zup czy przystawek. Nie tylko zaspokajają głód, ale również skutecznie pomagają spalić tkankę tłuszczową.

Zamiłowanie do kuchni japońskiej w naszym kraju wykazuje tendencję wzrostową. Sushi jest coraz chętniej jedzone, a spirulina z chlorellą robią furorę wśród osób dbających o zdrowie i poszukujących kulinarnych innowacji. Algi wakame też powoli podbijają nasze serca.

Swoją popularność na świecie algi wakame zyskały w latach 60-tych ubiegłego wieku, wraz z pojawieniem się mody na dietę makrobiotyczną. Jednak to współczesne badania przypomniały o ich istnieniu i ponownie przyniosły im rozgłos.
Rybak łowiący glony wakame, fot. pixabay.com

Co się kryje w algach wakame?

W Korei zupa z algami wakame (miyeok guk) spożywana jest przez kobiety w ciąży i okresie połogu. Wszystko dlatego, że algi zawierają szereg witamin i minerałów, korzystnie wpływających na zdrowie zarówno matki, jak i dziecka. Znajdziemy w nich przede wszystkim duże zasoby kwasu foliowego, który dba o prawidłowy rozwój płodu i zapobiega wadom cewy nerwowej. Ponadto glony te zawierają wapń, czyli podstawowy budulec naszych kości i zębów oraz żelazopierwiastek niezbędny do magazynowania i transportowania tlenu do wszystkich komórek naszego ciała.
W algach tych nie brakuje także manganu – 100 g glonów wakame zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Mangan pomaga przyswajać wiele witamin, między innymi witaminę C, która wspomaga odporność oraz wspiera wchłanianie żelaza. Algi wakame to również doskonałe źródło magnezu i witamin z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5 i B9), które dbają o prawidłową pracę układu nerwowego. W algach nie brakuje również sodu, który reguluje gospodarkę wodną naszego ciała.

Algi wakame to również cały arsenał kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Najważniejszy z nich to kwas eikozapentaenowy (EPA), który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W 100 g wodorostów znajdziemy około 200 mg tego związku. Algi te zawierają również fukoksantynę – związek należący do karotenoidów mający właściwości przeciwutleniające.

Algi wakame są niskokaloryczne – w 100 g, czyli mniej więcej 5 łyżkach stołowych tych wodorostów, znajduje się tylko 45 kcal, w tym około 3% białka, niecały 1% tłuszczu oraz 9 % węglowodanów.
Suszone algi. By Denkhenk [CC BY-SA 3.0 ], from Wikimedia Commons

Algi wakame - dlaczego powinniśmy je jeść?

Dzięki małej kaloryczności oraz niskiej zawartości węglowodanów i tłuszczów algi wakame wspomagają proces odchudzania. Nie bez znaczenia jest obecność wspomnianej wcześniej fukoksantyny, czyli brązowego barwnika, który hamuje akumulację tłuszczu w komórkach i stymuluje ich utlenianie.
Fukoksantyna – oprócz wspomagania odchudzania – chroni również układ krążenia. Zabezpiecza organizm przed chorobami serca, miażdżycą, zawałami oraz udarami mózgu poprzez proces hamowania akumulacji tłuszczów. Spożywanie fukoksantyny hamuje też rozwój nowotworów, spowalnia namnażanie się komórek nowotworowych oraz inicjuje ich apoptozę (czyli „śmierć”).

Glony wakame mają również korzystny wpływ na układ krążenia ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych: DHA (kwasu dokozaheksaenowego) i EPA (kwasu eikozapentaenowego) należących do rodziny kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy te regulują ciśnienie krwi, działają przeciwzakrzepowo, hamują rozwój chorób serca.

Algi wakame są także bogatym źródłem jodu, który ma duży wpływ na gospodarkę hormonalną organizmu. Pozytywnie działa na pracę tarczycy - organu odpowiedzialnego za regulację licznych procesów zachodzących w organizmie, zaczynając od regulacji wzrostu i rozwoju organizmu, przez rozwój układu nerwowego, aż po regulację przemiany materii i energii. Wysoka zawartość magnezu w algami wakame korzystnie wpływa na wytwarzanie hormonów i wspomaga procesy wzrostu i regeneracji komórek.

Spora ilość wapnia w algach wakame, zapewnia im odpowiednią twardość i wytrzymałość. Poza tym przyspiesza naprawę ubytków kości, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy. Dlatego po algi wakame powinny sięgać przede wszystkim kobiety, u których podwyższone jest ryzyko wystąpienia tego schorzenia.

