Kompost - czarne złoto ogrodników. Jak zrobić kompost?

pixabay.com pixabay.com

Obierki z warzyw i owoców, skoszona trawa, zgrabione liście i przycięte gałęzie – to wszystko może nam posłużyć do produkcji kompostu - nawozu doskonałego, nazywanego „czarnym złotem ogrodników”.

Czarne złoto ogrodników, czyli popularny kompost, to jeden z najlepszych nawozów organicznych używanych w rolnictwie. Jest on w pełni naturalny i w 100% ekologiczny. Zamiast kupować gotowe, chemiczne nawozy warto postawić na naturę i pozwolić jej działać własnym rytmem.

Dlaczego warto założyć kompostownik?

Dzięki kompostownikom odpady organiczne takie jak liście opadłe z drzew, skoszona trawa, odpadki z kuchni, zamiast zajmować miejsce w kontenerze, ulegają naturalnym procesom rozkładu. Otrzymujemy wówczas wartościowy, w pełni ekologiczny nawóz, który odżywi i wspomoże rozwój naszych ogrodowych roślin. Miejsce na kompostownik znajdzie się na pewno na każdej działce, wystarczy do tego kawałek zacienionej powierzchni.

Drugie życie roślin

Zasada kompostowania opiera się na zamkniętym obiegu materii w środowisku naturalnym. Można to zauważyć przy zmianie pór roku, kiedy to wytworzona przez florę i faunę biomasa powraca w formie cennego nawozu. Podobnie wygląda proces kompostowania w warunkach domowych, z tą różnicą, że w kompostowniku proces zachodzi zdecydowanie szybciej i bardziej efektywnie.

Na czym polega kompostowanie? To wieloetapowy i złożony proces. Zachodzi dzięki mikroorganizmom m. in. bakteriom, promieniowcom, grzybom i dżdżownicom. Na początku grzyby i bakterie rozkładają substancje organiczne zawarte w odpadach. Kiedy zaczynają trawić substancje pokarmowe, produkują wówczas energię cieplną. W efekcie kompost zaczyna się nagrzewać do 20-40 stopni Celsjusza. Następnie z pomocą przychodzą dżdżownice, które tworzą próchnicę w etapie humifikacji. Ostatnim etapem jest „dojrzewanie kompostu”. Jego temperatura wyrównuje się z temperaturą otoczenia, a wewnątrz kończą się procesy powstawania nawozu.