Czas na sezonowe odżywianie - dynia, patison, cukinia i nie tylko...
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Dynia, patison, cukinia – czas na sezonowe odżywianie

Dynia, patison, cukinia – czas na sezonowe odżywianie

Jesień sprzyja temu, co w prawidłowym odżywianiu najważniejsze – urozmaiconej diecie. To również wspaniała okazja by z sezonowego odżywiania uczynić stałą zasadę i filozofię żywienia. A jest w czym wybierać, gdyż okres ten dostarcza nam bogactwa kulinarnych możliwości. Korzystajmy z tego aby potem zdrowi i pełni energii przywitać pierwsze oznaki zimy.

Freeimages.com/Robert Linder

Freeimages.com/Robert Linder
Spis treści


Na przełomie lata i jesieni następuje prawdziwy wysyp owoców i warzyw, które są bogate w najpełniejsze witaminy i sole mineralne. Wówczas warto skorzystać z tego, w co aktualnie bogata jest przyroda wokół nas. Produkty te możemy co prawda nabyć w innych miesiącach roku, ale tylko teraz są najbardziej wartościowe i świeże. W dodatku warzywa i owoce pojawiające się na straganach w ich naturalnym czasie są tanie, co zadaje kłam tezie, iż zdrowo oznacza drogo.

W sierpniu i we wrześniu mniejsze, letnie owoce, takie jak maliny czy porzeczki, ustępują miejsca większym mamy już w bród śliwek, jabłek, możemy raczyć się smakiem gruszek, winogron i brzoskwiń. Oznaką nadchodzącej jesieni są stopniowo pojawiające się warzywa z rodziny dyniowatych: dynia, cukinia, patison. Na straganach pojawiają się orzechy. Jeżeli sprzyja pogoda, nadal możemy korzystać z darów lasu i wybierać się w poszukiwaniu wielu popularnych gatunków grzybów.

Koniec wakacji to ostatni dzwonek, by zakosztować potraw, które już niebawem będziemy zmuszeni zastępować mrożonkami lub przetworami. To ostatnia okazja by w najbardziej naturalny sposób pokryć zapotrzebowanie organizmu na niezbędne mikroelementy i witaminy, które w dodatku są wówczas najbardziej wartościowe.

Marchewkowo-gruszkowa sałatka z bakaliami

Składniki:

  • 2 marchewki
  • pół jabłka
  • pół gruszki
  • ulubione bakalie

Marchewki myjemy i trzemy na tarce o drobnych oczkach. Następnie ścieramy na grubych oczkach jabłko i gruszkę. Dodajemy bakalie i mieszamy.

pixabay.com

Jeść sezonowo

W teorii sezonowego odżywiania najważniejsze jest, aby warzywa i owoce spożywać w ich naturalnym okresie występowania, czyli wówczas, gdy są one dla nas najkorzystniejsze pod względem smakowym i odżywczym. Chodzi o to, żeby jeść to, co rośnie i dojrzewa w aktualnej porze roku, ponieważ to klimat powinien wyznaczać nam co powinniśmy jeść.

„Zasada jest prosta: truskawki, my Polacy, jemy w czerwcu, w lipcu jabłka papierówki, w lipcu, sierpniu i wrześniu cukinię, kabaczki, ogórki, dynię jesienią i zimą itd. Są warzywa, które się świetnie przechowują (marchew, pietruszka, buraki, dynia itd.) i te można jeść w martwym sezonie u nas, czyli późną jesienią i zimą, ale pamiętajmy, że z każdym dniem i tygodniem przechowywania tracą one na wartości odżywczej i energetycznej, najlepsze są w okresie dojrzewania” mówi o sezonowym odżywianiu Kazimierz Kłodawski ze Szkoły Żywienia Naturalnego.

Jest to najbardziej naturalny sposób odżywiania, pozostający w zgodzie z rytmem i prawami przyrody, tym samym jest dla nas najzdrowszy. „Takie warzywa i owoce są optymalnie wyposażone przez Matkę Naturę we wszystko, co jest im niezbędne do optymalnego wzrostu i rozwoju” zauważa Kazimierz Kłodawski. Jak podkreśla, korzystając z sezonowych produktów spożywczych dostarczamy sobie najpełniejszych witamin, soli mineralnych i innych związków biologicznie czynnych.

Zupa dyniowa

Składniki:

Cebulę siekamy w kostkę i smażymy przez chwilę na oleju. Dodajemy pokrojoną na kawałki dynię i zalewamy wodą. Gotujemy około 10 minut. Pod koniec dodajemy gałkę muszkatołową i szczyptę cynamonu oraz kilka łyżeczkę oliwy.

Uwaga na sklepowe warzywa i owoce

Przykładem zatarcia naturalnego porządku rzeczy jest tzw. młody ziemniak. Obecnie można go kupić o każdej porze roku. Odbywa się to kosztem jego jakości oraz właściwości zdrowotnych. Warzywa i owoce o całorocznej dostępności muszą zostać poddane procesowi oczyszczania, chemizowania. Woskuje się je i konserwuje. Do tego dochodzi konieczność transportu. Zazwyczaj, aby taki produkt znalazł się w naszym koszyku, musi przebyć daleką drogę. Im dłuższa jest ta droga, tym więcej podejmuje się zabiegów służących przedłużeniu przydatności produktu do spożycia.

To co niektórzy uważają za postęp, Kazimierz Kłodawski nazywa wypaczeniem tego, co przez wiele setek lat stanowiło rytuał. „Zatraca się dotychczasowy porządek rzeczy, w którym był czas przysłowiowego sadzenia i siania oraz czas zbierania” twierdzi. Konsekwencje są m.in. takie, że produkty spożywcze dostępne w sklepach przez okrągły rok powszednieją, nie cieszą jak dawniej i nie smakują tak dobrze. „Jest to najgłupsza rzecz jaka mogła się przytrafić naszej cywilizacji, ale to napędza rynek i jest powszechnie akceptowane” konkluduje nasz ekspert.

pixabay.com

Lato i jesień w słoiku

Aby jak najdłużej korzystać z darów okresu letnio-jesiennego, możemy pokusić się o przechowanie ich w formie mrożonek, przetworów, marynat, kiszonek czy suszonek. Jabłka, gruszki, czy śliwki możemy zagotować, a następnie przechowywać w słoikach w postaci dżemów, przecierów lub kompotów. Możemy też je suszyć. W podobny sposób postępujemy z grzybami. Z warzyw możemy robić surówki, pakować je w słoiki, które następnie należy pasteryzować, co pozwoli zachować ich trwałość. Wszystkie powyższe produkty możemy z powodzeniem zamrozić, zachowując smak jesieni na dłużej. Zaletą domowych przetworów jest to, że są one pozbawione środków konserwujących i przeróżnych dodatków, obecnych w kupnych produktach.

Należy jednak pamiętać, że żadne przetwory, czy mrożonki nie zastąpią świeżych warzyw i owoców, zarówno jeśli chodzi o ich smak jak i wartość odżywczą.

 
Potrawka z cukinii i pomidorów

Składniki:

Cebulę kroimy w kostkę, po czym dusimy na niewielkim ogniu. Po chwili dodajemy pokrojone w krążki cukinie. Pomidory parzymy, zdejmujemy z nich skórki. Kroimy w spore kawałki, dodajemy do reszty warzyw. Dodajemy przyprawy, po czym dusimy jeszcze przez chwilę na niewielkim ogniu.

Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
  1. BBC Good Food; "Top 20 autumn recipes"; https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/top-20-autumn; 2019-10-03;
  2. Molly Watson; "Fall Fruits and Vegetables"; https://www.thespruceeats.com/fall-fruits-and-vegetables-2217704; 2019-10-03;
  3. Molly Watson; "Fall Vegetables. From Artichokes to Zucchini"; https://www.thespruceeats.com/complete-fall-vegetables-2217200; 2019-10-03;
  4. Faith Durand; "12 Fall Vegetables You Should Know How to Cook"; https://www.thekitchn.com/12-fall-vegetables-you-should-know-how-to-cook-211234; 2019-10-03;
4.6/5 - (16 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments