Ser biały twarogowy – właściwości, skład i zastosowanie sera białego twarogowego

Ser biały, zwany również twarogiem, jest produktem wartościowym, bogatym w witaminy i minerały niezbędne dla naszego organizmu. W naszej kulturze ser biały twarogowy zakorzenił się do tego stopnia, że znany jest na terenie całego kraju i wykorzystywany na wszelkie sposoby. Chociaż coraz rzadziej wyrabia się go w domowym zaciszu, to nadal jest częstym gościem w naszych kuchniach.



Biały ser twarogwoy, fot. pixabay,comBiały ser twarogwoy, fot. pixabay,com

Jak powstaje biały ser?

Tradycyjny ser biały twarogowy powstaje z mleka. Wytwarzany był już w czasach starożytnych - najpierw wykorzystywano do tego mleko kozie lub owcze, a dopiero później krowie. W Polsce sery produkuje się od kilku wieków. Cechą charakterystyczną twarogu jest biały kolor i grudkowata lub gładka struktura.

Ser biały twarogowy powstaje w wyniku specjalistycznej obróbki skrzepu mlecznego (rzadziej mieszanki maślanki, kefiru i mleka), który powstaje na skutek dodania do mleka odpowiednich kultur bakterii kwasu mlekowego. W kolejnym etapie jego produkcji mleko należy skwasić, a następnie stopniowo podgrzewać, ale – co ważne - nie doprowadzając do wrzenia. Wytworzony w ten sposób twaróg należy ostudzić, przecedzić oraz formułować w wybrany kształt.

Co ciekawe, twaróg jest tym kwaśniejszy, im później jest robiony - licząc od momentu, kiedy mleko zakwasiło się i zgęstniało. Aby otrzymać słodki smak, powinno się przygotować ser w dniu zakwaszenia mleka. Ważne jest, że świeży ser jest zawsze biały lub kremowy, a nigdy żółty.

Dlaczego powinniśmy jeść biały ser?

Twaróg powinien pojawiać się w naszej diecie jak najczęściej. Przede wszystkim dlatego, że jest znakomitym źródłem pełnowartościowego białka, którego nasz organizm potrzebuje, by móc prawidłowo funkcjonować. Poza tym, zawiera wiele aminokwasów, których organizm nie jest w stanie samemu wytworzyć, w związku z tym trzeba je dostarczyć wraz z pokarmem. Są one szalenie istotne, ponieważ biorą udział w odbudowaniu uszkodzonych i tworzeniu nowych komórek.
Tradycyjny twaróg powstaje z mleka. Fot. pixabay.com
Świeży biały ser. Fot.pixabay.com


Co zatem kryje się w białym serze?

Przede wszystkim są to magnez, który reguluje pracę układu nerwowego, potas wspomagający mięśnie i cynku wzmacniający odporność. Twaróg zawiera szereg witamin: witamina A (niezbędna dla oczu), witamina D (wspomaga wchłanianie wapnia), witaminy z grupy B (biorą udział w produkcji licznych hormonów i enzymów, poprawiają stan skóry) i witamina E (chroni komórki przed działaniem wolnych rodników). Witaminy obecne w serze białym opóźniają również procesy starzenia organizmu.

Ten mleczny wyrób działa zbawiennie na nasz organizm: poprawia przemianę materii oraz łagodzi mdłości spowodowane zatruciem pokarmowym. Spożywanie sera białego twarogowego zalecany jest osobom zmagającym się z chorobą wrzodową oraz cierpiącym na nadkwasotę żołądka. Powinno się go często jeść przy występujących stanach zapalnych błony śluzowej jelit. Ser biały to źródło lizyny, czyli aminokwasu egzogennego. Jego niedobór powoduje zmęczenie, brak koncentracji i rozdrażnienie. Lizyna zapobiega także nadciśnieniu, miażdżycy, a nawet rozwojowi nowotworów.

Ser biały twarogowy zawiera również wapń, ale co ciekawe - spośród nabiału posiada go jednak najmniej. Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek (800–1200 mg), trzeba zjeść co najmniej 1 kg twarogu.
Twaróg zawiera również wapń, ale co ciekawe - spośród nabiału posiada go jednak najmniej


Twaróg: chudy czy tłusty?

W serze białym twarogowym wykazano obecność ok. 400 różnych kwasów tłuszczowych, dlatego pod tym względem jest to bardzo cenny produkt żywnościowy. Wśród nich znajdują się między innymi kwas oleinowy, kwas linolowy oraz kwas linolenowy. Są to składniki, które powinny być obecne w naszej codziennej diecie. Tłuszcze występujące w twarogu powodują, że zdecydowanie łatwiej przyswajane są witaminy, takie jak A, D oraz E. Jednak tłuste sery białe dostarczają więcej kalorii i nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego trzeba je jeść z rozwagą. Osoby dbające o sylwetkę oraz z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny je całkowicie wykluczyć ze swojej diety. Jeśli zastanawiamy się nad wyborem twarogu: chudy czy półtłusty, lepiej sięgnąć po ten z większą zawartością lipidów (półtłusty) lub przygotowując danie z twarogu chudego możemy dodatkowo wzbogacić go np. oliwą z oliwek.

Ser biały twarogowy w codziennej diecie powinien dostarczać pełnowartościowego i łatwostrawnego białka pochodzenia zwierzęcego. Najlepiej jest łączyć go z produktami zbożowymi, by skład aminokwasów się wzajemnie uzupełniał. W zależności od stanu naszego zdrowia, powinniśmy wybierać wersję najlepszą dla nas samych. Jednak najrozsądniejszy wybór twarogu będzie ze średnią zawartością tłuszczu – pozwoli na rozpuszczenie witamin z dodawanych warzyw (lub owoców) oraz poprawi konsystencję na bardziej wilgotną i smaczniejszą. Zawartość zdrowych tłuszczów w ilości nie przekraczającej 4% na 100 g produktu na pewno nie spowoduje drastycznych, niekorzystnych zmian w naszej sylwetce. Najlepiej wybierać biały ser bez żadnych dodatków. Te z dodatkami zazwyczaj zawierają cukier i dostarczają pustych kalorii. Ponadto mogą w nich być barwniki i sztuczne substancje smakowe. W bardzo łatwy sposób można samemu przygotować twaróg, dodając do niego świeże zioła, warzywa owoce, miód lub domowe konfitury.

Jak rozpoznać świeży twaróg?

Dobry ser biały twarogowy charakteryzuje się tym, że jest średnio odciśnięty i gładki po przekrojeniu. Świeży twaróg powinien mieć smak lekko kwaśny. Jeśli czujemy silnie kwaśny smak oznacza to, że ser został przekwaszony oraz zastosowano zbyt wysoką temperaturę w trakcie pasteryzacji mleka lub śmietanki użytych do produkcji twarogu. Z kolei mdły smak jest wynikiem niedostatecznego ukwaszenia mleka i w konsekwencji zepsucia się sera.

Sery białe twarogowe posiadają jednolity kolor w zależności: od białego do lekko kremowego (tłuste sery). Dwie barwy mogą być następstwem niedokładnego wymieszania ze śmietanką, a zżółknięcie lub zbrunatnienie oznacza, że ser jest zepsuty i nie nadaje się do spożycia.
Twarożek z warzywami i pieczywem. Fot. pixabay.com


Czy warto jeść białe sery twarogowe?

Ser biały twarogowy powinien znaleźć się w naszym codziennym jadłospisie - o ile nie ma żadnych przeciwwskazań ku jedzeniu, takich jak wysoki cholesterol czy inne dolegliwości zdrowotne. Z rozwagą trzeba wybierać rodzaj sera oraz dodatki, jakie się w nim znajdą. Wszystko razem powinno się dobrze komponować i wzajemnie uzupełniać jeśli chodzi o aminokwasy i witaminy. Najlepiej kupować ser biały bez żadnych dodatków. Możemy je sami dodać, węgle własnego uznania.

Przepis na smaczny twarożek z warzywami:

Składniki:

Przygotowanie:
Biały ser rozdrabniamy w miseczce widelcem, dodajemy jogurt i przyprawy, a następnie dokładnie mieszamy. Warzywa myjemy, osuszamy i drobno kroimy w kostkę. Dodajemy wszystko do twarożku i całość dokładnie mieszamy. Podajemy do świeżego pieczywa.
Klaudia Kwiatkowska


Ocena (4.2) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy