Awokado owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze awokado

Awokado to owoc idealny. Ma piękny zielony kolor i maślany smak. Awokado świetnie nadaje się do sałatek, sosów, i na kanapki. Oprócz tego, że owoc ten jest smaczny, to traktowany jest jako najbardziej wartościowy produkt żywnościowy. Nie bez powodu awokado określane jest mianem tzw. „super-żywności”.



Awokado, fot. shutterstockAwokado, fot. shutterstock
  1. Gruszka aligatora
  2. Zdrowy mózg
  3. Awokado - eliksir młodości
  4. Serce jak dzwon
  5. Awokado kontra choroby cywilizacyjne
  6. Awokado na zdrowe stawy
  7. Awokado kontra „zły cholesterol”
  8. Jak jeść awokado?
Awokado albo smaczliwka (Persea Scheffer) to daleki kuzyn gruszki. Prawdopodobnie awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e. Pierwotnie pochodzi z południowego Meksyku, lecz stosunkowo szybko rozpowszechniło w Ameryce Północnej, Środkowej aż po Południową (Peru).

Gruszka aligatora

Ze względu na swój kolor i chropowatą skórkę nazywane jest gruszka aligatora. Z kolei Aztekowie, sugerując się kształtem nazywali je „Drzewem jąder”. Dlatego też często owoc polecany był, jako afrodyzjak... Co jest takiego wyjątkowego w awokado, że szturmem podbija kulinarne salony w Europie? Maślane, gładkie awokado obfituje w witaminywitaminę A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6, B7 i B9), witaminę C, E i K, oraz minerałycynk, fosfor, magnez, miedź, potas, sód, wapń i żelazo. Awokado dostarcza 18 aminokwasów łącznie, nie brakuje w nim także nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), a zwłaszcza kwasu linolowego, linolenowego i oleinowego, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Awokado zawiera więcej białka niż krowie mleko! Ponadto w tym owocu znajdziemy tłuszcze, węglowodany, błonnik i cukry. Nie dziwne zatem, że awokado określane jest „masłem Boga”.

Zdrowy mózg

Dr Daniel G. Amen, autor książki „Zmień swój mózg, zmień swoje życie” uważa, że awokado to najlepsze paliwo dla mózgu. A to za sprawą dużej zawartości witaminy E, która neutralizuje wolne rodniki i gromadzi białka. Dzięki czemu można zahamować utratę pamięci u osób chorych na Alzheimera. Dodatkowo zawartość folianów pomaga zapobiegać formowaniu się splątanych włókien nerwowych, co jest również istotne w prewencji Alzheimera. W awokado znajdziemy również lecytynę, która odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu systemu nerwowego.

Awokado - eliksir młodości

Uczeni z University Michoacana de San Nicolas de Hidalgo w Morelia w Meksyku udowodnili, że w awokado znajdują się antyoksydanty o wyjątkowych właściwościach przeciwstarzeniowych. Na czym polega ta wyjątkowość? „W przeciwieństwie do np. marchewek czy pomidorów, składniki awokado zwalczające wolne rodniki potrafią dotrzeć do mitochondriów, które odpowiedzialne są za rozwój i śmierć komórek” – informuje Daily Mail.
Awokado rosnące na drzewie, fot. shutterstock
Awokado ma szerokie zastosowanie w kosmetyce. Olej z nasion awokado ma właściwości regenerujące, wygładzające oraz opóźniające proces starzenia. Dodatkowo substancje chemiczne zawarte w awokado stymulują syntezę kolagenu, a dzięki zawartości witaminy A oraz E jest wspaniałym środkiem dla skóry, zarówno kiedy go jemy na surowo, czy też sporządzamy z niego maseczki na twarz czy włosy.

Serce jak dzwon

Jeżeli chcesz mieć serce jak dzwon, to jedz regularnie awokado. Naturalna witamina E, tłuszcze jednonienasycone (MUFA), glutation i kwas oleinowy zawarte w awokado wspierają pracę serca i układu sercowo-naczyniowego. Poza tym kwas foliowy, którego w awokado nie brakuje, zmniejsza ryzyko zawału i chorób serca. Awokado pomoże także obniżyć ciśnienie. Połączenie wysokiej zawartości potasu, którego jest o 30 proc. więcej niż w bananach, kwasów omega-3 i kwasu oleinowego skutecznie obniża ciśnienie krwi, zapobiegając rozwojowi chorób układu krążenia i chroniąc przed udarem mózgu.

Awokado kontra choroby cywilizacyjne

Awokado może odgrywać dużą rolę w procesie zahamowania rozwoju komórek nowotworowych, szczególnie w przypadku raka jamy ustnej, prostaty czy piersi. A to dzięki połączeniu witaminy C, E, luteiny oraz kwasu foliowego. Według naukowców z Ohio State University naturalne związki występujące w awokado atakują komórki nowotworowe, zostawiając w spokoju komórki zdrowe. Diabetycy mogą spokojnie jeść awokado, bowiem owoc ten jest ubogi w cukier. Badania amerykańskich naukowców wykazały, że jedzenie awokado skutecznie obniża o połowę ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, zwiększającego możliwość wystąpienia miażdzycy, udaru, rozwoju cukrzycy typu II.

Awokado na zdrowe stawy

Istnieją dowody, jakoby awokado miało korzystny wpływ na nasze stawy. W badaniu opublikowanym na łamach „ The Journal of  Rheumatology” naukowcy zaobserwowali, iż awokado – za sprawą przeciwzapalnych antyoksydantów – może hamować degradację chrząstki stawowej i wzmagać jej odbudowę.

Awokado kontra „zły cholesterol”

Awokado nazywane jest „masłem Boga”. Owszem jest tłuste i kaloryczne (100 g ma ok 220 kcal), ale są to tłuszcze „dobre” – jednonienasycone, które nasz organizm wykorzystuje do rozpuszczania witamin i minerałów. Dlatego dietetycy zalecają, by spożywać awokado w połączeniu z innymi warzywami i owocami. Poza tym awokado uważane jest za najcenniejsze źródło beta-sisterolu, który podobnie jak nienasycone kwasy tłuszczowe, obniża poziom „złego” cholesterolu (LDL).
Tradycyjne guacamole, fot. shutterstock
Awokado zawiera luteinę – przeciwutleniacz, który ogranicza powstawanie wielu chorób oczu, chroni je w podeszłym wieku a nawet uniemożliwia ich powstawanie. Dzięki zawartości składników odżywczych i enzymów awokado działa kojąco na wrażliwą powierzchnię żołądka. Jako bogate źródło błonnika, zmniejsza ryzyko zaparć. Według części naukowców zawiera antybiotyki roślinne i substancje o działaniu antybakteryjnym, dlatego może służyć w profilaktyce infekcji jelit.

Jak jeść awokado?

Awokado nie dość, że zdrowe, to jest także bardzo smaczne. Idealnie pasuje do kanapek czy sałatek. Jednak najpopularniejszą potrawą z awokado jest guacamole. Guacamole to meksykańska pasta, której głównym składnikiem jest avocado. Podaje się ją z plackami tortilla, z nachos lub warzywami.
Składniki:

Wykonanie:
Obrane i wydrążone awokado rozdrobnij widelcem na papkę. Dodaj sok z cytryny lub limonki, oliwę z oliwek, drobno posiekaną cebulkę, pomidora, kolendrę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Dopraw solą i pieprzem. Dokładnie wszystko wymieszaj. Podawaj tuż po zrobieniu.
Smacznego!
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. Department of Agriculture, Forestry and Fisheries, 2012; “Avocado Persea americana”;
  2. Tara Green; “Avocado nutrition facts - six things about this amazingly healthy superfood”; data dostępu: 2013-08-01
  3. “http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=5”; data dostępu: 2013-08-01
  4. Yves E. Henrotin et al; “Avocado/Soybean Unsaponifiables Increase Aggrecan Synthesis and Reduce Catabolic and Proinflammatory Mediator Production by Human Osteoarthritic Chondrocytes”; The Journal of Rematology, 2003;
Ocena (3.9) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy