Impala zwyczajna (Aepyceros melampus)

By Bartosz Mikolajczyk [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons
Impala zwyczajna, to parzystokopytny ssak średniej wielkości. Oczy oraz końce uszu są czarne. Ciało jest smukłe. Barwa wierzchu czerwonawo brązowa. Boki brązowe. Spód ciała jest białawy. Nogi długie i smukłe. Ogon dosyć krótki. Na tylnej części tułowia występują ciemne pasy. Nad kopytami znajdują się ciemne kępki włosów. Wierzch ogona jest jasnobrązowy, z cienkim, czarnym pasem pośrodku. Spód ogona biały. Dymorfizm płciowy jest wyraźny. Samca od samicy można odróżnić po obecności rogów, które u samicy nie występują. Rogi są smukłe, okrągłe w przekroju, w kształcie liry. Ponadto samce są większe ok. 20 procent od samic.

Impala zwyczajna występuje w południowo-wschodniej Afryce: od północnego RPA i Botswany, przez Mozambik, Zimbabwe, Zambię, Tanzanię, po Kenię i południową Ugandę. Izolowana populacja impali zamieszkuje również na zachodzie granicy Angoli i Namibii.
Czy wiesz, że...Impala zwyczajna może poruszać się z prędkością do 60 km/h i wykonywać skoki do 2,5 m wysokości i 10 m w dal. Opisał ją Hinrich Lichtenstein w 1812 roku.

Impala zwyczajna zamieszkuje głównie otwarte, trawiaste równiny sawanny oraz świetliste i luźne lasy. Preferuje strefę ekotonową - na granicy lasów i terenów otwartych. Jest zależna od źródeł wody, lecz w okresie obfitości pokarmu zależność ta jest mniejsza. Unika obszarów górskich, jednak na zboczach Kilimandżaro spotykana jest do wysokości 1700 m n.p.m. Zwierzę terytorialne. Prowadzi zarówno dzienny jak i nocny tryb życia. Jest gatunkiem towarzyskim, żyjącym w odrębnych grupach (liczących od 20 do 100 osobników). Można wyróżnić trzy typy grup. Grupę samic i samca terytorialnego, grupę samców bez terytorium oraz grupę samic z młodymi. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN). Głównym zagrożeniem jest kłusownictwo. Naturalnymi wrogami są lwy, gepardy, lamparty, hieny oraz krokodyle.

Impala zwyczajna jest roślinożerna. W jej diecie wyróżnić można trawy, liście drzew i krzewów oraz owoce.

Impala zwyczajna to gatunek poligyniczny. Okres godowy odbywa się między marcem a majem. Ciąża trwa 189-204 dni. Samica rodzi jedno, rzadziej dwa młode. Poród odbywa się w południe. Młode po urodzeniu waży ok. 5 kg. Samica przed porodem opuszcza stado i wraca do grupy z młodym po 1-2 dniach. Młode karmione jest mlekiem matki do 4-6 miesięcy. Po tym czasie młode samce przepędzane są przez dominującego samca i dołączają do grupy innych samców. Samice osiągają dojrzałość płciową w 18 miesiącu życia. Samiec dojrzewa w pierwszym roku, lecz często dopiero w 4 roku życia ustanawia swoje terytorium. W niewoli żyje do 20 lat, na wolności krócej do 12 lat.
Impala zwyczajna By Bartosz Mikolajczyk [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons