Definicja pojęcia:

ściółka

Ściółkawarstwa martwych szczątków pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego gromadzących się na dnie lasu i ulegających przekształceniu w próchnicę; środowisko życia licznych organizmów żywych.

Skład i struktura ściółki

Ściółka składa się z martwych szczątków roślinnych (liści, igliwia, gałęzi, owoców, nasion) oraz szczątków i odchodów zwierzęcych, które gromadzą się na dnie lasu i z czasem ulegają przekształceniu w próchnicę. Opadłe liście zawierają węglowodany, ligninę, białka, olejki, woski, garbniki, substancje żywiczne oraz pierwiastki (azot, fosfor, potas, wapń).

Grubość warstwy ściółki, zawartość składników organicznych oraz opadanie i tempo rozkładu ściółki wykazuje dużą zmienność i zależy w dużym stopniu od sezonowości, rodzaju roślinności porastającej glebę, żyzności gleby, warunków klimatycznych i szerokości geograficznej.

• Sezonowość

Wszystkie gatunki roślin wykazują adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych w danych okresach roku (np. niedoboru wody, składników mineralnych, chłodniejszych temperatur, niedoboru światła), czego wynikiem jest opadanie organów, wpływające na grubość warstwy ściółki (np. lasy liściaste zrzucające liście na zimę).

Ściółka leśna. Brambleshire [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons