AFROJEŻ BIAŁOBRZUCHY. Ssak. Zwierzę - afrojeż białobrzuchy, jeż pigmejski
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Owadożerne Jeżowate Afrojeż Afrojeż białobrzuchy

Afrojeż białobrzuchy (Atelerix albiventris)

Nazywana/y także: jeż pigmejski
Afrojeż białobrzuchy

Afrojeż białobrzuchy ma głowę klinowatą, zakończoną wydłużonym ryjkiem. Oczy małe i ciemne. Uszy dosyć duże, zaokrąglone. Kończyny są krótkie. Ogon jest bardzo krótki. Ciało jest krępe. Grzbiet oraz boki ciała pokryte są kolcami. Reszta ciała pokryta jest jasną sierścią. Maska zazwyczaj ciemniejsza. Barwa kolców szara lub brązowa, z białym lub kremowym zakończeniem. Osobniki hodowlane występują w rożnych odmianach barwnych od białych po niemal czarne. Dymorfizm płciowy zaznacza się w drugorzędowych cechach płciowych. Samice są nieco większe od samców.

Afrojeż białobrzuchy występuje w środkowej Afryce, w pasie sawanny między Saharą, a Kotlina Konga (od Senegalu i Gwinei na zachodzie, po Erytreę i Somalię na wschodzie), w kierunku południowym zasięg występowania afrojeża przebiega między Kotliną Konga, a wschodnim wybrzeżem Afryki po Tanzanię i północny Mozambik.

Afrojeż białobrzuchy zamieszkuje obszary suche: tereny otwarte, trawiaste sawanny, świetliste lasy, półpustynie, obszary skaliste. Unika obszarów wilgotnychlasów tropikalnych i bagien. W górach spotykany do wysokości około 2000 m. n.p.m. W sytuacji zagrożenia zwija się w kulkę najeżoną kolcami. Prowadzi naziemny i nocny tryb życia. Dzień spędza w ukryciu (w norach). Jest samotnikiem. Przy niesprzyjających warunkach zapada w stan odrętwienia (estywacje lub hibernację).

Afrojeż białobrzuchy jest wszystkożerny. W jego diecie znaleźć można pokarm zwierzęcy – zarówno zwierzęta bezkręgowe (owady, pajęczaki, mięczaki, pierścienice) jak i drobne kręgowce (drobne ssaki, ptaki i ich jaja, płazy), sporadycznie żywi się pokarmem roślinnym (nasionami, owocami, korzeniami).

Afrojeż białobrzuchy rozmnaża się między październikiem a marcem. W ciągu roku może przystępować do rozrodu 1- 2 razy. Ciąża trwa 35-45 dni. Samica rodzi od 3 do 6 młodych. Młode rodzą się nagie i ślepe, z miękkimi kolcami pokrytymi błoną (chroniącą samice przed zranieniem podczas porodu). Początkowo młode karmione są mlekiem matki. Potomstwo pozostaje pod ścisłą opieką samicy do 6 tygodnia. Rozród osobników żyjących w niewoli jest planowany przez człowieka. Dojrzałość płciową osiąga w drugim miesiącu życia. W naturze żyje 2-3 lata, w niewoli dłużej, do 11 lat. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

4.9/5 - (12 votes)