Dieta redukcyjna – opis i zasady. Jadłospis w diecie redukcyjnej

Dieta redukcyjna, w dużym uproszczeniu, opiera się na starym jak świat fakcie, że nie tyje się tylko od tego, czego się nie zje. Innymi słowy, ograniczanie spożycia pokarmów musi spowodować utratę wagi – cel, o którym marzy spora część dorosłego społeczeństwa. W diecie redukcyjnej nie chodzi jednak o to, aby eliminować poszczególne grupy pokarmowe, co może prowadzić do niedoborów, ale tak planować jadłospis, aby było w nim mniej kalorii.



Dieta redukcyjna zamierzona jest na utratę wagi poprzez redukcję spożywanych kalorii; źródło: pixabay.comDieta redukcyjna zamierzona jest na utratę wagi poprzez redukcję spożywanych kalorii; źródło: pixabay.com

Liczenie kalorii powraca więc po latach niczym bumerang – po okresie, gdy każdą łyżkę przekładało się na ilość kilodżuli, mieliśmy wszak ponad dwie dekady diet opartych na selekcjonowaniu pokarmów – bez glutenu, bez mięsa, bez cukrów prostych… Teraz naukowcy coraz chętniej zagłębiają się jednak znów w tajniki ludzkiego metabolizmu, który, jak się okazuje, da się przeliczyć na dość proste równania.

Przemiana materii w liczbach

Aby zrozumieć istotę odchudzającego działania diety redukcyjnej, trzeba wyjaśnić kilka podstawowych pojęć. Przede wszystkim, każdy organizm potrzebuje pewnego minimum energetycznego, aby był w stanie funkcjonować. Mowa tu o naprawdę podstawowych fizjologicznych funkcjach obejmujących oddychanie, utrzymywanie temperatury ciała, pompowanie krwi – jednym słowem czynności wykonywane nawet w czasie snu. Ten poziom metabolizmu określany jest mianem Podstawowej Przemiany Materii (z ang. Basal Metabolic Rate) i da się go obliczyć za pomocą internetowych kalkulatorów. Formuła bierze pod uwagę płeć, wzrost, aktualną wagę ciała oraz wiek. Dla przykładu dla 40-letniej kobiety mierzącej 170 cm i ważącej 65 kg wskaźnik ten wynosi 1352 kcal dziennie, co oznacza, że jest to minimalne zapotrzebowanie energetyczne, które warto ciału zagwarantować.

Ale nasze ciała potrzebują oczywiście więcej energii – na poruszanie się, myślenie, jedzenie, itd. Stąd wskaźnik PPM mnoży się przez wskaźnik aktywności fizycznej, który uwzględnia prowadzony tryb życia – od 1,4 przy niskiej aktywności fizycznej do 2,4 przy zawodowym uprawianiu sportu. Tym sposobem wiemy, ile wynosi nasze realne zapotrzebowanie kaloryczne – każda nadwyżka kaloryczna ponad tą wartość odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej!


Podstawowa Przemiana Materii określa ile kalorii dziennie spożytkowujemy w stanie spoczynku; źródło: pixabay.com
Ocena (0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy