Ekologiczne lotniska – co ma do zaoferowania lotnisko Zurich Kloten ?
Szwajcaria słynie z pięknych, sielskich krajobrazów, majestatycznych Alp i podejścia do życia w zgodzie z naturą. Czy takie samo podejście można tam znaleźć w zakresie funkcjonowania lotnisk? Jakie rozwiązania eko ma do zaoferowania główne lotnisko Szwajcarii – Zurich International Aiport?
Ten międzynarodowy port lotniczy jest położony 13 km na północ od Zurychu w miejscowości Kloten. Jest największym portem lotniczym w Szwajcarii. W 2019 roku obsłużył około 31,5 mln pasażerów. Posiada on trzy pasy startowe, z czego najdłuższy ma długość 3700 m.
Być pasażerem na lotnisku Zurich Kloten…
Wylatując lub lądując na lotnisku Kloten możemy być mile zaskoczeni. Na lotnisku zamontowano dwanaście poidełek. Są to małe urządzenia w kształcie „fontanny” gdzie można pobrać wodę do własnego pojemnika (dla przykładu na lotnisku Chopina w Warszawie są tylko 3 takie poidełka). Wśród oferty handlowej lotniska przeznaczonej dla pasażerów można ponadto znaleźć sklep z żywnością bio od lokalnych dostawców. W ofercie sklepu są lokalne sery, nabiał, wędliny, pieczywo, napoje, warzywa.
Fotowoltaika na dachu lotniska Zurich Kloten
Lotnisko, a właściwie bardziej parkingi lotniskowe i część handlowo-biznesowa zwana Circle, posiadają zamontowaną na dachu fotowoltaikę. W Circle znajdują się sklepy znanych marek jak również przestrzeń wynajmowana przez wiele firm na cele biznesowe, a także miejsce na organizowanie eventów dla lokalnej społeczności. Prąd z instalacji trafia do ogólnej sieci wewnętrznej.
Nowy projekt terminalu… z drewna
Lotnisko Zurich intensywnie przygotowuje się do budowy nowego terminala. Ma on docelowo być oparty na drewnianych filarach, jego ściany będą całkowicie oszklone, co zapewni większy dostęp światła niż obecnie. Ciekawie również zapowiada się sam dach terminalu, który w 100 proc. zostanie pokryty panelami fotowoltaicznymi, które będą produkować energię. Według władz lotniska, energia z paneli będzie pokrywać aż dwie trzecie rocznego zapotrzebowania samego terminalu.
Budując drewniany terminal lotniczy, Zurych chce pokazać, że myśli przyszłościowo i stawia na ekologiczne materiały budowlane. Jednakże patrząc na rozmiary terminalu, który będzie liczył co najmniej 16 bramek samolotowych, to będzie potrzeba naprawdę ogromnej ilości drewna do jego produkcji – czy lokalni dostawcy są w stanie wykonać takie zamówienie? Czy tak duża wycinka drzew nie zaburzy lokalnego ekosystemu leśnego? Na te pytania na dzień dzisiejszy trudno jednoznacznie odpowiedzieć.
Z informacji na stronie lotniska dowiadujemy się, że drewniany terminal lotniska zostanie oddany do użytku w 2030 roku.
Zielone otoczenie i zwierzęta wokół lotniska Zurich Kloten
Lotnisko w Zurychu jest cennym siedliskiem rzadkich zwierząt i roślin. Ponad połowa terenu lotniska jest niezabudowana i nie jest bezpośrednio wykorzystywana dla lotnictwa. Obejmuje to wszelkiego rodzaju tereny zielone, z których część jest obszarami ochrony przyrody. Populacja dzikich zwierząt obejmuje lisa, łasicę, gronostaja, tchórza, kunę, borsuka i zająca szaraka. Zatrudniamy gajowych i są oni odpowiedzialni za wszystkie obszary dzikiej przyrody znajdujące się wewnątrz ogrodzenia – informuje Delya Köhler z biura prasowego lotniska.
Strategia zero emission
Aby odegrać swoją rolę w ograniczaniu globalnych emisji gazów cieplarnianych, lotnisko Zurich dąży do zmniejszenia emisji gazów do zera netto do 2040 r. W tym celu jesteśmy zaangażowani w ścieżkę redukcji, która obejmuje zmniejszenie zużycia energii, zwiększenie wydajności z dala od paliw kopalnych. Ponadto mamy całą gamę rozwiązań, które sprawiają, że Flughafen Zürich jest przyjazne dla środowiska – posiadamy specjalny system oczyszczania ścieków z odladzania poprzez zraszanie ich na terenach zielonych. Dostarczamy też wstępnie klimatyzowane powietrze i sieć elektryczną dla samolotów – przekonuje Delya Köhler.
Władze lotniska chronią naturalne siedliska na terenie lotniska i budują nowe w regionie. Na uwagę zasługuje również segregacja odpadów – Oddzielamy odpady nadające się do recyklingu, a wskaźnik recyklingu wynosi 51 procent – dowiadujemy się od przedstawicielki lotniska.
W Europie Środkowej trudno znaleźć drugie takie lotnisko, które dbałoby w zrównoważony sposób o swoje zasoby lotniskowe jak również o otoczenie wokół. Szwajcaria przoduje w tym zakresie i z pewnością warto poznać podejście Szwajcarów do ekologii, eksplorując przy tym bogate przyrodniczo rejony tego kraju.





