Rzodkiewka warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze rzodkiewki

Rzodkiewka kojarzy nam się z wiosną, ponieważ jest jedną z najpopularniejszych nowalijek. Najchętniej spożywamy rzodkiewkę w formie surowej, z dodatkiem twarożku i szczypiorku. Osoby, które regularnie jedzą na śniadanie to ostre w smaku warzywo mogą cieszyć się dobrą odpornością na wirusy i bakterie, pięknymi włosami i zadbanymi paznokciami. Czy rzodkiewka kupowana pod koniec lata jest tak samo zdrowa jak jej kwietniowy okaz?

  1. Dwa tysiące lat historii rzodkiewki
  2. Co jest zdrowsze - rzodkiewka, czy jej kiełki?
  3. Rzodkiewka uspokaja serce i ożywia umysł
  4. Rzodkiewka wzmacnia odporność i zapobiega siniakom
  5. Rzodkiewka przyspiesza trawienie i odchudza
  6. Rzodkiewka - lśniące włosy i zdrowe paznokcie
  7. Sok z rzodkiewki idealny na choroby gardła i nerek
  8. Rzodkiewka w kuchni
Rzodkiewka (Raphanus sativus var. sativus) jest skarłowaciałą odmianą rzodkwi zwyczajnej i obecnie nie występuje dziko – jest warzywem wyłącznie uprawnym. W wielu regionach świata hoduje się różne jej kultywary, m.in. rzodkiew czarną i rzodkiew japońską. Większość z nas uważa, że część jadalną rzodkiewki stanowi korzeń, tymczasem, z uwagi na to, że jej system korzeniowy jest niezbyt zaawansowany w rozwoju, zjadamy jedynie „zgrubienie”, jakie stanowi część liściasta i górna partia korzenia. Jak wiadomo, najlepszy smak mają świeże rzodkiewki, najlepiej młode, ze względu na łagodny smak. Rzodkiewka idealna ma barwę intensywnie czerwoną i podłużny kształt. Jako że warzywo to należy do nowalijek, jest dostępne na straganach jedynie do maja. Już od miesięcy letnich w handlu można spotkać jedynie dużych rozmiarów odmiany szklarniowe z pożółkłymi liśćmi, które, ze względu na wysoką zawartość azotanów, nie są aż tak dobre dla naszego zdrowia.

Dwa tysiące lat historii rzodkiewki

Rzodkiewka, jako odmiana rzodkwi, została wyhodowana 2 tysiące lat temu przez rolników ze starożytnego Egiptu. Początkowo spożywano ją, by poprawić wzrok, trawienie i zwiększyć intelekt. Na kontynent europejski roślinę sprowadzili Rzymianie, zaś w trzynastym wieku, kiedy zaczęto ją uprawiać w Niemczech, dostrzeżono, że można hodować wiele odmian rzodkiewki, o różnym smaku, kształcie i kolorze. Obecnie najpopularniejsze jej rodzaje noszą ciekawe nazwy: Szkarłatna Z białym Końcem, Sopel lodu, Ognista Kula, Różowa Biała, Krakowianka i Saxa.
Rzodkiewki, fot. pixabay.com

Co jest zdrowsze - rzodkiewka, czy jej kiełki?

Rzodkiewka ma bardzo mało kalorii – 100 gram tego warzywa to jedynie 16 kcal. Zawiera witaminywitamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9), witamina C i K oraz minerały - cynk, fosfor, magnez, potas, siarka, sód, wapń i żelazo. Składa się w sporej części z wody, niewielkiej ilości tłuszczów, białka, węglowodanów, błonnika i cukrów.
Co ciekawe – kiełki tej rośliny zawierają jeszcze więcej cennych dla zdrowia składników – wysokie stężenie witaminy C, siarki, potasu i magnezu. Jako że idealnie pasują do kanapek, sałatek i zup, można je łatwo włączyć do swojej codziennej diety.

