Cytryna owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze cytryny

Wiadomo, że nic tak nie orzeźwia w upalne dni jak woda z cytryną, nic tak nie rozgrzewa po zimowych spacerach jak herbata z jej dodatkiem. Cytryna skutecznie pomaga zwalczać przeziębienie, wspomaga odchudzanie i oczyszcza organizm z toksyn... Co więcej, skutecznie pomaga zwalczać komórki rakowe! Cytryna jest owocem na każdą porę roku i dla każdego. Witaminy i flawonoidy zawarte w tym żółtym owocu mają na prawdę niezwykłe właściwości. Jakie? Przeczytaj!



fir0002 | flagstaffotos.com.au [GFDL 1.2], via Wikimedia Commonsfir0002 | flagstaffotos.com.au [GFDL 1.2], via Wikimedia Commons
  1. Cytryna prosto z Chin
  2. Pierwsze wzmianki w literaturze
  3. Zdrowotna kariera cytryny
  4. Niezwykłe drzewko
  5. Odżywcze i zdrowotne właściwości cytryny
  6. Odtruwanie organizmu
  7. Cytryna - dla zdrowej i pachnącej skóry
  8. Na pomoc cytryna
  9. Cytryna w codziennej diecie
  10. Orzeźwiająca lemoniada

Cytryna prosto z Chin

Pochodzenie cytryny nie jest do końca znane, naukowcy uważają że pierwsze uprawy pochodzą z terenów Azji, a dokładniej z Assam (obecnie północne Indie), północnej Birmy i Chin. Przypuszcza się, że pierwsze uprawy sięgają 500 r. p.n.e. Badania genetyczne nad cytryną wykazują, że jest ona krzyżówką dwóch gatunków – limy (Citrus aurantifolia syn. C. latifolia) z cytronem (Citrus medica). Uważa się, że w Europie pojawiła się około I w. n. e. , na terenach starożytnego Rzymu. Nie były wtedy jednak powszechnie uprawiane. Około 700 roku naszej ery drzewko cytrynowe zostało sprowadzone na tereny Persji, Palestyny i Egiptu.

Pierwsze wzmianki w literaturze

Po raz pierwszy cytryna została wspomniana dopiero w X wieku n.e. w traktatach o rolnictwie spisanych przez arabskich uczonych! Była używana wówczas jako drzewko ozdobne w pierwszych islamskich ogrodach. Do XI stulecia cytryna rozpowszechniła się w świecie arabskim i w basenie Morza  Śródziemnego. Pierwsze znaczące uprawy pojawiły się w Europie w XV wieku w okolicach Genui, a do Ameryki nasionka dotarły za sprawą Krzysztofa Kolumba i hiszpańskich kolonizatorów. Jak wskazują źródła historyczne w 1587 roku cała Kuba pokryta była gajami cytrynowymi!

Zdrowotna kariera cytryny

W 1747 roku brytyjski naukowiec James Lind odkrył, że owoce cytrusowe, a przede wszystkim sok z cytryny, zapobiegają szkorbutowi wśród marynarzy. Nie znano wówczas witaminy C, więc eksperymentowano z właściwościami owoców. W 1795 roku we flocie angielskiej wprowadzono dla każdego marynarza obowiązkową 30 gramową, dzienną dawkę soku z cytryny, co rozwiązało problem szkorbutu wśród marynarzy.

Niezwykłe drzewko

Cytryna, czyli żółciutki owoc, w znaczeniu botanicznym jest jagoda! Ma stosunkowo niewiele pestek i kwaśny, soczysty miąższ. Charakterystyczne dla tego drzewka jest występowanie owoców i kwiatów w jednym czasie, z tego względu w klimacie śródziemnomorskim drzewko cytrynowe znajdziemy w parkach i ogrodach, gdyż traktowane jest jako drzewko ozdobne. Cytryna jest dość wymagająca. Uwielbia silne słońce i wysokie temperatury, wymaga lekkiej gleby i obfitego podlewania. Najpiękniejsze gaje cytrynowe znajdziemy we Włoszech i na Cyprze. A największe uprawy w Chinach, Meksyku, Argentynie i Indiach.
Lima, By Prosthetic Head [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Odżywcze i zdrowotne właściwości cytryny

Badania USDA National nutrient database wskazują, że jedna cytryna waży około 58 gram, dostarcza 17 kalorii i w 51 proc. pokrywa dzienne zapotrzebowanie na Witaminę C! Polecana jest szczególnie na jesień i w zimę, gdyż wzmacnia odporność organizmu. Cytryna zawiera białko, tłuszcze, węglowodany, błonnikwitaminy - witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C i E oraz minerały - cynk, fosfor, magnez, miedź, potas, sód, wapń i żelazo. Jest bogata w polifenole - rutynę, kwercetynę, resweratrol i hespertynę – składniki te przeciwdziałają występowaniu chorób krążenia, zmniejszają ryzyko nadciśnienia i zawału serca. Rutyna zawarta w cytrynie zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych i korzystnie wpływa na ich elastyczność, zapobiega krwawieniu z dziąseł i powstawianiu siniaków. Rutyna jest także składnikiem wpływającym na kondycję oczu, badania wykazały, że buforuje kwasy, które niszczą delikatne pręciki i czopki w siatkówce gałki ocznej. Cytryna wykazuje też właściwości bakteriobójcze i antyseptyczne. Ciepła woda z wyciśniętym sokiem z cytryny sprawdza się znakomicie podczas stanów zapalnych jamy ustnej i migdałków.

Odtruwanie organizmu

Cytryna ma silne właściwości detoksykacyjne – codzienne picie szklanki wody z cytryną pomaga oczyścić organizm, wspomaga przemianę materii i odchudzanie! Dietetycy polecają pić jedną szklankę wody z cytryną z samego rana, dostarcza ona sporą dawkę witamin, orzeźwia i pobudza do życia.

Dodatkowo, dzięki dużej zawartości pektyn i korzystnych polisacharydów cytryna znakomicie hamuje łaknienie. Cytryna zawiera dużo kwasów organicznych i bioflawonoidów, które wyłapują szkodliwe wolne rodniki i usuwają je z organizmu. Zapobiega tym samym procesom starzenia się i zmniejsza ryzyko nowotworu.

Cytryna - dla zdrowej i pachnącej skóry

Cytryna wykorzystywana jest w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Olejek cytrynowy uzyskiwany ze skórki cytrynowej jest składnikiem kosmetyków oraz perfum. Cytryna wykazuje właściwości oczyszczające i antyseptyczne, więc skutecznie pomaga walczyć z trądzikiem i chorobami skóry. Usuwa także przebarwienia skóry, leczy drobne rany i siniaki. Witamina C i rutyna zawarta w cytrynie zapobiega pękaniu naczynek krwionośnych, sok z cytryny jest więc naturalnym tonikiem. Regularne spożywanie soku z cytryny przyspiesza syntezę kolagenu, dzięki czemu skóra jest gładka i dobrze nawilżona. Sok z cytryny poprawia również kondycję włosów, nadaje im blask i odżywia.
Cytron, Foto: Johann Werfring [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Na pomoc cytryna

Właściwości cytryny nie ograniczają się tylko do zdrowia. Dodanie cytryny do ryby powoduje zanik niemiłego zapachu. W kuchni cytryna zapobiega ciemnieniu jabłek i bananów - kilka kropel wystarczy, by utrzymały one naturalny kolor. Sok z cytryny wywabia uciążliwe plamy z warzyw i owoców. Skórka cytrynowa skutecznie odstrasza mole, gdy chcemy się ich pozbyć wystarczy włożyć ususzony plasterek cytryny do szafy!

Cytryna w codziennej diecie

Cytryna jest doskonałym dodatkiem do potraw i napojów. Poradniki zdrowego żywienia polecają dodawanie cytryny i oliwy do sałatek zamiast octu, który zakwasza organizm. Jest składnikiem wielu sosów. Cytryna służy jako marynata do mięs, gdyż sprzyja ich skruszeniu.

Z cytryny tworzy się słodkie powidła i przetwory, znane przede wszystkim na południu Europy. Skórka cytrynowa jest używana jako składnik wielu deserów, lodów i wypieków, używana jest również do produkcji alkoholu. Włoski likier Limoncello powstaje na bazie startej skórki z cytryny.

Cytryna wykorzystywana jest także do produkcji likierów i nalewek. Marokańskim przysmakiem są natomiast marynowane cytryny. Należy uważać dodając cytrynę do herbaty! W wysokiej temperaturze traci ona witaminę C, a w połączeniu z czarną herbatą wytrąca się także glin, który niekorzystnie wpływa na komórki mózgu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pić lemoniadę, w której zawarte będą wszystkie dobroczynne składniki owocu.
Prosty przepis poniżej!

Orzeźwiająca lemoniada

Składniki:

Przygotowanie:
Do dużego dzbanka wlać wodę, cytryny i limetkę dokładnie umyć i przekroić na połowy. Odciąć 2 plasterki i wrzucić do wody, z reszty wycisnąć sok. By nadać orzeźwiającego aromatu dodać można gałązkę świeżej mięty. Dosłodzić do smaku i dodać lód. Dokładnie wymieszać.
Smacznego!
Ekologia.pl (AK)

Bibliografia

  1. “http://www.medicalnewstoday.com/articles/283476.php”; data dostępu: 2016-10-26
  2. Julie F. Morton, Fruits of warm climate; “Lemon”; data dostępu: 2019-05-08
  3. Texas A&M University Health Science Center ; “The Health Benefits of Lemon”; data dostępu: 2019-05-08
  4. Caroline Novas, National Center for Health Research ; “Do lemons prevent cancer”; data dostępu: 2019-05-08
  5. Jessie Szalay; “Lemons: Health Benefits & Nutrition Facts”; data dostępu: 2019-05-08
  6. Meenakshi Nagdeve; “12 Evidence-Based Benefits Of Lemon”; data dostępu: 2019-05-08
Moim zdaniem
Czy picie wody z cytryną odchudza?
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy