Cukier przyprawa - właściwości, działanie i zastosowanie cukru

Niegdyś uważano cukier za źródło zdrowia i siły. Dziś wiadomo już, że to winowajca większości, jeśli nie wszystkich, chorób cywilizacyjnych. Cukier już nie krzepi, ale zabija. Mimo to, tylko nieliczni z nas postanowili całkowicie wyeliminować go z diety. Poniekąd trudno się temu dziwić – cukier jest wszędzie i żeby go uniknąć nie wystarczy pozbyć się z domu całej zawartości cukiernicy.



pixabay.compixabay.com
  1. Cukier - czym jest ta przyprawa?
  2. Cukier - dobry i zły?
  3. Cały ten cukier
  4. Cukier - słodka śmierć

Cukier - czym jest ta przyprawa?

Cukier spożywczy to surowiec otrzymywany z buraków cukrowych lub z trzciny cukrowej. W jednym i w drugim przypadku jest to sacharoza w czystej postaci. Z punktu widzenia dietetyka cukier, to nic innego jak węglowodany, czyli podstawowe źródło energii. Chemik zaś określi cukier jako disacharyd, czyli połączenie dwóch reszt monosacharydowych (fruktozy i glukozy), będący krystalicznym, bezwonnym ciałem stałym o słodkim smaku. Z kolei dla przeciętnego konsumenta cukier to jeden z podstawowych produktów żywieniowych. Każdy z nas ma w szafce torebkę cukru, który dodaje po trosze do niemal wszystkiego – począwszy od herbaty, przez domowe wypieki, desery i przetwory, a skończywszy na dosładzaniu dań obiadowych. Cukier to surowiec niezbędny również z punktu widzenia producentów żywności. Tak naprawdę, na jakąkolwiek etykietę by nie spojrzeć, tam na liście składników znajduje się cukier, niejednokrotnie zresztą plasując się na samym czele zestawienia. I nie chodzi tu wyłącznie o batony, słodkie przekąski, dżemy i konfitury. Cukier znajdziemy również w koncentracie pomidorowym, paprykowych chipsach, w słoiku ogórków konserwowych, w pudełku jogurtu owocowego, w sokach, świeżych surówkach, gotowych zupach czy w dodatkach do smarowania pieczywa (jak również i w samym pieczywie). Innymi słowy, cukier jest wszędzie i dlatego tak trudno go wyeliminować. Jego zawartość w niektórych produktach jest jednocześnie zaskakująca i zatrważająca. Większość słodkich napojów gazowanych zawiera go tyle, że pijąc je, na dobrą sprawę pochłaniamy torebki cukru.

Cukier - dobry i zły?

Cukier nie ma właściwości konserwujących, ani odżywczych. Ma jedynie walory smakowe – jest słodki, a my lubimy smak słodyczy do tego stopnia, że trudno nam obejść się bez cukru w jakimkolwiek produkcie. Jesteśmy od cukru wręcz uzależnieni, co sprytnie wykorzystują producenci żywności. Ci sami producenci wykorzystują też naszą niewiedzę i naiwność konsumencką, wprowadzając na rynek produkty takie, jak cukier brązowy czy cukier trzcinowy, reklamując je jako zdrowy odpowiednik cukru białego. Tymczasem produkty te, to nic innego, jak zwykły, rafinowany cukier biały, barwiony niewielkimi ilościami melasy dla uzyskania innego, mniej chemicznego kolorytu. Jeśli chcemy dosładzać żywność zdrowymi zamiennikami cukru, mamy do wyboru inne produkty o podobnych (a nawet silniejszych) walorach słodzących, a przy tym obfitujące w minerały i witaminy. Taką substancją jest chociażby znany nam doskonale i często wykorzystywany miód. Miód ma właściwości odkażające, chroni drogi oddechowe i wzmacnia odporność. Poza nim, na rynku możemy nabyć szereg innych, zdrowych produktów, które z powodzeniem zastąpią nam cukier w diecie.
Cukier jest wszędzie i dlatego tak trudno go wyeliminować. unsplash-logorawpixel

Czy zastąpić cukier?

Jesteśmy przyzwyczajeni do słodkiego smaku, dlatego potrawy pozbawione chociażby odrobiny słodyczy wydają nam się mniej smaczne. Rezygnacja z cukru, nie oznacza jednak rezygnacji ze słodkości. Biały, rafinowany cukier można zastąpić:
Odradzamy przechodzenie na sztuczne słodziki, które mają toksyczny wpływ na zdrowie. Słodycze warto za to zastąpić świeżymi oraz suszonymi owocami, które zawierają cukry bogate w wartości odżywcze.

Cały ten cukier

O faktycznym wpływie cukru na organizm w bardzo obrazowy sposób opowiada film „Cały ten cukier”, w którym wystąpił aktor telewizyjny i filmowy Damon Gameau.