Rzodkiewka uspokaja serce i ożywia umysł

Rzodkiewka jest źródłem „pierwiastka życia”, czyli potasu. Dzięki jego zawartości, jedzenie rzodkiewek pozwala uregulować napięcie mięśniowe, rytm serca i ciśnienie krwi. Potas bierze również udział w procesie dotleniania mózgu, przez co poprawia koncentrację i sprawia, że jesteśmy błyskotliwi. Udowodniono także, że spożywanie produktów bogatych w ten pierwiastek wzmaga wydzielanie insuliny oraz uczestniczy w spalaniu białek i węglowodanów.

Rzodkiewka wzmacnia odporność i zapobiega siniakom

Z racji na wysoką zawartość witaminy C w rzodkiewce, a przede wszystkim – w jej kiełkach - roślina ta pomaga wzmocnić naszą odporność na bakterie i wirusy. Witamina C uszczelnia również naczynia krwionośne, a więc dieta bogata w rzodkiewkę zapobiega krwotokom z nosa, krwawiącym dziąsłom i łatwemu tworzeniu się sińców.
Rosnące rzodkiewki. By Rasbak (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

Rzodkiewka przyspiesza trawienie i odchudza

Zawarty w rzodkiewce błonnik, jak udowodniono, przyspiesza proces trawienia i oczyszcza przewód pokarmowy z zalegających w nim toksycznych substancji. Przyspiesza także metabolizm i łagodzi uporczywe objawy zgagi. Pokarm bogaty w błonnik wspomaga odchudzanie, jako że szybko pozwala nam osiągnąć poczucie sytości. Na zmniejszenie apetytu działają też goryczkowe olejki eteryczne odpowiedzialne za charakterystyczny, ostry smak warzywa.

Rzodkiewka - lśniące włosy i zdrowe paznokcie

Ze względu na wysoką zawartość siarki w rzodkiewce, spożywanie tej rośliny korzystnie wpływa na stan naszych włosów i paznokci. Co więcej, siarka jest również pomocna przy regulacji wydzielania sebum przez gruczoły łojowe naszej skóry – dzięki temu nasze włosy wyglądają świeżo, szybko rosną i nie są podatne na wypadanie.

Sok z rzodkiewki idealny na choroby gardła i nerek

W naturalnej medycynie szerokie zastosowanie znajduje sok sporządzany z rzodkiewki. Napój ten, dzięki antyseptycznemu działaniu, leczy uporczywy kaszel, koi bolące gardło, a nawet wykazuje właściwości oczyszczające nerki.

Rzodkiewka w kuchni

Rzodkiewki najczęściej spożywamy na wiosnę - to jedne z najchętniej kupowanych nowalijek. Kiedy są świeże, można je jeść razem z liśćmi, które mają delikatny smak i zawierają wiele cennych wartości odżywczych. Rzodkiewka świetnie nadaje się do kanapek, sałatek i twarożków. Roślinę można również spożywać w formie gotowanej, jednak najbardziej wartościowa jest wtedy, gdy jemy ją na surowo.
Jednym z najzdrowszych i najpopularniejszych dań na śniadanie jest twarożek z rzodkiewką i innymi nowalijkami.

Składniki (porcja dla dwóch osób):

Przygotowanie:
Biały ser mieszamy ze śmietaną i dodajemy do niego nowalijki: rzodkiewkę, szczypiorek i ogórek. Następnie dosypujemy do smaku ulubionych przypraw. Danie serwujemy ze świeżym, ciemnym pieczywem.
Smacznego!
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. Marcela Krawiec, Agata Dziwulska-Hunek, Krzysztof Kornarzyński, Salwina Palonka ; “Effect of selected physical factors on radish (Raphanus sativus L.) seeds germination”; Acta Agroph. 2012, 19(4), 737–748;
  2. Martha Pérez Gutiérrez, Rosa & Lule Perez, Rosalinda. (2004). ; “Raphanus sativus (Radish): Their Chemistry and Biology. ”; The Scientific World Journal. 4. 811-37. 10.1100/tsw.2004.131. ;
  3. Saleem Ali Banihani; “Radish (Raphanus sativus) and Diabetes”; Nutrients 2017, 9, 1014; doi:10.3390/nu9091014;
  4. Meenakshi Nagdeve; “20 Surprising Benefits Of Radish”; data dostępu: 2019-05-29
  5. “7 Health Benefits Of Radish”; data dostępu: 2019-05-29
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy