Bób na 3 sposoby - przepisy na dania z bobem
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Bób na 3 sposoby 

Bób na 3 sposoby 

Sezon na bób przypada na sam środek lata. Amatorzy tej strączkowej rośliny mogą w tym czasie eksperymentować do woli z jej kulinarnym zastosowaniem. Na bazie bobu można bowiem przygotować pożywne pasty kanapkowe, sałatki, a nawet zupę. Warzywo to, niewątpliwie, warto włączyć do codziennej diety, ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego, witamin z grupy B i żelaza.

Świeży zielony bób, fot. shutterstock

Świeży zielony bób, fot. shutterstock

Bób jest znany ludzkości już od czasów starożytnych. Jeszcze kilka wieków temu stanowił podstawowy element diety mieszkańców Europy Środkowej. Dziś roślina ta, po wielu latach zapomnienia, znów wraca do łask. Włączenie tego warzywa do diety, poza walorami smakowymi, może przynieść szereg korzyści dla naszego organizmu.

Zawarte w nim substancje mineralne, witaminy i błonnik w znacznym stopniu poprawiają jego funkcjonowanie. 100 gramów świeżych nasion bobu zapewnia nam 106% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. Znajdziemy w nich również pełnowartościowe białko, witaminy z grupy B, fosfor, wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź i mangan. Wartość energetyczna ugotowanego bobu jest przy tym dość spora – wynosi około 187 kcal w 100 g produktu. Jego indeks glikemiczny oscyluje zaś wokół 80 (IG suchych nasion = 40). Z tego powodu nie jest po produkt odpowiedni dla cukrzyków. Regularne spożywanie bobu u zdrowych osób usprawnia pracę jelit, obniża ryzyko zachorowania na nowotwory jelita grubego, obniża poziom cholesterolu, wspiera układ nerwowy, stabilizuje ciśnienie krwi, a nawet przeciwdziała depresji. Najwięcej składników odżywczych znajduje się w skórce bobu. Warzywo to przed poddaniem obróbce termicznej należy dokładnie opłukać – najlepiej gotować je na parze.

Oto przykładowe propozycje podania tej smacznej i pożywnej rośliny strączkowej:

TWAROGOWA PASTA KANAPKOWA Z BOBEM

Składniki:

Przygotowanie:
Umyty bób wrzucamy do osolonej wody, a następnie gotujemy przez niecałe 10 minut, po czym odcedzamy i obieramy nasiona ze skórki.  Cebulę, czosnek i dymkę drobno siekamy, a następnie umieszczamy je na rozgrzanej patelni z oliwą i dodajemy bób. Całość przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i dokładnie mieszamy. Następnie przekładamy wszystko na talerz i dodajemy porcję pokruszonego twarogu. Składniki dokładnie mieszamy, a na wierzch kładziemy plasterki rzodkiewki.
Pasta jest gotowa do zjedzenia!

LETNIA SAŁATKA Z BOBEM I TRUSKAWKAMI

Składniki:

Przygotowanie:
Szpinak dokładnie płuczemy i osuszamy. Sezam zaś lekko podprażamy na suchej patelni. Paprykę kroimy w kostkę, a truskawki przekrawamy na pół. Bób z kolei płuczemy, a następnie gotujemy ok. 7 minut w lekko osolonej wodzie. Kiedy będzie gotowy, odcedzamy go i obieramy ze skórki. Wszystkie składniki umieszczamy w misce i dokładnie mieszamy. Polewamy je przygotowanym sosem z oliwy, miodu, soku limonkowego, pieprzu i tymianku. Wierzch sałatki posypujemy podprażonym sezamem – gotowe!

Bób można dodawać także do zup, fot. shutterstock

AROMATYCZNA ZUPA Z BOBU

Składniki:

Przygotowanie:
Cebulę i czosnek kroimy w kostkę, a następnie szklimy je na oliwie i dodajemy starty na tarce seler. Przez kilka minut wszystko podsmażamy, a następnie dodajemy bób, ziele angielskie, liście laurowe, sól i pieprz. Wszystkie składniki gotujemy przez ok. 30 minut, co jakiś czas mieszając zupę. W międzyczasie obieramy ziemniaki, kroimy je w kostkę i powoli dodajemy do naczynia z zupą. Kiedy wszystkie składniki będą miękkie, zdejmujemy naczynie z ognia, wyławiamy ziele angielskie i listki, po czym dorzucamy do zupy drobno posiekany szczypiorek.
Smacznego!

Alicja Chrząszcz
4.7/5 - (12 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments