Groszek cukrowy warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze groszku cukrowego

Groszek cukrowy, na szczęście, poza słodyczą, nie ma z cukrem nic wspólnego. Warzywo to nie dostarcza nam pustych kalorii ani nie powoduje nadciśnienia, a smakuje wspaniale. Groszek cukrowy był niegdyś specjalnym daniem na królewskich stołach, dzisiaj możemy korzystać do woli z jego prozdrowotnych właściwości.

  1. Groszek cukrowy - królewska roślina
  2. Groszek cukrowy - „gwiazda” genetyki
  3. Groszek cukrowy - „cukierek” dla odchudzających się
  4. Groszek cukrowy - bogactwo witamin
  5. Groszek cukrowy - zielone zasoby minerałów
  6. Jak przechowywać groszek cukrowy, aby nie stracił przeciwutleniaczy?
  7. Groszek cukrowy = zdrowy układ sercowo-naczyniowy
  8. Groszek cukrowy - wsparcie dla naszych oczu
  9. Groszek cukrowy zapobiega anemii
  10. Groszek cukrowy - dieta anty-rakowa
  11. Groszek cukrowy na naszym stole
Groszek cukrowy jest wyjątkową odmianą groszku zielonego – jedyną, którą można zjadać w całości – ze strąkami. Dzięki temu możemy się rozkoszować nie tylko świeżymi, soczystymi ziarnami, lecz także chrupiącą skórką. Jako że ten rodzaj groszku nie ma charakterystycznej pergaminowej wyściółki, najlepiej konsumować go w formie surowej – wówczas zachowuje najlepsze właściwości odżywcze.

Warzywo to bardzo często gości na naszych działkach. A to dlatego, że jego uprawa jest prosta – groch nie ma wysokich wymagań glebowych i klimatycznych. Wystarczy dostęp do światła i  umiarkowane podlewanie. Nasiona groszku cukrowego sieje się już w marcu lub wtedy, gdy temperatura podłoża osiąga ok. 2 st C. A smakiem groszku cukrowego możemy cieszyć się już w czerwcu.

Groszek cukrowy - królewska roślina

Historia zielonego groszku, od którego wywodzi się jego cukrowa odmiana, zaczęła się 10 tysięcy lat temu. Początkowo warzywo uprawiano w Chinach i w Indiach, zaś w średniowieczu groszek trafił na kontynent europejski. O ile dojrzały groch stosowano jedynie jako składnik pasz dla zwierząt, o tyle groszek młody (zielony i cukrowy) w wieku siedemnastym zdobył popularność na królewskich stołach. Król Ludwik XIV był oddanym smakoszem tej rośliny.

Groszek cukrowy - „gwiazda” genetyki

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że zielony groszek („ojciec” groszku cukrowego) nie tylko zrewolucjonizował kuchnię francuską w epoce renesansu, lecz także, ze względu na swoją podatność na krzyżowanie i produkcję dużej ilości nasion, stał się warzywem, bez którego współczesna genetyka mogłaby nie istnieć. W 1865 roku niemiecko-czeski zakonnik - Grzegorz Mendel - opublikował wyniki eksperymentu dotyczącego dziedziczenia cech przeprowadzonego w oparciu o zielony groszek właśnie.
Najwięcej wartośc odżywczyc ma groszek świeży, Fot. Ruth Hartnup[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Groszek cukrowy - „cukierek” dla odchudzających się

Jeśli mamy zamiar zrzucić kilka zbędnych kilogramów, groszek cukrowy będzie dla nas idealnym uzupełnieniem diety. Porcja o równowartości jednej szklanki ma tylko 35 kalorii, co stanowi 2 g białka, 0,2 g tłuszczu, 3 g naturalnego cukru i 2 g błonnika, który pozwala na długo utrzymać poczucie sytości oraz węglowodanów.

Groszek cukrowy - bogactwo witamin

W szklance groszku cukrowego znajduje się aż 50 miligramów witaminy C, co daje więcej niż połowę zalecanej dziennej dawki tego przeciwutleniacza. Warzywo jest również bogatym źródłem witamin z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9) dostarczając naszemu organizmowi niemal połowę dawki niacyny i jedną dziesiątą folianów, których potrzebujemy każdego dnia. W groszku cukrowym znajdziemy również witaminę A, E i K.

Groszek cukrowy - zielone zasoby minerałów

Groszek cukrowy dostarcza nam także nieco minerałów, które doskonale wzbogacą naszą dietę. W porcji 100 g znajduje się 1,75 miligramów żelaza, 20 miligramów magnezu, 45 miligramów fosforu i aż 168 miligramów potasu. Zawartość tych makroelementów uzupełnia 5% dziennego zapotrzebowania u kobiet i 10% dziennego zapotrzebowania u mężczyzn. W groszku cukrowym znajdziemy również cynk, jod, mangan, miedź, selen, sód i wapń.

Jak przechowywać groszek cukrowy, aby nie stracił przeciwutleniaczy?

Cukrowy groszek jest bogaty w antyoksydanty, jednak należy pamiętać, że na ich zawartość w roślinie wpływa sposób, w jaki ją przechowujemy. Badacze z Niemiec i Hiszpanii opublikowali w magazynie „Journal of Experimental Botany” wyniki eksperymentu przeprowadzonego w 2009 roku, który wykazał, że podczas przechowywania groszku cukrowego w temperaturze pokojowej aktywność przeciwutleniaczy w nasionach i strąkach spadała niemal dwukrotnie w miarę upływu czasu. Aby zminimalizować straty cennych dla zdrowia składników, należy kupić świeży groszek cukrowy i zjeść go jeszcze tego samego dnia.
Fot. Martin[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Groszek cukrowy = zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Zawarty w groszku cukrowym kwas nikotynowy, witamina B3, B6, kwas foliowy i błonnik obniżają zły cholesterol LDL, dzięki czemu nasze serce i układ naczyniowy są mniej podatne na choroby takie, jak miażdżyca.
 Dodatkowo, udowodniono, że witamina B6 i B9 redukują gromadzenie się w naszym organizmie szkodliwego aminokwasu o nazwie homocysteina, który jest odpowiedzialny za powstawanie zakrzepów i stanów miażdżycowych.

Groszek cukrowy - wsparcie dla naszych oczu

Zawarta w groszku cukrowym luteina nie tylko chroni nasze oczy przed zmęczeniem, lecz także może obronić nas przed takimi chorobami, jak zwyrodnienie plamki żółtej, czy katarakta.

Groszek cukrowy zapobiega anemii

Z racji tego, że groszek cukrowy zawiera w sobie żelazo (w 100 g groszku znajduje się ok. 1,8 miligrama żelaza, czyli ponad dwa razy więcej niż w 100 g sałaty) i, w towarzystwie witaminy C, pierwiastek ten łatwo się wchłania w naszym organizmie, warzywo chroni nas przed anemią i jej konsekwencjami.
Fot. thebittenword.com [CC BY 2.0 ], Flickr.com

Groszek cukrowy - dieta anty-rakowa

Jako że groszek cukrowy zawiera sporo błonnika, wspiera prawidłową pracę układu pokarmowego i czuwa nad prawidłową przemianą materii. Jak podają liczne źródła naukowe, osoby, które dbają o to, by ich dieta obfitowała w pokarmy zawierające błonnik mają dużo niższy wskaźnik zachorowań na raka jelita grubego.

Groszek cukrowy na naszym stole

Potrawy z groszku cukrowego są szybkie i proste w przygotowaniu. Przed konsumpcją wystarczy dokładnie umyć warzywo, a następnie obciąć końcówki strąków i pozbawić je grubych włókien. Jeśli ktoś nie przepada za groszkiem w surowej postaci – może go ugotować na miękko albo al dente. W celu zachowania zielonego koloru wystarczy w trakcie gotowania dodać do wody nieco kwasku cytrynowego. Groszek cukrowy najlepiej jednak smakuje na surowo. Można przygotować z niego prostą sałatkę: dodać mięty, soku z cytryny, po czym posypać całość prażonymi migdałami i orzeszkami pinii.
Smacznego!
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. Agriculture Victoria; “Snow pea and Sugar snap pea”; data dostępu: 2019-05-30
  2. Bureau of Plant Industry, Philippines; “The sweet pea”; data dostępu: 2019-05-30
  3. Dr John Anderson; ““Why Green Peas are Healthy and Nutritious” Brianna Elliott, https://www.healthline.com/nutrition/green-peas-are-healthy, 30/05/2019 Green Peas Nutrition, Health Benefits, Compared with Sugar and Snow Peas”; data dostępu: 2019-05-30
  4. Rachael Link ; “Green Peas: The High-Fiber, Protein-Rich Powerhouse for Weight Loss & More”; data dostępu: 2019-05-30
Moim zdaniem
Pod jaką postacią spożywasz groszek cukrowy?
Ocena (4.8) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy