NUTRIA AMERYKAŃSKA. Ssak. Zwierzę - nutria amerykańska
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Gryzonie Nutriowate Nutria Nutria amerykańska

Nutria amerykańska (Myocastor coypus)

Nazywana/y także: bobroszczur
Nutria amerykańska

Nutria amerykańska to duży gryzoń. Głowę  ma dużą. Na pysku znajdują się długie włosy czuciowe. Uszy i oczy małe. Siekacze barwy pomarańczowej. Ciało krępe, gęsto owłosione. Barwa ciała ciemnobrązowa. Występuje zmienność w ubarwieniu ciała. Ogon długi, słabo owłosiony, owalny w przekroju. Kończyny krótkie. Tylne stopy są dłuższe. Palce tylnych kończyn spięte błoną pływną. Samce są większe od samic. Sutki (4-5 par) przesunięte są na stronę grzbietową. Można ją pomylić z (choć o wiele mniejszym) piżmakiem (Ondatra zibethicus).

Pierwotny zasięg występowania nutrii amerykańskiej obejmuje południe Ameryki Południowej: Argentynę, Chile, Urugwaj, południową Brazylię, Paragwaj i Boliwię. Z powodu ucieczek z hodowli rozsianych w wielu krajach na świecie stała się gatunkiem inwazyjnym na niektórych obszarach. W stanie dzikim jej populacje otrzymują się w Ameryce Północnej (głównie w południowo-wchodnich USA), w Europie Zachodniej, na Bliskim Wschodzie i w Japonii. W Polsce pierwsze dzikie populacje zamieszkiwały Dolinę Baryczy, obecnie spotykana jest także w innych regionach na zachodzie kraju.

Nutria amerykańska jest aktywna jest w głównie nocy, choć spotykana jest także za dnia i o zmierzchu. Dobrze pływa i nurkuje. Prowadzi lądowo-wodny tryb życia. Nutrie amerykańskie zamieszkują wybrzeża jezior, rzek, strumieni oraz bagna. Preferują głównie obecność wody słodkiej, choć tolerują również niewielkie zasolenie. Wybierają wody o brzegach bujnie porośniętych roślinnością. Zwykle nie są spotykane dalej niż 100 m od wody. Buduje nory przy brzegach oraz nadwodne gniazda. Gatunek towarzyski, żyjący w koloniach. Zwierzę hodowlane głównie dla futra i mięsa. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN)

Nutria amerykańska jest w głównej mierze roślinożerna. Żywi się łodygami, bulwami, korzeniami, liśćmi i korą. Dietę uzupełnia bezkręgowcami (skorupiakami i mięczakami).

Nutria amerykańska do rozrodu przystępuje przez cały rok. Może mieć dwa- trzy mioty w roku. Ciąża trwa od 127 do 138 dni. Samica rodzi od 1 do 13 młodych. Wyłącznie samica zajmuje się potomstwem. Młode rodzą się z otwartymi oczami i są owłosione. Samica karmi młode mlekiem do 8 tygodni. Po tym czasie młode się usamodzielniają i opuszczają gniazdo. Dojrzałość płciową osiąga między 3 a 10 miesiącem życia. Żyje maksymalnie do 8 lat, zwykle jednak krócej, do 2 lat.

4.8/5 - (5 votes)