Drop zwyczajny (Otis tarda)

Nazywany/a też: drop, drop wielki

Drop zwyczajny to największy, a dokładniej najcięższy naziemny ptak Europy, wielkości bociana czarnego. W Polsce obserwowany na wolności po raz ostatni w roku 1986, obecnie skrajnie rzadko zalatuje. W locie sylwetka z dobrze widoczną kanciastą piersią, uderzenia skrzydeł są nieprzerwane. Gatunek płochliwy.

Duży, masywny ptak, sylwetką przypomina indyka. Bardzo charakterystyczny. Głowa oraz szyja jasnoszare. Dziób u niego jest jasny. Tęczówka oka ciemna. Pierś rdzawa. Wierzch ciała brązowo-żółty, ciemno plamkowany. Spód ciała oraz wierzch skrzydeł biały. Skrzydła szerokie i długie. Silne, długie nogi, z krótkimi palcami. Dymorfizm płciowy wyraźny. Samce w okresie godowym mają wydłużone pióra w okolicach nasady dzioba. Po za tym są znacznie większe i cięższe od samic. Szyja u samca jest gruba. Samica ma smuklejszą szyję. Ubarwienie u niej jest bardziej stonowane. Głowa jasnopopielata. Szyja i pierś również jaśniejsze. A biały wierzch skrzydła jest węższy. U młodych samców widoczne wąskie rdzawe pasy na dolnej części szyi.
Czy wiesz, że...Toki u tego gatunku są bardzo widowiskowe. Podczas nich samiec stroszy się i wywija swoje pióra ogonowe, przypominając "pierzastą kulę".

Drop zwyczajny to izolowana, niemigrująca populacja podgatunku nominatywnego zamieszkuje półwysep Iberyjski. Drugi podgatunek występuje na stepach Azji, na zimowiska migruje daleko na południe.

Drop zwyczajny preferuje otwarte tereny łąki, pastwiska, stepy, półpustynie.

Poligamiczny. Gniazdo na otwartej przestrzeni łąk w zagłębieniu w ziemi, niewyścielone. Jeden lęg w roku (rozpoczyna się w kwietniu). Składa 2-3 zielonkawe jaja w brązowe plamki. Wysiadywanie trwa do 24-25 dni. Wyłącznie samica opiekuję się potomstwem. Młode osobniki stają się lotne po miesiącu. Samodzielność młode uzyskują po około 3 miesiącach. Dojrzałość płciową samce osiągają po 5 latach, a samice po 3 latach.

Drop zwyczajny żywi się w przewadze pokarmem roślinnym (zielone części roślin, owoce, nasionnasiona). W diecie znajduje się również pokarm zwierzęcy: bezkręgowce (w postaci owadów), oraz kręgowce (gryzonie, pisklęta).
Drop zwyczajny. By Andrej Chudý from Slovakia (Drop fúzatý (Otis tarda)) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons Drop zwyczajny. By Andrej Chudý from Slovakia (Drop fúzatý (Otis tarda)) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons