Tahini – właściwości, skład i wykorzystanie tahini

Ta sezamowa pasta stanowi podstawowy składnik wielu orientalnych potraw Bliskiego Wschodu oraz kuchni śródziemnomorskiej. Jej historia sięga tysiąca lat wstecz i trudno przypisać ją do jednej narodowości. Z powodzeniem można nią urozmaicać smak wytrawnych potraw, deserów czy nawet koktajli. Tahini posiada wiele walorów odżywczych, dlatego powinna na dłużej zagościć w naszym codziennym jadłospisie. Co kryje się pod tajemniczą nazwą tahini?



Pasta tahini, fot. pixabay.comPasta tahini, fot. pixabay.com

Tahini – co to takiego?

Pasta tahini, inaczej zwana tahinią, jest masłem otrzymywanym z ziaren sezamu, najczęściej tych prażonych. Posiada gęstą konsystencję przypominającą ciągnący się krem i w smaku budząca skojarzenie z chałwą. Powstaje w wyniku ucierania, ugniatania bądź mielenia ziaren sezamu, które zazwyczaj wcześniej powinny być uprażone. Można do niej dodać również nieco oliwy z oliwek. Ciepło wydobywa z tahini interesujące bogactwo aromatu. Pastę sezamową można kupić gotową w sklepach lub przygotować samodzielnie w domu.

Pastą z prażonego sezamu zajadano się już 4 tysiące lat temu. Nie da się jednoznacznie ustalić jej pochodzenia. Opracowanie receptury tahini przypisują sobie Grecy, Egipcjanie czy Chińczycy. Natomiast pierwsze wzmianki o sezamowej paście pojawiły się u Herodota.

Na różnej szerokości geograficznej, tahini znajdowała zupełnie różne, niezależne od siebie  zastosowania. W kuchni arabskiej i greckiej jest używana jako dip oraz jeden ze składników hummusu czy chałwy. Tahini jest jednym z najważniejszych składników kuchni syczuańskiej, np. dania dan dan noodles. Azjatycką odmianą hummusu jest baba ganoush - dip, którego podstawowym składnikiem jest właśnie sezam oraz pieczony bakłażan. Azjatycka wersja pasty jest nieco bardziej gorzka, ponieważ wyrabiana jest z niełuskanych nasion sezamu.

Tahini – moc witamin i minerałów na talerzu

Pasta tahini posiada wiele cennych wartości odżywczych, a zawdzięcza to podstawowemu składnikowi, czyli sezamowi. Sezam jest bogatym źródłem witamin i minerałów. W jego składzie znajdują się m.in.: witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy), witamina A i E, a także minerały, jak - cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Poza tym sezam dostarcza szereg nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Jest także znakomitym źródłem związków o właściwościach antyoksydacyjnych, które hamują rozwój szkodliwego działania wolnych rodników tlenowych, a tym samym zapobiega rozwojowi wielu chorób: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, choroby wieńcowej, cukrzycy, nowotworów, schorzeń skórnych (np. łuszczycy), a także demencji, choroby Alzheimera czy Parkinsona.
Ziarna sezamu. Fot. pixabay.com
Ocena (4.3) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy