Fasola adzuki warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze fasoli adzuki

Porcja fasoli adzuki Porcja fasoli adzuki

Czerwone ziarenka fasoli adzuki to jeden z charakterystycznych elementów kuchni azjatyckiej. W naszym kraju roślina ta nie cieszy się zbyt dużą popularnością, jednak zaczyna po nią sięgać coraz więcej osób, które są świadome jej odżywczego działania. Fasola adzuki sprawdza się składnik diety wegańskiej oraz posiłek dla osób z celiakią i będących na diecie redukcyjnej. Roślina ta zapewnia poczucie sytości na długo, a dodatkowo doskonale odżywia i oczyszcza organizm, dostarczając mu m.in. wysokiej jakości białka i błonnika. Jakie są inne właściwości fasoli adzuki i dlaczego warto wprowadzić ją do codziennego jadłospisu?

Fasola adzuki (Vigna angularis) jest rośliną strączkową, która w naszym kraju wciąż jeszcze ustępuje popularności innym, podobnym gatunkom. Jej ziarna mają barwę czerwono-brązową, zaś smak jest słodki, z delikatną, orzechową nutą. Fasola ta uchodzi za powszechnie znaną w krajach azjatyckich, gdzie stanowi główny składnik lokalnej kuchni, a także lekarstwo na szereg dolegliwości zdrowotnych. Medycyna wschodnia zaleca stosowanie tej rośliny w profilaktyce chorób serca i leczeniu nadciśnienia. Zawarte w niej fitoestrogeny mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworu okrężnicy lub raka piersi. Adzuki wspiera także pracę nerek i pęcherza moczowego. Azjaci stosują ją jako naturalny środek wspomagający leczenie żółtaczki, biegunki oraz łagodzący obrzęki spowodowane nadmiernym gromadzeniem się wody w organizmie. Roślina ta jest ceniona nie tylko ze względu na walory smakowe, lecz także z racji na zawarte w niej składniki odżywcze. W odróżnieniu do pozostałych rodzajów fasoli, adzuki należy do najbardziej lekkostrawnych – sporadycznie wywołuje wzdęcia i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Fasola adzuki – skarbnica przeciwutleniaczy i ważny element diety antycukrzycowej

Fasola adzuki to doskonałe źródło białka roślinnego oraz wysokiej jakości błonnika, dzięki czemu stanowi wegetariańską alternatywę dla produktów odzwierzęcych. Co istotne – przeprowadzone badania naukowe dowodzą, że występujące w jej ziarnach białko ma zdolność blokowania aktywności α-glukozydaz jelitowych, które są enzymami biorącymi udział w rozkładaniu złożonych węglowodanów, czyli skrobi i glikogenu. Oznacza to, że fasola adzuki faktycznie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę u osób, które wprowadziły tę roślinę strączkową do swojej stałej diety.

Adzuki w towarzystwie innych roślin strączkowych