Tenrek zwyczajny (Tenrec ecaudatus)

Nazywany/a też: kretojeż bezogonowy

Wikimedia.org
Tenrek zwyczajny zwany również kretojeżem należy do rzędu afrosorkowce (Afrosoricida). Wcześniej zaliczany było do rzędu owadożerne (Insectivora). Jest jedynym przedstawicielem rodzaju Tenrec. Pyszczek jest wyciągnięty w długi ryjek. Na pyszczku występują włosy czuciowe. Oczy i uszy małe. Ciało pokryte jest sztywnymi włosami i kolcami. Ubarwienie ciała szaro brązowe do czerwonawo brązowego. Sylwetka jest krępa. Kończyny są krótkie. Ogon jest szczątkowy.

Tenrek zwyczajny jest endemitem Madagaskaru. Spotykany jest na całej wyspie. Introdukowany był na kilka wysp na Oceanie Indyjskim, m.in. na Seszele, Mauritius i Komory.
Czy wiesz, że...Tenrek zwyczajny należy do najbardziej płodnych ssaków, jego mioty mogą liczyć nawet do 32 młodych.

Tenrek zwyczajny pierwotnie zamieszkiwał naturalne lasy tropikalne. Obecnie występuje również na plantacjach, obszarach rolniczych, a także w miastach. Prowadzi samotny tryb życia. Podczas niekorzystnych warunków zapada w sen (trwający nawet do 9 miesięcy). Zwierzę o aktywności nocnej. Dzień spędza w ukryciu, w norze, pod kamieniami, bądź w wydrążonym pniu. Na liście IUCN ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC). Zaniepokojony stroszy włosy i kolce na ciele.

Tenrek zwyczajny jest wszystkożerny. W jego diecie znaleźć można bezkręgowce (pierścienice, owady), zwierzęta kręgowe (płazy, gady, drobne ssaki) oraz pokarm rośliny (korzonki, owoce).

Tenrek zwyczajny może przystępować do rozrodu do dwóch razy w roku. Okres godowy odbywa się w między październikiem a listopadem. Ciąża trwa 56-64 dni. Młode rodzą się między grudniem a styczniem. Samica rodzi średnio 10-20 młodych. Młode rodzą się ślepe. Po dwóch tygodniach otwierają oczy. Po urodzeniu ważą ok. 20 g. Laktacja trwa do czterech tygodni. Młode usamodzielniają się po 3-4 miesiącach. Dojrzałość osiągają po 6 miesiącu życia. Tenrek zwyczajny w niewoli żyje 6-8 lat.

1. Stephenson P.J., Soarimalala V., Goodman S.; “Tenrec ecaudatus”; The IUCN Red List of Threatened Species; 2016-00-00