OCELOT NADRZEWNY. Ssak. Zwierzę - ocelot nadrzewny, margaj
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Drapieżne Kotowate Ocelot Ocelot nadrzewny

Ocelot nadrzewny (Leopardus wiedii)

Nazywana/y także: margaj
Ocelot nadrzewny

Ocelot nadrzewny, znany także pod nazwą margaj, należy do rodziny kotowate (Felidae). Głowa jest mała i zaokrąglona. Oczy są duże. Uszy są zaokrąglane. Ubarwienie sierści szaro brązowe bądź żółtobrązowe. Spód ciała jest jaśniejszy. Sylwetka jest smukła. Ciało pokryte jest ciemnymi plami i paskami. Łapy są dosyć duże. Ogon jest długi, pokryty ciemnymi pierścieniami, z czarną końcówką. Samice są nieco mniejsze od samców. Gatunkami podobnymi są ocelot wielki (Leopardus pardalis) i ocelot tygrysi (Leopardus tigrinus).

Margaj zamieszkuje skraje południowe Ameryki Północnej i północną część Ameryki Południowej. Gatunek ten zamieszkuje obszar rozciągający się od Meksyku na północy, przez Gwatemalę, Belize, Honduras, Salwador, Nikaraguę, Kostarykę, Panamę, Kolumbię, Wenezuelę, Gujanę, Surinam, Gujanę Francuską, Ekwador, wschodnie Peru, Brazylię, Boliwię, Paragwaj, Urugwaj i północne skraje Argentyny.

Ocelot nadrzewny jest silnie związany z środowiskami leśnymi. Bardzo rzadko obserwowany na terenach otwartych. Margaj jest mało tolerancyjny na obecność człowieka. Prowadzi zwykle nocny, samotny tryb życia. Dobrze wspina się po drzewach. Wpisany jest do konwencji CITES (załącznik I). Na liście IUCN jest gatunkiem bliskim zagrożenia (kategoria NT). Jego liczebność maleje. Zagrażają mu utrata i degradacja siedlisk, a także kłusownictwo (zabijany jest dla futra).

Ocelot nadrzewny jest mięsożerny. W jego diecie znaleźć można kręgowce (głównie ssaki, żywi się także ptakami, gadami i płazami). Na swoje ofiary poluje głównie na ziemi, ale czasem także na drzewie.

Ocelot nadrzewny przystępuje do rozrodu przez cały rok. Ciąża trwa od 76 do 85 dni. Samica rodzi 1-2 kocięta. Po urodzeniu kocięta ważą ok. 84-170 g. Oczy otwierają po dwóch tygodniach. Młode przechodzą na pokarm stały między 7 a 8 tygodniem. Ocelot nadrzewny dojrzewa płciowo w drugim roku życia. Żyje do 20 lat.

1. https://www.catsg.org; 2019-05-11;
  2. https://wildcatconservation.org; 2019-05-11;
  3. https://wildcatsmagazine.nl; 2019-05-11;
  4. de Oliveira T., Paviolo A., Schipper J., Bianchi R., Payan E., Carvajal S.V.; "Leopardus wiedii"; The IUCN Red List of Threatened Species; 2015;
  5. https://cites.org; 2019-05-11;