Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości, wartości odżywcze i wykorzystanie orzeszków piniowych

Orzeszki piniowe (piniole) uchodzą za bardzo zdrowy i odżywczy pokarm. Ze względu na dużą zawartość cynku oraz wysoką cenę rynkową orzeszki piniowe są też zaliczane do afrodyzjaków. To rarytas kuchni włoskiej, wykorzystywany do wytwarzania oryginalnych sosów oraz oleju. Zobacz, co jeszcze kryją w sobie piniole, bądź co bądź, mało znane u nas orzechy.



Orzeszki piniowe, fot. shutterstockOrzeszki piniowe, fot. shutterstock
  1. Pochodzenie i uprawa orzeszków piniowych
  2. Orzeszki piniowe - najcenniejsze witaminy i minerały
  3. Kwas pinolenowy - pomoc w odchudzaniu
  4. Orzeszki piniowe - kaloryczność i wykorzystanie w kulinariach

Pochodzenie i uprawa orzeszków piniowych

Piniole (orzeszki piniowe) to nic innego, jak nasiona niektórych odmian sosny. Są drobne, lekko podłużne, mają słodko-kwaśny, ale delikatny smak i wyraźnie wyczuwalny sosnowy aromat, co stwarza wiele ciekawych możliwości wykorzystania ich w kulinariach. Na polskim rynku dostępne są głównie piniole koreańskie – bardzo smaczne i zdrowe, ale uchodzące za nieco gorszej jakości od włoskich, które są uważane za absolutny numer jeden. Korea i Włochy to jednak nie jedyni dostawcy orzeszków piniowych na rynek europejski i światowy. Nie mogłoby tak być, ponieważ sosna w ogóle, jako gatunek drzewa, bardzo dobrze adaptuje się do najróżniejszych warunków glebowych. Orzeszki piniowe pozyskuje się zaś przede wszystkim z sosny pinia, rosnącej w krajach śródziemnomorskich, głównie na północy, a także na południowych brzegach Morza Czarnego. Piniole koreańskie to, z kolei, nasiona sosny koreańskiej, która gęsto porasta obszary między innymi Korei Północnej (w Południowej występuje rzadziej) oraz Chin (na północy).

Orzeszki piniowe - najcenniejsze witaminy i minerały

Orzeszki pinii są bogatym źródłem makro i mikroelementów oraz niezbędnych dla zdrowia witamin. Co stanowi standard wśród orzechów, a także wśród innych owoców oraz warzyw, najwięcej w piniolach znajdziemy potasu, pierwiastka, bez którego nasz organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Jego ewentualne niedobory objawiają się drżeniem mięśni, zaburzeniami w przewodzeniu impulsów nerwowych, zaparciami, apatią, opuchlizną kończyn czy deregulacją ciśnienia krwi.

Dorosły człowiek potrzebuje aż 4700 mg potasu na dobę, a porcja pinioli dostarczy organizmowi około 200 mg tego makroelementu. Na spadek stężenia potasu narażeni jesteśmy głównie podczas upałów, uprawiając intensywny wysiłek fizyczny oraz w wyniku takich dolegliwości, jak wymioty czy biegunka. W tych sytuacjach wskazane jest sięganie po orzechy oraz inne produkty bogate w potas (wszak 200 mg to niewiele w porównaniu z ilością potasu zawartą w jednym owocu pomelo – w przybliżeniu 1200 mg). Orzechy, także piniowe, powinny być stałym elementem diety nadciśnieniowców. Oprócz omawianego potasu, pozytywny wpływ na regulację ciśnienia krwi, mają również zawarte w piniolach nienasycone kwasy tłuszczowe.

Orzeszki piniowe to ponadto zastrzyk cynku, fosforu oraz magnezu. Z powodu stosunkowo dużej dawki tego ostatniego, zaliczane są nawet do afrodyzjaków. Podobnie jest z owocami morzakrewetki, homary, małże, w szczególności zaś ostrygi, traktuje się jako przysmaki, które poprawiają jakość życia seksualnego, a to ze względu na wysoką zawartość cynku właśnie. Pierwiastek ten ma znaczenie zwłaszcza dla seksualności mężczyzn, ponieważ stymuluje produkcję testosteronu, podkręca libido, zwiększa ilość i ruchliwość plemników oraz przedłuża ich żywotność. Zapewnia więc nie tylko większą ochotę na seks, ale też większe szanse na zapłodnienie. Zapotrzebowanie na cynk u kobiet rośnie wraz z momentem zajścia w ciążę oraz podczas laktacji, co wynika z dużego znaczenia pierwiastka dla prawidłowego rozwoju płodu oraz nowonarodzonego dziecka.
Cynk wpływa również na piękno i zdrowie naszej skóry, włosów i paznokci oraz jest ważnym antyoksydantem. Te same właściwości wykazuje też witamina E, której w orzeszkach piniowych nie brakuje. Co więcej, i ona wspiera seksualność. Jeśli dodać do tego nienasycone kwasy tłuszczowe, które pełnią podobne funkcje, możemy uznać piniole za niezwykle wartościowe źródła zdrowia i urody. Co ważne, orzeszki piniowe cechują się też bogactwem witaminy K, regulującej procesy krzepnięcia krwi.
Sosna pinia, fot. shutterstock

Kwas pinolenowy - pomoc w odchudzaniu

Pora zwrócić wreszcie większą uwagę na wspomniane już kwasy tłuszczowe. Orzechy, tak samo jak oleje roślinne, nasiona i ryby zawierają mnóstwo jedno i wielonienasyconych tłuszczów, które cudownie wpływają na serce, pracę układu nerwowego i kondycję skóry. W orzeszkach piniowych zawartość nienasyconych kwasów znacznie przewyższa udział mniej wartościowych kwasów nasyconych.
Dominuje w nich należący do grupy tłuszczów wielonienasyconych kwas pinolenowy, który poza tym, że normuje ciśnienie krwi i obniża ryzyko zachorowania na miażdżycę, pomaga także schudnąć.

Prowadzone w 2006 roku badania nad właściwościami odchudzającymi kwasu pinolenowego pozyskiwanego z orzeszków piniowych koreańskiej, wykazały, że jego regularne spożywanie wpływa hamująco na łaknienie. W badaniach wzięły udział dwie grupy kobiet z nadwagą – pierwsza grupa codziennie przed śniadaniem otrzymywała 3 gramy kwasu pinolenowego, druga 3 gramy oliwy z oliwek, która miała stwarzać efekt placebo. Apetyt kobiet z pierwszej grupy był zdecydowanie (nawet o 36%) niższy od apetytu, jakie odczuwały panie z grupy kontrolnej.
Orzeszki pinii są bogatym źródłem makro i mikroelementów, fot. shutterstock

Orzeszki piniowe - kaloryczność i wykorzystanie w kulinariach

Orzeszki piniowe są bardzo kaloryczne – 100 gramów tych niewielkich i niepozornych orzeszków ma w sobie ponad 670 kcal. Ale w świetle przytoczonych wyników badań i wobec tylu wartości prozdrowotnych, ich kaloryczność odchodzi na dalszy plan. Na pewno nie można o tych (ani o żadnych innych) orzechach powiedzieć, że są tuczące! Tym bardziej, że dzięki dużej ilości kwasów tłuszczowych, orzeszki piniowe to bardzo sycąca przekąska, niemożliwością byłoby więc objadać się nimi bez końca. Problemem, z kolei, może być wysoka cena orzeszków piniowych, która czyni je nie tylko afrodyzjakami, ale przede wszystkim jednymi z najdroższych bakalii. W Polsce za 100-gramową paczuszkę koreańskich pinioli zapłacimy aż 20-25 złotych. Jeszcze droższe są te importowane z Włoch.
A skoro już o włoskich orzeszkach piniowych mowa, to warto wiedzieć, że tradycyjny zielony sos pesto Włosi przygotowują właśnie z ich dodatkiem. Oprócz orzeszków piniowych, w jego skład wchodzą dwa rodzaje sera tartego (parmezan i pecorino), świeża bazylia, czosnek, oliwa ekstra virgin i sól gruboziarnista.

Orzeszki piniowe to nasiona sosny pinii, a także sosny koreańskiej. W polskich sklepach zaopatrzymy się głównie w piniole koreańskie. Tańsze od tych pochodzących z krajów śródziemnomorskich, ale również bardzo zdrowe i wykwintne. Piniole znane są z wartości prozdrowotnych. Zawierają, między innymi, cynk, fosfor, magnez, witaminy E i K, a także kwas pinolenowy – składnik diety pomocny w odchudzaniu i spalaniu tkanki tłuszczowej. Piniole to afrodyzjaki, które faktycznie wspomagają libido i płodność. Są jednymi z najdroższych orzechów na świecie. We Włoszech produkuje się z nich bazyliowo-serowy, zielony sos pesto.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. J.W. Lee, K.W. Lee, S.W. Lee, I.H. Kim, C. Rhee; “Selective increase in pinolenic acid (all-cis-5,9,12-18:3) in Korean pine nut oil by crystallization and its effect on LDL-receptor activity”; Lipids, April 2004, 39 (4);
  2. Peggy Trowbridge Filippone; “All About Pine Nuts”; data dostępu: 2019-10-16
  3. O.O. Babich i in.; “THE POTENTIAL OF PINE NUT AS A COMPONENT OF SPORT NUTRITION”; data dostępu: 2019-10-16
  4. Emilio Ros; “Health Benefits of Nut Consumption”; data dostępu: 2019-10-16
  5. Nutrition-and-you.com; “Pine nuts nutrition facts”; data dostępu: 2019-10-16
  6. Mariane Lutz i in.; “Chemical composition of pine nut (Pinus pinea L.) grown in three geographical macrozones in Chile”; data dostępu: 2019-10-16
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy