Spadek owadów bardziej drastyczny niż sądzono
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Spadek owadów bardziej drastyczny niż sądzono

Spadek owadów bardziej drastyczny niż sądzono

W ciągu ostatnich 10 lat liczba gatunków owadów na wielu obszarach zmalała o około jedną trzecią. Takie wnioski płyną z badania międzynarodowego zespołu badawczego kierowanego przez naukowców z Politechniki w Monachium (TUM). Utrata gatunków dotyczy nie tylko muraw w pobliżu intensywnie uprawianych gruntów ‒ ale także lasów i obszarów chronionych.

Na niemieckich łąkach jest dziś o wiele mniej ćwierkających, brzęczących, pełzających i trzepoczących stworzeń. Najnowsza analiza, opublikowana w czasopiśmie Nature, potwierdza, że niektóre gatunki owadów są spychane na ścieżkę wyginięcia. Naukowcy opisali odkrycie jako „niepokojące”, mówiąc, że te straty są spowodowane intensywnym rolnictwem. Wzywają do „zmiany paradygmatu” w polityce użytkowania gruntów w celu zachowania siedlisk dla motyli i innych owadów.

„Nasze badanie potwierdza, że spadek liczby owadów jest prawdziwy, może być jeszcze bardziej powszechny, niż wcześniej sądzono, biorąc pod uwagę, na przykład, że ten spadek populacji widać także w lasach.” ‒ powiedział BBC News Dr Sebastian Seibold z Politechniki w Monachium we Freising w Niemczech.

„Myślę, że niepokojące jest to, że taki spadek ma miejsce nie tylko na obszarach intensywnie zarządzanych przez człowieka, ale także na obszarach chronionych, więc tereny, które naszym zdaniem chronią różnorodność biologiczną, tak naprawdę już nie działają”.

Zespół badawczy zarejestrował dane dotyczące ponad miliona pojedynczych owadów i pająków (2700 różnych gatunków) w setkach obszarów trawiastych i leśnych w trzech regionach Niemiec w latach 2008–2017.

Stwierdzili, że nastąpił znaczny spadek liczebności owadów zarówno na murawach, jak i lasach, przy czym główne czynniki (przynajmniej w przypadku muraw) związane są z intensywnym rolnictwem, pestycydami i zmianami klimatu.

Wiele innych badań w ostatnich latach wykazało, że poszczególne gatunki owadów, takie jak pszczoły, uległy ogromnemu spadkowi, szczególnie w krajach o rozwiniętych gospodarkach.Z drugiej strony niektóre gatunki owadów, takie jak muchy domowe i karaluchy, wydają się rosnąć w siłę.

Utrata owadów ma daleko idące konsekwencje dla całych ekosystemów. Owady stanowią źródło pożywienia dla wielu ptaków, płazów, nietoperzy i gadów. Mają też ogromne znaczenie dla naszej gospodarki, bowiem owady zapylają rośliny i popularne uprawy, które są źródłem pożywienia.

1. Seibold, S., Gossner, M.M., Simons, N.K., Blüthgen, N., Müller, J., Ambarli, D., Ammer, C., Bauhus, J., Fischer, M., Habel, J.C., Linsenmair, K.E., Nauss, T., Penone, C., Prati, D., Schall, P., Schulze, E.-D., Vogt, J., Wöllauer, S. & Weisser, W.W.; "Arthropod decline in grasslands and forests is associated with drivers at landscape level"; Nature, Oct. 30, 2019;
4.6/5 - (11 votes)