Gil – opis, występowanie i zdjęcia. Ptak gil ciekawostki

Gil, fot. Kacper Kowalczyk Gil, fot. Kacper Kowalczyk

Tym razem padło na gila, który w przedszkolach i szkołach podstawowych jest przedstawiany jako jeden z gości zimowej stołówki. Pośród innych ptaków wyróżnia się jaskrawoczerwonym brzuchem i podobno przylatuje tutaj z dalekiej północy, gdzie mrozy jeszcze większe i śniegu jeszcze więcej. Z pewnością gil to jeden z ciekawszych biesiadników naszych karmników.

Z czerwonym brzuszkiem przez świat

Gil (Pyrrhula pyrrhula) należy do rodziny łuszczaków. Dorasta do około 16 cm długości ciała i osiąga masę w granicach 25 gramów. Barwy jego upierzenia przyciągają uwagę niemal wszystkich obserwatorów, a zwłaszcza amatorów zimowego dokarmiania ptaków. Kiedy gile odwiedzają karmnik od razu rzuca się w oczy ich czerwony brzuch oraz czarna czapeczka na głowie. Tych kontrastów, zwłaszcza na tle białego śniegu, trudno nie zauważyć. Tym bardziej kiedy stworzona przez nas stołówka jest okupowana głównie przez bogatki czy modraszki, a te raczej z czerwienią mają niewiele wspólnego. Z pewnością jego obecność kolorystycznie urozmaica tę ogólną zimową słotę. Jednak, jak to zazwyczaj w przyrodzie bywa, nic nie jest takie oczywiste, i także nie wszystkie gile mają tak czerwone brzuchy. I tutaj co niektórym zapali się lampka. W przedszkolu, w szkole podstawowej czy gimnazjum uczono, że ptak z czerwonym brzuchem i czarną głową to gil, a tutaj okazuje się, że gile mogą mieć szaroczerwony lub „brudnoróżowy” brzuch, a także grzbiet szary, główkę czarną i jeszcze białe lusterko, czyli kilka białych piór na skrzydłach. Czyżby to byli przedstawiciele innego gatunku lub podgatunku, a może to inna forma barwna?

Otóż nie! Tak ubarwione ptaki to także gile, ale innej płci. Zazwyczaj samice mają „szarawe” ubarwienie, które może wydawać się jakby było „pobrudzone”. Podobne do samic są osobniki młodociane. Te jednak przepierzają się, czyli wymieniają pióra na nowe, tak by w nadchodzącym sezonie lęgowym wyglądać już jak pełnoprawne, rozwinięte osobniki dorosłe – czy to samce, czy samice.

Samica gila. Yaroslav Murashkin [Public domain], from Wikimedia Commons