Zdrowa sałata bogata w przeciwutleniacze
Ekologia.pl Zdrowie Medycyna rodzinna Co możemy wyczytać z koloru sałaty?

Co możemy wyczytać z koloru sałaty?

Naukowcy od dawna wiedzieli, że sałata jest bogata w przeciwutleniacze. Teraz, dzięki analizie dokonanej przez zespół badaczy z UPV/EHU-University of the Basque Country, wiadomo również, że kolor sałaty jest powiązany z tym, jak szybko te przeciwutleniacze działają.

Selena von Eichendorf at the Polish language Wikipedia [GFDL or CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons

Przeciwutleniacze, inaczej antyoksydanty lub antyutleniacze chronią nas przed wolnymi rodnikami.  Wolne rodniki powstają w organizmie w wyniku reakcji metabolicznych. Wolne rodniki docierają do naszego organizmu również z zewnątrz np. poprzez pożywienie, z dymu papierosowego, czy zanieczyszczonego powietrza.

Jak działają wolne rodniki? Wolne rodniki uszkadzają błony komórkowe, a także DNA i białka wchodzące w skład enzymów. Zachwianie równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami może przyczynić się do rozwoju wielu chorób, np.: nowotworów, chorób serca, udarów mózgu czy cukrzycy.

Dlatego tak istotne jest spożywanie produktów zawierających antyoksydanty. A gdzie znajdziemy ich najwięcej? W warzywach i owocach o intensywnych kolorach, między innymi pomarańczowe, czerwone czy żywozielone. Bogatym źródłem przeciwutleniaczy jest sałata. Teraz, dzięki analizie dokonanej przez zespół badaczy z UPV/EHU-University of the Basque Country, wiadomo również, że kolor sałaty jest powiązany z tym, jak szybko te przeciwutleniacze działają.

Sałata

Sałata – Pixabay.com

Wykorzystując elektronowy rezonans paramagnetyczny, badacze zaobserwowali różnice w zachowaniu kinetycznym związków występujących w różnych gatunkach sałaty. Eksperymenty wykazały, że zielonolistna sałata Batavia zawiera rozpuszczalne w wodzie przeciwutleniacze charakteryzujące się powolną i średnią prędkością działania, czerwona sałata Oak Leaf zawiera związki działające z prędkością średnią i szybką, a sałata posiadająca liście czerwone i zielone, z gatunku Marvel of Four Seasons, posiada związki działające ze wszystkimi wyróżnionymi prędkościami.

„Fakt występowania związków, które reagują z różną prędkością nie znaczy, że niektóre z nich są lepsze albo gorsze od innych. Jeśli spożywamy jedzenie, które powoduje aktywność wolnych rodników, niektóre przeciwutleniacze poradzą sobie z nimi szybciej. Ale jest także ważne, aby nasze ciała pozyskiwały pożywienie z antyoksydantami działającymi wolniej, aby utrzymać ich działanie w dłuższym okresie czasu. Właśnie dlatego mówi się o tym, że korzystnie jest mieszać różne rodzaje sałat, ponieważ posiadają różne, dopełniające się wzajemnie właściwości”. – wyjaśnia dr. Pérez-López, naukowiec wydziału Plant Biology and Ecology w UPV/EHU’s Faculty of Science and Technology.

Także David Wolfe, ekspert zdrowego odżywiania i autor książki Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości, podkreśla jak wiele informacji dostarcza nam kolor pokarmu. Wolfe sugeruje, aby, szukając roślin najbogatszych w antyoksydanty, sięgać po te charakteryzujące się najgłębszymi kolorami, począwszy od zieleni roślin liściastych czy np. spiruliny, aż po brązy ziaren kakaowca i intensywne czerwienie jagód goji. Warto pamiętać, że takie pokarmy nie tylko mogą zapobiegać wielu chorobom, ale również opóźniają efekty procesu starzenia.

4.8/5 - (13 votes)