Homary - właściwości, wartości odżywcze i wykorzystanie homarów

Nie od dzisiaj wiadomo, że owoce morza zaliczają się do najzdrowszych produktów spożywczych. Homary, choć mniej popularne, również należą do tej grupy. Dla jednych stanowią rarytas, na który nie każdego stać, dla innych będzie to silny afrodyzjak, a jeszcze inni zrażą się jego wyglądem. Homary to skorupiaki z charakterystycznymi wielkimi szczypcami, które posiadają wiele cennych wartości odżywczych. Co warto wiedzieć o homarach? Jak prawidłowo należy je jeść?



Homary uchodzą za jeden z najbardziej luksusowych produktów spożywczych, a co niektórzy uważają je za silny afrodyzjak, fot. shutterstockHomary uchodzą za jeden z najbardziej luksusowych produktów spożywczych, a co niektórzy uważają je za silny afrodyzjak, fot. shutterstock
  1. Homary – co to takiego?
  2. Właściwości odżywcze homarów
  3. Homary – ile kosztują i jak wybrać najlepsze skorupiaki?
  4. Jak przyrządzić homara?
  5. Jak prawidłowo spożywać homary?
  6. Czy warto jeść homary?

Homary – co to takiego?

Homary zaliczają się do rodziny skorupiaków. Chociaż występuje blisko 150 gatunków tego stworzenia, do celów spożywczych wykorzystuje się jedynie dwa: amerykański i europejski. Oba gatunki cieszą się ogromną popularnością pośród wielbicieli owoców morza. Homary cenione są przede wszystkim za smaczne, chude, delikatne i rozpływające się w ustach mięso, znajdujące się w odwłoku, szczypcach i odnóżach. Niektórzy mogą mieć obiekcje co do spożywania homarów, ponieważ nie wyglądają apetycznie i zachęcająco. Cena również może działać odstraszająco, ponieważ homary uchodzą za jeden z najbardziej luksusowych produktów spożywczych, a co niektórzy uważają je za silny afrodyzjak.

Homar amerykański (Homarus americanus) zamieszkuje głębokie i zimne wody Atlantyku, wzdłuż północno-wschodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych oraz Kanady (Nowa Fundlandia i Labrador). Charakteryzuje się oliwkowozieloną, niebieskawą lub zielonobrązową barwą ciała. Osiąga od 20 do 60 cm długości, a waży od 0,5 do 4 kg. Odmiana tego homara zalicza się do najcięższych skorupiaków świata, to także jeden z najbardziej znanych i poławianych gatunków oraz jeden z najważniejszych ekonomicznie i ekologicznie bezkręgowców.

Homary europejskie (Homarus gammarus) są znacznie mniejsze od ich amerykańskich kolegów. Osiągają wielkość 50 cm i wagę około. 0,7 kg (typowy rozmiar), chociaż zdarzają się też większe osobniki. Jego pancerz jest w odcieniach koloru niebieskiego z jasnymi plamami. Wyławia się ich w wodach wschodniego wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, od Norwegii po Azory aż do Maroko. Bywają też spotykane w niektórych częściach Morza Śródziemnego oraz Morza Czarnego.

Mięso nadające się do spożycia znajduje się w trzech miejscach: w szczypcach, korpusie i ogonie. Najlepsze z nich to te ukryte w szczypcach, zaś najwięcej jest go w ogonie. Proces jedzenia homarów nie należy do najłatwiejszych, ponieważ trudno dostać się do jadalnej części tego skorupiaka, trzeba ubrudzić przy tym ręce i namocować się z nim. Mięso homarów charakteryzuje się słodko-słonym smakiem, kremową barwą oraz zwartą i jędrną konsystencją, ale jednocześnie miękką i rozpływającą się w ustach.
Na podstawie: https://nutritiondata.self.com/facts/finfish-and-shellfish-products/4170/2

Właściwości odżywcze homarów

Homary posiadają liczne właściwości odżywcze. Zawierają wiele cennych witamin i minerałów. Przede wszystkim są to witaminy z grupy B, które mają znaczący wpływ na tworzenie krwinek czerwonych, biorą udział w metabolizmie oraz odgrywają kluczową rolę w procesach neurologicznych. Poza tym homary bogate są witaminę E będącą silnym antyoksydantem, który zapobiega uszkodzeniom błon komórkowych oraz ma wpływ na proces wchłaniania witaminy A i witaminy C. Homary to także bogactwo cynku, fosforu, miedzi i selenu, które również pełnią bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Miedź zapobiega powstawaniu chorób kości i nerek, dba o prawidłową pracę mózgu oraz zwiększa odporność. Fosfor warunkuje prawidłowa pracę nerek oraz niweluje bóle stawów. Cynk dba o układ odpornościowy oraz poprawia stan włosów i paznokci. Selen z kolei reguluje pracę tarczycy oraz bierze udział w detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków.

Homary zawierają niewielką ilość tłuszczu, ale za to jest on dobrej jakości. Chodzi o wielonasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Dzięki nim nasz układ sercowo-naczyniowo działa prawidłowo. Kwasy te regulują pracę tętnic, zmniejszają zdolność płytek krwi do zalepiania się, a tym samym chronią przed powstawaniem zakrzepów, obniżają stężenie „złego” cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Ważną informacją jest to, że homary są silnym alergenem. Poza tym mogą zawierać umiarkowane ilości rtęci, dlatego nie zaleca się jadania tych skorupiaków częściej niż 6 razy w miesiącu. Natomiast kobiety w ciąży powinny znacznie ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z ich spożycia.
Chociaż występuje blisko 150 gatunków tego stworzenia, do celów spożywczych wykorzystuje się jedynie dwa: amerykański i europejski, fot. shutterstock

Homary – ile kosztują i jak wybrać najlepsze skorupiaki?

Homary zaliczane są do produktów ekskluzywnych. W Polsce są towarem trudno dostępnym, zwłaszcza jeśli chcemy kupić żywego skorupiaka. Ich cena jest stosunkowo wysoka i może zniechęcać przeciętnych koneserów. Zależnie od wagi, waha się między 150 a 300 zł za sztukę. Trzeba pamiętać, że homary muszą pochodzić ze znanego źródła, które spełniają wszystkie warunki sanitarne.

Jeśli uda nam się spotkać na targu żywe homary, przed zakupem należy je dokładnie obejrzeć. Warto zaobserwować jego zachowanie w akwarium – powinien być ruchliwy i żwawo poruszać ogonem. Należy unikać skorupiaków, które się nie ruszają, a na pancerzu mają dużo plamek. W niektórych większych supermarketach czasami można kupić homara w formie mrożonej, uprzednio ugotowanego i osolonego, a później wymagającego jedynie kilkuminutowego podgrzania we wrzątku. Kosztuje on wówczas kilkadziesiąt złotych za sztukę, ale koneserzy uważają, że jego mięso jest znacznie niższej jakości niż to ze świeżo przygotowanego skorupiaka. Żywe homary można przechowywać namoczone w wodzie tylko przez jeden dzień, zaś te zamrożone mogą leżeć w zamrażalniku nawet kilka miesięcy.

Jak przyrządzić homara?

Przygotowywanie i jedzenie homarów jest nieco kontrowersyjne. Jeśli chcemy zajadać się smakowitym mięsem tego skorupiaka, do osolonego gotującego się wrzątku trzeba wrzucić żywe stworzenie. Jeżeli chcemy wykazać się pewnym humanitaryzmem, na początku trzeba postawić homara „na głowie”, żeby zasnął, a dopiero potem włożyć do garnka. Następnie należy go przykryć i pozostawić na niewielkim ogniu, gotując przez około 12-14 minut (nie dłużej, by mięso nie stało się twarde i gumowate). Homary można również gotować na parze albo zwyczajnie piec w piekarniku. Gotowego skorupiaka poznamy po kolorze jego pancerza - zmieni kolor na czerwony. Dzieje się tak, ponieważ pod wpływem obróbki termicznej dochodzi do denaturacji białek w muszli homara, czyli rozpada się wiązanie białek z astaksantyną (barwnik roślinny), która zmienia kolor skorupy na jasnoczerwoną. Oczywiście możemy przyrządzić mrożonego homara, ale jakość jego mięsa będzie znacznie się różnić od tego świeżo przygotowanego.

Homary najlepiej smakują w najprostszej postaci, czyli bez żadnych dodatków, jedynie można skropić je sokiem z cytryny, ewentualnie nakładając jeszcze płatek świeżego masła czosnkowego. Homary świetnie smakują także we wszelkich lekkich sałatkach (np. z salsą z mango, posiekaną kolendrą, czerwoną cebulą, sokiem z limonki, brązowym cukrem i chili) czy zupach rybnych. Skorupiaki te można też gotować w wywarze z jarzyn z białym winem, na parze lub grillować. Znakomicie będą smakowały także w zestawieniu np. z delikatnym sosem maślanym lub bazyliowym.
Homary najlepiej smakują w najprostszej postaci, czyli bez żadnych dodatków, jedynie można skropić je sokiem z cytryny, ewentualnie nakładając jeszcze płatek świeżego masła czosnkowego, fot. shutterstock

Jak prawidłowo spożywać homary?

Homary najczęściej serwowane są na talerzu w całości, razem z pancerzem. Ich konsumowanie może być zatem nieco problematyczne. Do tej czynności mogą przydać się specjalne nożyce do skorupiaków, albo wystarczy zwykły nóż i palce. Zamiast nożyc można użyć np. dziadka do orzechów. Na samym początku trzeba zdjąć szczypce skorupiaka – wykręcając je jedną ręką. Potem oddzielamy ogon od ciała, wykonując ten sam ruch jak w przypadku szczypców. Teraz należy wydobyć mięso z poszczególnych partii skorupy. Ogon zgniatamy w rękach, dzięki temu mięso samo oddzieli się od powłoki. Podobny zabieg wykonujemy w przypadku szczypców. Zręcznie oddzielamy je od stawów, łamiemy i zdejmujemy pancerzyk. Można to zrobić rękami, ale specjalne nożyce (albo dziadek do orzechów) znacznie ułatwią sprawę. Na samym końcu otwieramy pancerzyk tułowia skorupiaka, wydobywamy z niego mięso i wyjmujemy ciemną żyłkę.  

Czy warto jeść homary?

Homary nie są produktem, który dostaniemy w każdym sklepie. To raczej ekskluzywny towar, który może czasami pojawić się na lepszych bazarach czy sklepach z orientalną żywnością. Cena też nie zachęca do zakupu tych skorupiaków. Jednak od czasu do czasu warto zainwestować w coś, czego jeszcze nie mieliśmy okazji zjeść. Tym bardziej, że homary zawierają wiele cennych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Ekologia.pl (Klaudia Kwiatkowska)

Bibliografia

  1. “https://www.woodmans.com/100-lobster-facts/”; data dostępu: 2020-04-24
  2. “https://www.mainelobsternow.com/cooking/how-to-cook-live-lobster”; data dostępu: 2020-04-24
  3. “https://www.thespruceeats.com/how-to-eat-a-lobster-p2-4036328”; data dostępu: 2020-04-24
  4. “https://lobsteranywhere.com/cooking-lobster/”; data dostępu: 2020-04-24
  5. “http://www.parl.ns.ca/lobster/overview.htm”; data dostępu: 2020-04-24
  6. “http://ourmarinespecies.com/c-lobsters/types-of-lobsters/”; data dostępu: 2020-04-24
Ocena (3.0) Oceń: