Mleko konopne – właściwości, skład i zastosowanie mleka konopnego

Mleko konopne powoli wypiera mleko sojowe jako alternatywa dla krowiego nabiału. W Australii popyt na mleko konopne rośnie lawinowo, skłaniając rolników do zawierania pierwszych na tym kontynencie spółdzielni. Prowadzone są już nawet badania nad opracowaniem metody pasteryzacji mleka konopnego, tak, aby wydłużyć jego trwałość z 8 dni do kilku tygodni.



Mleko roślinne produkowane z nasion konopi, fot. shutterstockMleko roślinne produkowane z nasion konopi, fot. shutterstock
  1. Jak powstaje mleko konopne?
  2. Mleko konopne - witaminy i właściwości odżywcze
  3. Korzyści zdrowotne mleka konopnego
  4. Czy mleko konopne może szkodzić?
  5. Kulinarne zastosowanie mleka konopnego
  6. Jak przygotować mleko konopne?
  7. Przepisy z mlekiem konopnym
Ludzkość interesuje się konopiami już od ponad 10 tysięcy lat. Zdaniem archeologów nasi przodkowie wykorzystywali je do produkcji lin, odzieży, papieru, a także jako pożywienie. W minionych stuleciach konopie stały się jednak plonem budzącym więcej kontrowersji niż zachwytów – z żeńskich kwiatów Cannabis sativa subsp. indica produkuje się bowiem substancje narkotyczne, które obok medycznego zastosowania, prowadzą również do społecznych patologii (marihuana, haszysz, itd.). Niestety, w medialnym szumie ginie zwykle informacja, że nie wszystkie produkty konopne zawierają w sobie halucynogenne kannabinoidy.

Jak powstaje mleko konopne?

Z punktu widzenia przemysłu spożywczego najważniejszą częścią włóknistych konopi są przekwitłe kwiatostany, które zmieniają się w kuliste orzechy wypełnione nasionami. Małe brązowe nasiona pozbawione są całkowicie działania narkotycznego, ale za to odznaczają się niezwykłymi walorami odżywczymi – są bogate w białko, kwasy tłuszczowe nienasycone, błonnik, witaminę E, fosfor, magnez i potas, a także inne minerały i witaminy w nieco mniejszych ilościach. Wytwarza się z nich mąkę, olej, a także konopne mleko.

To ostatnie powstaje w dość prostym procesie łączenia dojrzałych nasion z wodą i dokładanego miksowania. Gotowy produkt często jest dodatkowo filtrowany dla uzyskania przyjemniejszej konsystencji, nadającej się np. do zabielania kawy. Niektórzy producenci dodają również do mleka substancje słodzące – od cukru po owocowe ekstrakty, a także nieco soli dla zbalansowania smaku.

Mleko konopne - witaminy i właściwości odżywcze

Niesłodzone mleko konopne jest ciekawą alternatywą dla mleka krowiego czy koziego jako produkt wegański, całkowicie pozbawiony laktozy. Zawiera ono dość sporo białka (mniej niż mleko sojowe, ale więcej niż mleko ryżowe, owsiane czy migdałowe), a przy tym nie wywołuje alergii pokarmowych. Co zaś najważniejsze, jest doskonałym źródłem korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3.

Mleko konopne jest mniej kaloryczne niż mleko krowie, zawiera mniej węglowodanów (żadnych cukrów), ale za to dostarcza organizmowi umiarkowane ilości witamin i minerałów, przede wszystkim cynku, magnezu, potasu oraz witamin z grupy B, witamin A i E.  Ponadto, wiele produktów dostępnych na rynku jest dodatkowo wzbogacanych o wapń, żelazo oraz witaminę D.
Nasiona konopne fot. shutterstock

Korzyści zdrowotne mleka konopnego

Mleko konopne jest przede wszystkim ratunkiem dla wszystkich tych, którzy cierpią na nietolerancję laktozy lub uczulenie na białko krowie, a nie wyobrażają sobie kawy bez mleka. Poza funkcją substytutu wprowadza do codziennego menu także inne korzyści zdrowotne:
  • Poprawia stan skóry, łagodząc problemy typu egzema. Idealna proporcja nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 6 do omega 3 sprawia, że mleko konopne pomaga redukować stany zapalne i sprzyja nawilżeniu naskórka. Poleca się je również jako prewencję starzenia się skóry.
  • Chroni przed chorobami serca. Mleko konopne bogate jest w argininę - aminokwas potrzebny organizmowi do produkcji kwasu azotowego, który utrzymuje naczynia krwionośne w dobrej formie. Arginina potrafi również obniżać poziom reaktywnego białka odpowiedzialnego za stan zapalny (CRP).
  • Ogranicza bóle. Mleko konopne zawiera w swoim składzie kwas gamma-linolenowy (GLA), który skutecznie tłumi objawy bólowe towarzyszące neuropatiom oraz chorobom autoimmunologicznym, takim jak reumatoidalne zapalnie stawów.
  • Poprawia pamięć i procesy myślowe. Kwasy omega 3 w wielu studiach wykazują działanie poprawiające kognitywne funkcje mózgu, w tym pamięć i koncentrację oraz ograniczające ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych.
Diagram przedstawiający wartości odżywcze w 1 szklance niesłodzonego mleka konopnego; opracowanie własne na podst. https://www.healthline.com/nutrition/hemp-milk#nutrition

Czy mleko konopne może szkodzić?