Gameau przed udziałem w filmie był zdrowym i wysportowanym człowiekiem, m.in. dzięki temu, że unikał jedzenia cukru. Na potrzeby filmu postanowił przez kilka tygodni żywić się wyłącznie produktami pozornie zdrowymi, ale zawierającymi w rzeczywistości ogromnie ilości cukru. Przez cały ten czas był pod stałą opieką lekarską i relacjonował pogarszający się z tygodnia na tydzień stan swojego zdrowia, obnażając jednocześnie wiele kłamstw przemysłu spożywczego. To film dla wszystkich, którzy bezmyślnie pochłaniają cukier, faszerują nim swoje dzieci, nie czytają etykiet produktów i nie szukają zdrowych zamienników.

Cukier - słodka śmierć

Regularne dostarczanie sobie cukru prowadzi do sytuacji, w której organizm wytwarza zbyt duże ilości insuliny. Insulina ma za zadanie rozłożyć kumulujący się w organizmie cukier. Jej zbyt wysoki poziom (uzależniony od poziomu cukru we krwi) nie jest dla nas dobry między innymi ze względu na to, że hamuje produkcję hormonu wzrostu, czyli jednego z hormonów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jaką poza tym krzywdę wyrządza nam nadmiar cukru w diecie?

Cukier jest główną przyczyną zapadania na cukrzycę typu II, czyli cukrzycę wtórną (nabytą), co również wynika z permanentnie utrzymującego się zbyt wysokiego poziomu insuliny we krwi.

Nawet niewielkie ilości spożywanego cukru można uznać za szkodliwe, ponieważ jest to na wskroś sztuczna substancja, zanieczyszczona dodatkowo toksynami, które przedostają  się do produktu właściwego w toku procesu produkcji. Poza tym cukier ograbia nasz organizm z produktów odżywczych, np. ze składników mineralnych, takich jak magnez, potas czy wapń. Dzieje się tak dlatego, że jest zupełnie pozbawiony substancji odżywczych, więc jego przetworzenie wymaga zaciągnięcia „długu” odżywczego z dostarczonych już w innym pokarmie związków. Niedługo po spożyciu pokarmu bogatego w cukier, czujemy narastający głód i potrzebę uzupełnienia wszystkich utraconych składników mineralnych. Organizm domaga się tego m.in. w formie gwałtownych skoków insuliny. One z kolei powodują wahania nastrojów, osłabienie, deregulację ciśnienia krwi. Jeśli dodatkowo głód zaspokajamy kolejną porcją cukru, to z pewnością dostarczamy go sobie więcej, niż wynosi nasze zapotrzebowanie energetyczne. Niespożytkowane kalorie przekształcają się w tkankę tłuszczową, a dalej jest już tylko gorzej. Jedzenie zbyt dużych ilości cukru powoduje otyłość, nadciśnienie, miażdżycę, osłabia pracę mózgu, pogarsza odporność, powoduje próchnicę, arteriosklerozę, kandydozę i wiele innych chorób, które są pokłosiem zaburzeń metabolizmu.
pixabay.com

Słodko-gorzka reforma

W skali światowej najwięcej cukru produkuje Brazylia, będąc głównym dostawcą cukru pochodzącego z trzciny cukrowej. Polska natomiast ma bardzo dobre warunki do upraw buraka cukrowego. Rodzimy rynek mógłby w 100% pokryć zapotrzebowanie na cukier (które, nota bene, wynosi 1,7 mln ton rocznie), jednak kilka lat temu Unia Europejska wprowadziła tzw. kwoty cukrowe, które ograniczyły dozwoloną ilość produkowanego na rodzimym rynku cukru do 1,4 mln. ton. Nie było to jednak powodowane troską władz o zdrowie obywateli. Chciano w ten sposób jedynie zwiększyć konkurencyjność i dopuścić do rynku kraje słabiej rozwinięte. Okazało się jednak, że import cukru zza granicy nie jest wcale tani (stąd pamiętny skok cen cukru, który odnotowaliśmy kilka lat temu). Decyzja ta spowodowała ponadto, że skurczył się areał upraw buraka cukrowego, a wiele polskich cukrowni zamknięto.

Cukier należy do węglowodanów. Jest źródłem energii, tyle że najgorszym z możliwych. Regularne spożywanie cukru powoduje skoki insuliny, grozi złym samopoczuciem, osłabieniem układu immunologicznego, pogorszeniem pracy mózgu i innych organów, a w dalszej kolejności nadciśnieniem, otyłością, miażdżycą, cukrzycą i wieloma innymi schorzeniami. Cukier warto wyeliminować z diety i zastąpić go produktami naturalnymi, bogatymi w substancje odżywcze.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. Longina Kłosiewicz-Latoszek, Barbara Cybulska; “Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo‑naczyniowych”; Probl Hig Epidemiol 2011, 92(2): 181-186;
  2. World Health Organization, 2015; “Sugars intake for adults and children”; data dostępu: 2019-05-07
  3. Yeung, Chuen & Goodfellow, Ashley & Flanagan, Louise. (2015); “The Truth about Sugar”; Dental Update. 42. 507-512. 10.12968/denu.2015.42.6.507. ;
  4. Misra, Varucha & K Shrivastava, A & P Shukla, S & Ansari, Mohammad Israil. (2016); “Effect of sugar intake towards human health”; 10.21276/sjm.2016.1.2.2.;
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy