RUSAŁKA OSETNIK. Owad. Zwierzę - rusałka osetnik
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Stawonogi Owady Motyle Rusałkowate Vanessa Rusałka osetnik
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Rusałka osetnik (Vanessa cardui)

Rusałka osetnik, fot. Soru Epotok/Shutterstock
Spis treści
Wstęp

Rusałka osetnik to kosmopolityczny motyl, rozmiarów rusałki pawik. Jeden z dwóch gatunków z rodzaju Vanessa, spotykanych w naszym kraju.

Rusałka osetnik jest łatwo rozpoznawalny. Wierzch skrzydeł pomarańczowo-różowym. Przednie skrzydła z czarnymi rysunkiem oraz z białymi plamkami skoncentrowanymi przy wierzchołku. Na tylnych skrzydłach pięć czarnych plamek. Zewnętrzne brzegi skrzydeł białe. Na spodniej stronie przednich skrzydeł wzór jak na wierzchniej stronie, choć nieco słabszy. Spód tylnego skrzydła brązowo-biały, w cztery oczka. Gąsienice pokryte kolcami, czarne, z żółtymi liniami. Poczwarki są różnokolorowe (między innymi zielonkawe, brązowe). Gatunkiem podobnym do rusałki osetnik, choć niezalatującym do naszego kraju jest Vanessa virginiensis.

Rusałka osetnik jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych motyli na Świecie. Nie występuje jedynie na Antarktydzie, w Australii i Ameryce Południowej. Populacje zamieszkujące chłodniejszy klimat migrują sezonowo, natomiast motyle z obszarów o ciepłym klimacie są osiadłe. W związku z tak ogromnym obszarem występowania rusałka ta jest spotykana w bardzo różnorodnych siedliskach. Liczna jest wszędzie tam, gdzie występują jej rośliny żywicielskie – głównie osty. Unika lasów.

Gąsienice rusałki osetnik żerują na różnorodnej roślinności, przede wszystkim na ostach, ale także na pokrzywach ostrożeniach, popłochach, malwach, oraz roślinach strączkowych. Dorosłe spijają nektar z kwiatów ostu, koniczyny, budlei, kosmosu, ponad to spijają spadź mszyc.

Rozród

Dwa bądź trzy pokolenia w roku. Rusałka osetnik spotykana jest od lutego do października. Samica składa jasnozielone jaja pojedynczo, na wierzchniej stronie liścia rośliny żywicielskiej. Wylęg następuje po tygodniu. Przepoczwarzenie odbywa się w oprzędzie. Etap przepoczwarzenia trwa około dwóch tygodni.

4.7/5 - (14 votes)