Piątek 07.02.2020

Wymierają trzmiele - wszystko przez chaos klimatyczny

Trzmiele mają kłopoty. Ich liczba drastycznie spada! Najnowsze badania pokazują, że owady są znacznie mniej powszechne niż kiedyś; w Ameryce Północnej prawdopodobieństwo pojawienia się trzmiela w jakimkolwiek obszarze jest prawie o 50 procent mniejsze niż przed rokiem 1974. Utrata istotnych zapylaczy, częściowo z powodu ekstremalnych temperatur, może mieć poważne konsekwencje dla ekosystemów i rolnictwa.

Trzmiel, fot. shutterstockTrzmiel, fot. shutterstock

Te puchate, ruchliwe owady doskonale nadają się do roznoszenia pyłku i zapylania wielu rodzajów dzikiej flory. Trzmiele są kluczowymi zapylaczami wielu owoców, warzyw i dzikich roślin. Bez nich niektóre uprawy mogą przestać istnieć, ograniczając pożywienie dla ludzi i niezliczonych innych gatunków. Niestety nowa analiza pokazuje, że od lat siedemdziesiątych prawdopodobieństwo znalezienia pszczoły w dowolnym miejscu w Europie i Ameryce Północnej spadło o jedną trzecią.
Dr Tim Newbold z University College London (UCL) powiedział, że były wcześniejsze badania wskazujące, że rozmieszczenie trzmieli przemieszcza się na północ w Europie i Ameryce Północnej, „jak można się spodziewać ma to związek ze zmianami klimatu”.
.
Spadki trzmieli są jednak poważniejsze niż wcześniej sądzono, powiedział badacz Peter Soroye z University of Ottawa w Kanadzie. „Połączyliśmy to ze zmianami klimatu - a dokładniej z ekstremalnymi temperaturami i chaosem klimatycznym, który powodują zmiany klimatu”  ‒ dodał.

W nowym artykule opublikowanym w czasopiśmie Science badacze zastosowali złożony proces modelowania, aby zasugerować, że ich spadek jest w dużej mierze spowodowany zmianami klimatu.

Okazało się, że populacje trzmieli gwałtownie spadły w latach 2000–2014. Najbardziej ucierpiały owady w regionach południowych, takich jak Hiszpania i Meksyk, z powodu częstszych ekstremalnie ciepłych lat. I chociaż populacje rozszerzyły się na chłodniejsze regiony północne, to nie wystarczy, by zrekompensować straty środowiskowe. Badanie to sugeruje, że „chaos klimatyczny” jest głównym motorem spadku trzmieli ‒ mówi Peter Soroye.

Od dawna wiadomo, że trzmiele preferują chłodniejszy klimat, z ich włochatymi ciałami i zdolnością do generowania ciepła podczas lotu, co często pozwala im być pierwszymi pszczołami na wiosnę. Ich wrażliwość na fale upałów i wahania pogody sugerują, że istnieje granica ich zdolności adaptacyjnych.

Na świecie istnieje około 250 gatunków trzmieli. Według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) spadki populacji tych owadów odnotowano w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Azji. Spadki te spowodowane są różnorodnymi zagrożeniami, od utraty i degradacji siedlisk po choroby i stosowanie pestycydów.

1. “https://www.nationalgeographic.com/animals/2020/02/bumblebees-going-extinct-climate-change-pesticides/”; data dostępu: 2020-02-07