Również w kosmetyce algi wakame znajdują zastosowanie. Są bogate w kompleks witaminy B, który skutecznie likwiduje stany zapalne skóry. Ich stosowanie ochroni przed działaniem wolnych rodników, które są odpowiedzialne za procesy starzenia. Dzięki temu cera staje się odżywiona i promienna.
Suszone globy. Fot. pixabay.com

Algi wakame - z czym to się je?

Algi wakame dostępne są w marketach ze zdrową żywnością lub sklepach typu „kuchnie świata”. Można także kupić je w sklepach internetowych lub serwisach aukcyjnych.
Wodorosty występują zwykle w formie suszonej lub zanurzone w solance. Można spotkać również pocięte na mniejsze lub większe kawałki. Z suszu można przygotowywać np. zupy. Algi wakame z solanki znakomicie sprawdzą się w sałatkach w japońskim stylu.

Jeśli jesteśmy miłośnikami morskiego aromatu owoców morza, z całą pewnością wodorosty te przypadną nam do gustu. Zanim jednak będziemy mogli zajadać się zupą lub sałatką z dodatkiem alg wakame, trzeba je odpowiednio przygotować. Suszone glony należy namoczyć w zimnej wodzie przez minimum 10 minut (lub zastosować się do instrukcji na opakowaniu). Dzięki takiemu zabiegowi napęcznieją (zwiększają objętość nawet do czternastu razy, względem postaci suszonej!) i staną się błyszczące.

Oto kilka przepisów z wykorzystaniem glonów wakame:

Japońska sałatka z algami wakame

Składniki:

Przygotowanie:
Marchewkę kroimy na bardzo cienkie paski za pomocą obieraczki. Paski z marchewki wkładamy do płaskiej miseczki i zalewamy octem ryżowym połączonym z miodem. Miseczkę wstawiamy do lodówki na co najmniej godzinę. Wodorosty zalewamy zimną wodą i odstawiamy na około 10 minut. Glony dokładnie odcedzamy, a następnie kroimy je na kilka mniejszych kawałków, dodajemy zamarynowaną marchewkę z imbirem. Co ważne - nie wylewamy zalewy z marchewek. Wszystkie składniki dokładnie mieszamy. Do zalewy z marchewek dodajemy szczyptę chili, olej sezamowy i sos sojowy. Powstały sos dokładnie mieszamy (do uzyskania jednolitej konsystencji) i zalewamy nim warzywa, na koniec posypujemy sezamem.
Salatka z wakame. Fot. pixabay.com
Spaghetti z algami wakame

Składniki:

Przygotowanie:
Glony przygotowujemy według instrukcji zawartej na opakowaniu. Na patelni podduszamy algi razem z posiekanym drobno czosnkiem, namoczonymi i pokrojonymi pomidorami suszonymi oraz sparzonymi i pokrojonymi świeżymi pomidorami. Redukujemy nadmiar nagromadzonego płynu, tak żeby powstał dość gęsty sos. Gotujemy makaron w osolonej wodzie, odcedzamy i dodajemy sos. Na koniec posypujemy posiekaną natką pietruszki.

Czy warto jeść algi wakame?

Patrząc na właściwości prozdrowotne, jakie posiadają, oczywiście jak najbardziej warto włączyć je do swojego jadłospisu. Poza tym, że  dostarczymy naszemu organizmowi wielu cennych witamin i minerałów, to także odkryjemy nowe, egzotyczne smaki oraz nabędziemy nowych kulinarnych zdolności, eksperymentując w kuchni z algami wakame.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. AlgaeBase; “Undaria pinnatifida (Harvey) Suringar”; data dostępu: 2019-06-12
  2. Joint Nature Conservation Committee; “Undaria pinnatifida”; data dostępu: 2019-06-12
  3. Yu Zhao i in.; “Fucoidan Extracted from Undaria pinnatifida: Source for Nutraceuticals/Functional Foods”; data dostępu: 2019-06-12
  4. Hui Zhang i in.; “Undaria pinnatifida (Wakame): A Seaweed with Pharmacological Properties”; data dostępu: 2019-06-12
  5. Keiko Yoshinaga i in. ; “Effects of Undaria pinnatifida (wakame) on the human intestinal environment”; data dostępu: 2019-06-12
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy