Koenzym Q10 – właściwości, działanie i zastosowanie koenzymu Q10

koenzym Q10 - zapewnia młody wygląd skóry koenzym Q10 - zapewnia młody wygląd skóry. Fot. pixabay.com

Koenzym Q10 to nie tylko popularny składnik kosmetyków do pielęgnacji urody, lecz także związek chemiczny, który odpowiada za poprawne funkcjonowanie komórek w naszym organizmie.Koenzym Q10, zwany ubichinonem, dostarcza nam energii, a także chroni przed wolnymi rodnikami, przedłużając naszą młodość. Niedobór tej substancji prowadzi do groźnych konsekwencji zdrowotnych. W jaki sposób możemy zadbać o prawidłową podaż koenzymu Q10 w diecie? Czy istnieją przeciwwskazania do stosowania ubichinonu?

Koenzym Q10, zwany ubichinonem, stanowi związek chemiczny, dzięki któremu nasz organizm może dobrze funkcjonować. Ma formę pomarańczowego proszku i składa się z 10 jednostek izoprenowych – czemu zawdzięcza swoją nazwę. Jako że wraz z wiekiem wytwarzamy coraz mniejsze ilości tego koenzymu, w celu zachowania dobrego samopoczucia, powinniśmy przyjmować go zewnętrznie lub wewnętrznie w formie suplementów diety bądź kosmetyków.

Kiedy koenzym Q10 ujrzał światło dzienne?

Koenzym Q10 odkryto w roku 1957. Dowiedziono wówczas, że substancja ta jest produkowana w mitochondriach komórek roślin i zwierząt. Największe stężenie koenzymu znajduje się w sercu, wątrobie i innych organach, które odgrywają dużą rolę w procesie przemiany materii. Główne zadanie ubichinonu polega na przewodzeniu elektronów w łańcuchu oddechowym. Odpowiada on za przekształcanie energii z pożywienia w energię, którą może spożytkować nasz organizm do tego, by móc harmonijnie funkcjonować. Specjaliści podkreślają ogromne znaczenie tego związku nie tylko dla stanu naszego zdrowia, lecz także urody. Nie bez powodu koenzym Q10 jest zwany „eliksirem młodości”.

Koenzym Q10 ma ogromne znaczenie nie tylko dla stanu naszego zdrowia, lecz także urody. Fot. pixabay.com