Trufla czarnozarodnikowa (Tuber melanosporum)

Nazywany/a też: trufla czarna, trufla perygordzka

Trufla czarnoziarnista jest bardzo smacznym grzybem jadalnym. Uważa się, że pod względem walorów smakowych ustępuje tylko trufli białej. Znana była już w czasach starożytnych – nie tylko wykorzystywano ją jako przyprawę wzbogacającą aromat potraw, ale była ceniona również jako afrodyzjak. Obecnie trufla czarnoziarnista jest grzybem rzadko występującym w przyrodzie. Najczęściej uprawiana jest na truflowych plantacjach w rejonie Morza Śródziemnego.

Sezon na truflę czarnozarodnikową zaczyna się na początku października. Dojrzałe owocniki tego gatunku można zbierać do końca lutego.

• W starożytności wierzono, że trufle czarnozarodnikowe są „dziećmi piorunów i ziemi”. Teorię tę głosił grecki uczony Teofrast, który uważał, że trufle pojawiają się w ziemi w miejscu trafienia pioruna.
  • W XIX wieku do szukania ytrufli czarnozarodnikowych wykorzystywało się świnie. Niestety często niszczyły one grzybnię, na której znajdował się owocnik, dlatego w XX wieku zastąpiono je specjalnie tresowanymi psami.
  • Trufla czarnozarodnikowa po raz pierwszy została opisana przez Carolo Vittadiniego w 1831 roku.
  • Trufle czarnoziarniste wykorzystywane są także w kosmetyce – wykazują właściwości regenerujące skórę.

Trufla czarnozarodnikowa występuje w miejscach pozbawionych zielonej roślinności. Najczęściej rośnie w pobliżu dębów i leszczyn. Preferuje gleby o wysokiej zawartości wapnia. Zazwyczaj rozwija się ok. 20-30 cm. pod powierzchnią ziemi. Trufle te występują głównie w rejonie Morza Śródziemnego – we Francji i Włoszech, ale znaleźć ją również można w Hiszpanii, Niemczech i Słowenii. Poza kontynentem europejskim rośnie w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii. Trufla czarnozarodnikowa jest także grzybem uprawnym. We Francji uprawiana jest na specjalnych truflowych plantacjach zwanych truffière. Od 1987 roku uprawia się ją również w Nowej Zelandii.

Owocnik trufli czarnozarodnikowej może osiągać średnicę od 1,5 do 8 cm. Ma nieregularny, bulwiasty kształt, niekiedy przypominając ziemniaka. Powierzchnia owocnika pokryta jest wielokątnymi, drobnymi brodawkami. Zazwyczaj przybiera kolor brązowy lub czerwonobrązowy. Dojrzałe owocniki mają barwę czarną.

Miąższ trufli czarnozarodnikowej (nazywany glebą) jest mięsisty i jędrny. U młodych osobników ma barwę ciemnoróżową, która z czasem zmienia się w czerwonobrązową. Dojrzałe okazy charakteryzują się ciemnofioletowym miąższem z szaroróżowymi żyłkami. Ma intensywny, aromatyczny, przyjemny zapach i łagodny, przyjemny smak.

Zarodniki trufli czarnozarodnikowej mają eliptyczny kształt. Powierzchnię mają gęsto pokrytą szerokimi, spłaszczonymi kolcami. Zazwyczaj mają ciemnobrązowy kolor.

Trufla czarnoziarnista często mylona jest z truflą letnią. Te dwa grzyby można odróżnić po miąższu, który u dojrzałej trufli letniej jest jasnobrązowy. Trufla letnia posiada także większe i bardziej widoczne brodawki.

Trufla czarnozarodnikowa jest bardzo smacznym grzybem jadalnym. Jest bogatym źródłem białka, węglowodanów i soli mineralnych. Ze względu na małą ilość tłuszczy i cukrów, ma jednak niską wartość energetyczną.

Trufla czarnoziarodnikowa, ze względu na swój intensywny zapach, stosowana jest jako grzyb przyprawowy. Można jej używać do wzbogacenia aromatu dań mięsnych i makaronów. Klasycznymi potrawami, do których dodaje się trufle czarnozarodnikowe są, m.in.: pasztet strasburski oraz omlet truflowy.

By moi-même (Self-photographed) [Public domain], via Wikimedia Commons Trufla czarnozarodnikowa. By moi-même (Self-photographed) [Public domain], via Wikimedia Commons