W przeciwieństwie do mleka sojowego, które może wywoływać reakcje alergiczne, a poza tym w większych ilościach działa fitoestrogennie, sprzyjając zaburzeniom hormonalnym u młodzieży i mężczyzn, a także rozwojowi niektórych rodzajów raka, mleko konopne praktycznie pozbawione jest zdrowotnych zagrożeń. Mowa jednak o naturalnym produkcie bez żadnych dodatków smakowych – mleka dosładzane mogą bowiem już prowadzić do wzrostu glukozy we krwi i niekorzystnie wpływać na profil lipidowy oraz wagę ciała.

Uprawa konopi jest przy tym ze wszech względów ekologiczna – nie stosuje się w niej herbicydów, ani pestycydów, a zużycie wody jest minimalne. W efekcie w nasionach konopi nie ma śladów genetycznych modyfikacji ani substancji chemicznych używanych do ochrony roślin.

Kulinarne zastosowanie mleka konopnego

Zdaniem wielu mleko konopne przypomina w smaku nasiona słonecznika i orzeszki piniowe – ma wyraźne orzechowe nuty, chociaż jest również dość świeże, kojarząc się z aromatem ogórka. Co ważne, po dodaniu do gorących napojów nie warzy się, więc może być z powodzeniem dolewane do kawy czy herbaty lub używane do przygotowania kakao. W porównaniu z mlekiem sojowym lepiej się pieni i doskonale nadaje się do kawy typu latte.

Po za tym mleko konopne można oczywiście pić w naturalnej postaci, dodawać do miksowanych koktajli owocowych i warzywnych oraz płatków śniadaniowych. Jest także dobrym i zdrowym dodatkiem do owsianek, kasz, budyniów, a nawet klasycznych ciast na naleśniki, muffiny czy placki. Dobra wiadomość jest taka, że mleko konopne można dość łatwo przyrządzić samodzielnie w domu.
Mleko konopne należy do pozbawionych laktozy zamienników mleka krowiego (obok mleka migdałowego czy makowego), fot. shutterstock

Jak przygotować mleko konopne?

Do produkcji mleka konopnego potrzebować będziemy ½ - 1 szklanki surowych nasion konopnych oraz 3- 4 szklanki wody. Proporcje można lekko zmieniać w zależności od preferencji smakowych. Obydwa składniki łączymy w wysokim mikserze i miksujemy aż do rozdrobnienia nasion, około 1 minuty. Tak uzyskane mleko nadaje się bezpośrednio do spożycia, choć wielu ludzi preferuje jeszcze przecedzić je przez pieluszkę lub czystą ściereczkę, aby uzyskać gładszą konsystencję. Mleko można przetrzymywać w lodówce przez ok. 5-7 dni.

Przepisy z mlekiem konopnym

Złote latte konopne

Składniki:

Przygotowanie:
W mikserze rozdrabniamy korzeń imbiru z daktylami. Dosypujemy wszystkie przyprawy i miksujemy ponownie. Dolewamy mleko i miksujemy ok. 1 minuty. Podajemy lekko podgrzane.


Odżywczy koktajl czekoladowy

Składniki:
  • 1 zmrożony banan
  • 1 szklanka mleka konopnego
  • 1 łyżka ciemnego kakao
  • 1 łyżka masła migdałowego lub tahini
  • ½ łyżeczki cynamonu
  • szczypta soli

Przygotowanie:
Wszystkie składniki miksujemy razem w wysokim mikserze. Podajemy natychmiast z kostkami lodu.
Mleko konopne można również doprawiać wanilią, miodem, matchą, przyprawami korzennymi oraz sokami i syropami. Koneserom egzotycznych smaków można z kolei polecić koktajl z miksowanego awokado i mleka konopnego, będący prawdziwą bombą kwasów omega 3!
Agata Pavlinec

Bibliografia

  1. Lucie Bell; “Hemp milk demand in Western Australia inspires east coast expansion plans”; data dostępu: 2019-09-05
  2. Lizzie Streit; “Hemp Milk: Nutrition, Benefits and How to Make It”; data dostępu: 2019-09-05
  3. Rachel Dickens; “Hemp milk nutrition & hemp milk recipe”; data dostępu: 2019-09-05
  4. Cathleen Crichton-Stuart; “Health benefits of hemp seeds”; data dostępu: 2019-09-05
  5. Aaron Cadena; “Hemp 101: Everything You Need to Know”; data dostępu: 2019-09-05
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy