Kiwi brunatny (Apteryx australis)

1. Wstęp
  2. Wygląd
  3. Występowanie
  4. Biotop
  5. Lęgi
  6. Pokarm
  7. Systematyka
  8. Galeria zdjęć

Wstęp

Kiwi brunatny jest jeden z pięciu współcześnie żyjących gatunków kiwi, ponadto jest najbardziej pospolitym gatunkiem w rodzaju. Gatunek narażony na wyginięcie (kategoria VU na liście IUCN). Zagrożenie dla niego stanowią wprowadzone przez człowieka drapieżne ssaki (psy, gronostaje, koty). Ptak długowieczny, żyje w niewoli do 35-45 lat, na wolności znacznie krócej.

Oczy małe. Tęczówka ciemna. Dziób długi, lekko zakrzywiony, zakończony nozdrzami. Szyja krótka. Sylwetka krępa. Barwa ciała w brązowoszarej tonacji. Skrzydła niewidoczne. Nogi krótkie, mocne. Ogon nie występuje. Samice są większe od samców.

Czy wiesz, że...Jaja kiwi są bardzo duże, stanowią 1/3 masy samicy.

Kiwi brunatny jest endemitem Nowej Zelandii. Występuje obecnie jedynie w Parku Narodowym Fiordland, na wyspie Stewart, i w okolicach Haast. Kiwi zamieszkuje tylko obszary wolne od inwazyjnych drapieżników, specjalnie chronione przed ich wpływem.

Kiwi brunatny zamieszkuje różnorodne i bardzo odmienne środowiska. Spotykane jest zarówno w gęstych lasach, jak i łąkach oraz rzadko porośniętych wydmach. Nielot. Prowadzi nocny tryb życia, dzień spędza w ukryciu, w wykopanych norach (pod kamieniami, między kłodami). Żyje w parach.

Gatunek monogamiczny. Gody odbywają się od marca do czerwca. Do lęgów przystępuje od czerwca do grudnia. Samica składa zwykle 1, rzadziej 2 białe jaja. Jaja składane są do zagłębienia w ziemi, w szczeliny skalne bądź do wydrążonego pnia. Odstęp między złożeniem pierwszego a drugiego jaja może wynosić 1,5 miesiąca. Jajo wysiadywane jest przez samca. Czas wysiadywania wynosi ok. od 74 do 84 dni. Po 6-10 dniach młode opuszcza gniazdo. Młode pozostaje przy rodzicach 1-2 miesiące, a w niektórych populacjach nawet do 7 lat. Samice osiągają dojrzałość płciową między drugim a trzecim rokiem życia. Samce dojrzewają wcześniej, już w pierwszym roku życia.

Kiwi brunatny żywi się w głównej mierze bezkręgowcami (pajęczakami, pierścienicami, owadami i ich larwami), pokarmem roślinnym (owocami, nasionami, liśćmi), oraz kręgowcami (płazami oraz gadami).

Kiwi brunatny By Glen Fergus (Own work, Stewart Island, New Zealand) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons