Groszek cukrowy warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze groszku cukrowego

Groszek cukrowy, na szczęście, poza słodyczą, nie ma z cukrem nic wspólnego. Warzywo to nie dostarcza nam pustych kalorii ani nie powoduje nadciśnienia, a smakuje wspaniale. Groszek cukrowy był niegdyś specjalnym daniem na królewskich stołach, dzisiaj możemy korzystać do woli z jego prozdrowotnych właściwości.



Groszek cukrowy można zjadać w całości, ze strąkami, fot. shutterstockGroszek cukrowy można zjadać w całości, ze strąkami, fot. shutterstock
  1. Groszek cukrowy - królewska roślina
  2. Groszek cukrowy to „gwiazda” genetyki
  3. Groszek cukrowy jest „cukierkiem” dla odchudzających się
  4. Groszek cukrowy - bogactwo witamin
  5. Groszek cukrowy - zielone zasoby minerałów
  6. Jak przechowywać groszek cukrowy, aby nie stracił przeciwutleniaczy?
  7. Groszek cukrowy = zdrowy układ sercowo-naczyniowy
  8. Groszek cukrowy to wsparcie dla naszych oczu
  9. Groszek cukrowy zapobiega anemii
  10. Groszek cukrowy - dieta anty-rakowa
  11. Groszek cukrowy w kuchni
Groszek cukrowy jest wyjątkową odmianą groszku zielonego – jedyną, którą można zjadać w całości – ze strąkami. Dzięki temu możemy się rozkoszować nie tylko świeżymi, soczystymi ziarnami, lecz także chrupiącą skórką. Jako że ten rodzaj groszku nie ma charakterystycznej pergaminowej wyściółki, najlepiej konsumować go w formie surowej – wówczas zachowuje najlepsze właściwości odżywcze.

Warzywo to bardzo często gości na naszych działkach. A to dlatego, że jego uprawa jest prosta – groch nie ma wysokich wymagań glebowych i klimatycznych. Wystarczy dostęp do światła i  umiarkowane podlewanie. Nasiona groszku cukrowego sieje się już w marcu lub wtedy, gdy temperatura podłoża osiąga ok. 2 st C. A smakiem groszku cukrowego możemy cieszyć się już w czerwcu.

Groszek cukrowy - królewska roślina

Historia zielonego groszku, od którego wywodzi się jego cukrowa odmiana, zaczęła się 10 tysięcy lat temu. Początkowo warzywo uprawiano w Chinach i w Indiach, zaś w średniowieczu groszek trafił na kontynent europejski. O ile dojrzały groch stosowano jedynie jako składnik pasz dla zwierząt, o tyle groszek młody (zielony i cukrowy) w wieku siedemnastym zdobył popularność na królewskich stołach. Król Ludwik XIV był oddanym smakoszem tej rośliny.

Groszek cukrowy to „gwiazda” genetyki

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że zielony groszek („ojciec” groszku cukrowego) nie tylko zrewolucjonizował kuchnię francuską w epoce renesansu, lecz także, ze względu na swoją podatność na krzyżowanie i produkcję dużej ilości nasion, stał się warzywem, bez którego współczesna genetyka mogłaby nie istnieć. W 1865 roku niemiecko-czeski zakonnik - Grzegorz Mendel - opublikował wyniki eksperymentu dotyczącego dziedziczenia cech przeprowadzonego w oparciu o zielony groszek właśnie.

Groszek cukrowy jest „cukierkiem” dla odchudzających się

Jeśli mamy zamiar zrzucić kilka zbędnych kilogramów, groszek cukrowy będzie dla nas idealnym uzupełnieniem diety. Porcja o równowartości jednej szklanki ma tylko 35 kalorii, co stanowi 2 g białka, 0,2 g tłuszczu, 3 g naturalnego cukru i 2 g błonnika, który pozwala na długo utrzymać poczucie sytości oraz węglowodanów.
Groszek cukrowy jest idealnym uzupełnieniem diety, fot. shutterstock

Groszek cukrowy - bogactwo witamin

W szklance groszku cukrowego znajduje się aż 50 miligramów witaminy C, co daje więcej niż połowę zalecanej dziennej dawki tego przeciwutleniacza. Warzywo jest również bogatym źródłem witamin z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9) dostarczając naszemu organizmowi niemal połowę dawki niacyny i jedną dziesiątą folianów, których potrzebujemy każdego dnia. W groszku cukrowym znajdziemy również witaminę A, E i K.

Groszek cukrowy - zielone zasoby minerałów

Groszek cukrowy dostarcza nam także nieco minerałów, które doskonale wzbogacą naszą dietę. W porcji 100 g znajduje się 1,75 miligramów żelaza, 20 miligramów magnezu, 45 miligramów fosforu i aż 168 miligramów potasu. Zawartość tych makroelementów uzupełnia 5% dziennego zapotrzebowania u kobiet i 10% dziennego zapotrzebowania u mężczyzn. W groszku cukrowym znajdziemy również cynk, jod, mangan, miedź, selen, sód i wapń.

Jak przechowywać groszek cukrowy, aby nie stracił przeciwutleniaczy?

Cukrowy groszek jest bogaty w antyoksydanty, jednak należy pamiętać, że na ich zawartość w roślinie wpływa sposób, w jaki ją przechowujemy. Badacze z Niemiec i Hiszpanii opublikowali w magazynie „Journal of Experimental Botany” wyniki eksperymentu przeprowadzonego w 2009 roku, który wykazał, że podczas przechowywania groszku cukrowego w temperaturze pokojowej aktywność przeciwutleniaczy w nasionach i strąkach spadała niemal dwukrotnie w miarę upływu czasu. Aby zminimalizować straty cennych dla zdrowia składników, należy kupić świeży groszek cukrowy i zjeść go jeszcze tego samego dnia.

Groszek cukrowy = zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Zawarty w groszku cukrowym kwas nikotynowy, witamina B3, B6, kwas foliowy i błonnik obniżają zły cholesterol LDL, dzięki czemu nasze serce i układ naczyniowy są mniej podatne na choroby takie, jak miażdżyca.

Dodatkowo, udowodniono, że witamina B6 i B9 redukują gromadzenie się w naszym organizmie szkodliwego aminokwasu o nazwie homocysteina, który jest odpowiedzialny za powstawanie zakrzepów i stanów miażdżycowych.

Groszek cukrowy to wsparcie dla naszych oczu

Zawarta w groszku cukrowym luteina nie tylko chroni nasze oczy przed zmęczeniem, lecz także może obronić nas przed takimi chorobami, jak zwyrodnienie plamki żółtej, czy katarakta.
Smażone strączki groszku cukrowego, fot. shutterstock

Groszek cukrowy zapobiega anemii

Z racji tego, że groszek cukrowy zawiera w sobie żelazo (w 100 g groszku znajduje się ok. 1,8 miligrama żelaza, czyli ponad dwa razy więcej niż w 100 g sałaty) i, w towarzystwie witaminy C, pierwiastek ten łatwo się wchłania w naszym organizmie, warzywo chroni nas przed anemią i jej konsekwencjami.

Groszek cukrowy - dieta anty-rakowa

Jako że groszek cukrowy zawiera sporo błonnika, wspiera prawidłową pracę układu pokarmowego i czuwa nad prawidłową przemianą materii. Jak podają liczne źródła naukowe, osoby, które dbają o to, by ich dieta obfitowała w pokarmy zawierające błonnik mają dużo niższy wskaźnik zachorowań na raka jelita grubego.

Groszek cukrowy w kuchni

Potrawy z groszku cukrowego są szybkie i proste w przygotowaniu. Przed konsumpcją wystarczy dokładnie umyć warzywo, a następnie obciąć końcówki strąków i pozbawić je grubych włókien. Jeśli ktoś nie przepada za groszkiem w surowej postaci – może go ugotować na miękko albo al dente. W celu zachowania zielonego koloru wystarczy w trakcie gotowania dodać do wody nieco kwasku cytrynowego. Groszek cukrowy najlepiej jednak smakuje na surowo. Można przygotować z niego prostą sałatkę: dodać mięty, soku z cytryny, po czym posypać całość prażonymi migdałami i orzeszkami pinii.
Smacznego!
Ekologia.pl (Alicja Chrząszcz)

Bibliografia

  1. Agriculture Victoria; “Snow pea and Sugar snap pea”; data dostępu: 2019-05-30
  2. Bureau of Plant Industry, Philippines; “The sweet pea”; data dostępu: 2019-05-30
  3. Dr John Anderson; ““Why Green Peas are Healthy and Nutritious” Brianna Elliott, https://www.healthline.com/nutrition/green-peas-are-healthy, 30/05/2019 Green Peas Nutrition, Health Benefits, Compared with Sugar and Snow Peas”; data dostępu: 2019-05-30
  4. Rachael Link ; “Green Peas: The High-Fiber, Protein-Rich Powerhouse for Weight Loss & More”; data dostępu: 2019-05-30
Moim zdaniem
Pod jaką postacią spożywasz groszek cukrowy?
Ocena (4.9) Oceń:
Pasaż zakupowy