Świnia domowa (Sus scrofa f. domestica)

By Scott Bauer, USDA [Public domain], via Wikimedia Commons
Świnia domowa posiada wiele ras różniących się budową i rozmiarem ciała. Barwa ciała występuje w szerokiej gamie kolorów i wzorów. Ciało jest krępe, zwykle słabo owłosione, choć u niektórych ras występuje gęste owłosienie. Szyja krótka. Głowa jest klinowata, duża. Część przedoczna wyciągnięta w długi ryj. Ryj zakończony jest chrzęstną tarczą ryjową. Uszy trójkątne, wysoko osadzone. Ogon krótki. Nogi krótkie.

Świnia domowa hodowana jest dla mięsa, skóry, kości, tłuszczu, szczeciny oraz podrobów. Coraz częściej jest traktowana jest również jako zwierzę domowe. Około połowa hodowanych na świecie świń zamieszkuje Chiny. Świnie hodowane są również w Europie, Stanach zjednoczonych i Brazylii. Chów świń odbywa się głównie w klimacie umiarkowanym, gdzie uprawiana jest większość roślin doskonale nadających się na paszę dla tych zwierząt (w Europie Środkowej są to głównie: ziemniaki, kukurydza, jęczmień i żyto, w Ameryce Północnej istotny udział w paszy ma soja). Hodowana jest w zamkniętych chlewniach, sporadycznie na zewnątrz.
Czy wiesz, że...Świnia domowa została udomowiona przed ok. 13 tys. lat p. n. e. na Bliskim Wschodzie. Jej przodkami były podgatunki dzika euroazjatyckiego (Sus scrofa).

Świnia domowa jest wszystkożerna. W głównej mierzę żywi się pokarmem roślinnym (owocami, zielonymi częściami roślin, nasionami, ponadto grzybami, bezkręgowcami (owadami), kręgowcami (ptakami i ich jajami, płazami, ssakami, rybami) oraz padliną. Dzięki doskonałemu węchowi potrafi znaleźć pokarm ukryty pod ziemią, który następnie wygrzebuje pyskiem. Świnie domowe w intensywnej hodowli żywione są paszami.

Świnia domowa jest towarzyska. Prowadzi dzienny tryb życia. W niewoli jej rozród jest planowany przez człowieka. Gatunek poligyniczny. Cykl płciowy trwa ok. 21 dni. Ciąża trwa 112-120 dni. Samica (locha) może urodzić zazwyczaj od 8 do 14 młodych (prosiąt). Laktacja trwa od 21 do 59 dni. Przed porodem locha buduje gniazdo w zagłębieniu ziemi, następnie wyściela je materiałem roślinnym. Jednakże nie ma to miejsca w warunkach chowu sztucznego, gdzie lochy trzymane są w kojcach porodowych – tak aby zaoszczędzić miejsce, a co za tym idzie koszty. Tuż po porodzie prosięta rywalizują o dostęp do sutka. Dojrzałość płciową osiąga w zależności od rasy między 3 miesiącem a 4 rokiem życia. Żyje do 20 lat, często jednak żyje znacznie krócej, gdyż już w 6 miesiącu może być przeznaczona na ubój.
Świnia domowa By Scott Bauer, USDA [Public domain], via Wikimedia Commons