Tchórz stepowy (Mustela eversmanii)

Tchórz stepowy, to drapieżnik średniej wielkości. Głowa jest stosunkowo mała. Uszy są krótkie i zaokrąglone. Ciało jest smukłe. Tułów wydłużony. Maska wokół oczu szarobrązowa. Futro jest krótkie. Barwa ciała w jasnych tonacjach, od słomkowożółty po jasnobrązowe. Kończyny krótkie. Łapy, spód ciała są czarnobrązowe do czarnych. Ogon jest puszysty, krótki (krótszy od połowy długości ciała), z ciemną końcówką. Samce są większe od samic. Gatunkiem podobnym jest nieco większy tchórz zwyczajny (Mustela putorius). Maska u tchórza stepowego jest jaśniejsza niż u tchórza zwyczajnego.

Tchórz stepowy występuje w Eurazji: od środkowo-wschodniej Europy (m.in. w Czechach i na Ukrainie), przez południową Rosję i Kazachstan, po Mongolię i północno-zachodnie Chiny. W Polsce bywa sporadycznie obserwowany na południowym-wschodzie karaju.
Czy wiesz, że...W 1970 roku gatunek zaobserwowany w Gliniskach przez Włodzimierza Puchalskiego.

Tchórz stepowy zamieszkuje różnorodne suche środowiska: stepy, pastwiska, półpustynie, pustynie i obszary górskie. Unika lasów, choć w Azji spotykany jest na luźno zadrzewionych stepach. W Europie notowany jest do wysokości 800 m n.p.m., w Azji do 2600 m n.p.m. Aktywny przez cały rok. Kopie nory na otwartych równinach, używa także nor innych zwierząt. Prowadzi nocny tryb życia. Dzień spędza w ukryciu, w norach bądź w szczelinach skalnych. Dobrze pływa i nurkuje. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN). Wpisany jest do Konwencji Berneńskiej oraz do Dyrektywy Siedliskowej. W Polsce gatunek rzadki, pod ścisłą ochroną. W Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt figuruje jako gatunek bliski zagrożenia (kategoria NT).

Tchórz stepowy w głównej mierzę żywi się gryzoniami. Ponadto w jego diecie znaleźć można kręgowce (gady, ptaki, inne ssaki), bezkręgowce (owady), padlinę oraz pokarm roślinny (owoce). Gromadzi zapasy.

Tchórz stepowy to gatunek poligamiczny. W ciągu roku wyprowadza jeden miot. Do rozrodu przystępuje od marca do kwietnia. Ciąża trwa 38-41 dni. Samica rodzi od 8 do 11 młodych. Maksymalnie może mieć do 18 młodych. Młode po urodzeniu ważą 6 g. Opiekę nad potomstwem pełni samica. Młode rodzą się ślepe. Po czterech tygodniach otwierają oczy. Młode karmione są przez samice mlekiem do 6 tygodni. Po 3 miesiącach młode stają się samodzielne. Dojrzałość płciową osiąga w 9 miesiącu życia. W naturze żyje do 6 lat.
Tchórz stepowy By Jan Dušek [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons