Na co pomaga sok z buraków?

Jest wiele powodów, aby na co dzień pić napój z tego czerwonego warzywa. Co prawda właściwości soku z buraka zostały odkryte dopiero w XIX wieku, ale od tego czasu zaczął częściej gościć w kuchni. Powstaje z surowej lub kiszonej jarzyny, a jego smak jest dość specyficzny. Można go jednak zneutralizować poprzez dodanie np. jabłka, imbiru czy pomarańczy. Z pewnością jednak ze względu na składniki, które się w nim znajdują, warto zadbać o to, aby znalazł się w codziennej diecie. Na co pomaga sok z buraka?



Jest wiele powodów, dla których warto pić sok z buraka. Źródło: New Africa/ShutterstockJest wiele powodów, dla których warto pić sok z buraka. Źródło: New Africa/Shutterstock
  1. Sok z buraków na większą wydolność i wytrzymałość
  2. Sok z buraka na serce i ciśnienie
  3. Sok z buraków na odchudzanie i na kaca
  4. Sok z buraka na odporność
  5. Sok z buraków dla kobiet w ciąży
  6. Sok z buraków surowych lub kiszonych
  7. Sok z buraków - pytania i odpowiedzi

Sok z buraków na większą wydolność i wytrzymałość


Dzięki bogactwu witamin i minerałów sok z buraków wpływać może na poprawę wydolności i wytrzymałości organizmu. Związane jest to z wysoką zawartością azotanów w burakach, a spożycie z nich soku skutkuje wzrostem stężenia azotynów oraz tlenku azotu (NO). Podczas badań wykazano, że zarówno regularne, czyli trwające od 3 do 15 dni, jak i doraźne (na 2–3 godziny przed wysiłkiem fizycznym) spożywanie soku z buraka poprawia zdolność wysiłkową. Dlatego produkt ten zalecany jest często sportowcom, którzy szukają różnych sposobów, aby poprawić swoje wyniki. Jednak to nie jedyna zaleta tego napoju. Na co pomaga sok z buraka w codziennej diecie?

Sok z buraka na serce i ciśnienie

Poleca się go jako wsparcie pracy układu sercowo-naczyniowego. Na co sok z buraków konkretnie działa? Przede wszystkim bierze udział w procesie obniżania poziomu cholesterolu we krwi. To z kolei pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienie miażdżycy, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu. Ze względu na obecne w soku z buraka naturalne azotany może okazać się on pomocny w obniżeniu ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Dlatego osoby z nadciśnieniem powinni wprowadzić go do swojego codziennego menu.

Sok z buraków na odchudzanie i na kaca


Po napój z czerwonego warzywa warto też sięgać podczas odchudzania, ponieważ może poprawiać przemianę materii i pomagać oczyszczać organizm ze szkodliwych substancji, które powstają podczas procesów metabolicznych. Sok z buraków wspiera usuwanie metali ciężkich, mocznika i drobnoustrojów. A przy tym jest produktem niskokalorycznym – w 100 ml znajdują się zaledwie 34 kcal. Natomiast dzięki obecności błonnika pokarmowego, który pęcznieje w żołądku i zapewnia organizmowi uczucie sytości, można ograniczyć ochotę na kaloryczne przekąski.

Napój warzywny może więc pomóc zredukować tkankę tłuszczową. Warto dodać, że jeśli ktoś przy tym trenuje, to większą dawkę energii zapewni mu także sok z buraków. Na co jeszcze pomaga? W przypadku kaca pozwoli na uzupełnienie niedoboru witamin i minerałów wypłukanych z organizmu przez alkohol i usunięcie szkodliwych toksyn.

Sok z buraka na odporność


Warto go spożywać profilaktycznie, aby wspomóc odporność. Na co pomaga sok z buraka w czasie infekcji? Oprócz tego, że może złagodzić ich przebieg, to z uwagi na działanie wykrztuśne polecany jest także na kaszel.

Wykazuje ponadto właściwości antyoksydacyjne, czyli naturalną zdolność do neutralizowania szkodliwego działania wszystkich metabolicznych procesów, jakie zachodzą w organizmie. W napoju warzywnym znajdują się betalainy, które odpowiadają za intensywny kolor buraka i to one są uważane za „zabójców” wolnych rodników. Oprócz tego wspomniane składniki wykazują właściwości antynowotworowe wobec pewnych linii komórek rakowych.

Sok z buraków dla kobiet w ciąży


Ze względu na bogactwo kwasu foliowego w szczególności polecany jest kobietom w ciąży. Poza tym, że sok z buraków wspomaga procesy krwiotwórcze, to dostarcza sporej dawki kwasu foliowego. Jest to o tyle ważne, że związek ten wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka.

Sok z buraków surowych lub kiszonych


Ten warzywny napój można przygotować na oba sposoby i w każdej postaci ma wiele cennych właściwości odżywczych. Dzięki nim może wspierać trawienie, łagodzić  objawy rozstroju żołądka czy wspierać proces obniżania ilości glukozy we krwi,. Warto pamiętać o tym, że sok z buraków pomaga w funkcjonowaniu organizmu dlatego warto uzupełnić o niego codzienną dietę.

Sok z buraków - pytania i odpowiedzi


Na co jeszcze może pomóc sok z buraków?

Jego spożywanie zaleca się ze względu na to, że może zwiększać przepływ krwi do mózgu, co z kolei wpływa na poprawę zdolności poznawczych i zapobieganie wystąpienia demencji starczej.

Jak zrobić sok z buraka?

Umyte i obrane buraki należy pokroić w mniejsze kawałki i umieścić w sokowirówce. Przyrządzony napój można pić z dodatkiem przypraw, cytryny, pietruszki, jabłka itd.

Jaką ilość soku z buraków powinno się pić?

Optymalną ilością jest 200 ml soku z buraka dziennie, aby m.in. wesprzeć odporność organizmu. Można jednak zacząć od picia 50 ml i później stopniowo zwiększać dawkę.
Ekologia.pl (JSz)

Bibliografia

  1. webmd.com, Kathleen M. Zelman; “The Truth About Beet Juice”; ; 2023-01-04
  2. healthline.com, Atli Arnarson; “11 Health Benefits of Beet Juicehealthline.com, Medically reviewed ”; ; 2023-01-04
Ocena (5.0) Oceń: