Rośliny cieniolubne w ogrodzie - gatunki, rodzaje i pielęgnacja roślin cieniolubnych

Brunera wielkolistna – podobne do niezapominajek kwiaty, które zdobią zacienione zakątki ogrodu; źródło: pixabay.com Brunera wielkolistna – podobne do niezapominajek kwiaty, które zdobią zacienione zakątki ogrodu; źródło: pixabay.com

Rośliny cieniolubne należą zdecydowanie do mniejszości i najczęściej pochodzą z lasów i dżungli, gdzie światło w bardzo ograniczonym stopniu przebija się przez korony drzew. W ogrodzie pełnią o tyle ważną rolę, że praktycznie na każdej posesji znajduje się miejsce zasłonięte od światła, które chciałoby się zagospodarować z pomysłem. W zależności od charakteru rośliny cieniolubne nie tylko pokrywają ziemię, ale także pną się do góry, a nawet obficie kwitną!

Tolerancja cienia przez rośliny, które do rozwoju i wzrostu potrzebują fotosyntezy, jest swojego rodzaju fenomenem wykształconym przez prawa ewolucji. Środowisko życia poszczególnych gatunków wymusiło na nich przystosowanie się do niskiego poziomu nasłonecznienia poprzez specjalną budowę liści. W porównaniu ze światłolubnymi roślinami mają one lepszą zdolność do pochłaniania długiego promieniowania podczerwonego i są bardziej efektywne w gospodarowaniu energią. Liście są zazwyczaj szersze, ale cieńsze, aby zmaksymalizować powierzchnię absorpcji światła. W ich tkankach jest też więcej chlorofilu – zielonego barwnika odpowiedzialnego za fotosyntezę – stąd też często ciemniejsza barwa liści.

Spora część roślin cieniolubnych ma również charakter zimozielony, co oznacza, że nie tracą one liści na zimę. To także fantastyczny pomysł Matki Natury – wykorzystują one światło w sezonie, gdy liście innych gatunków opadają, więc mimo zimy, słońca jest dla nich więcej!

Ogólne wymagania roślin cieniolubnych

W przeważającej większości rośliny preferujące cień lubią również glebę o kwaśnym odczynie. To również bezpośredni rezultat pochodzenia z dolnych partii zalesionych obszarów, gdzie ściółka jest bardzo bogata w rozkładające się liście i gałązki, dające naturalnie kwaśny odczyn. Doskonałym przykładem są tutaj okazałe i eleganckie azalie, rododendrony i hortensje kwasolubne, które wymagają przymieszki torfu do podłoża i potrzebują sporej dawki cienia.

Cieniolubne rośliny najczęściej lubią też wysoki poziom wilgotności podłoża, a niektórym gatunkom nie przeszkadza nawet słabo przepuszczalna, gliniasta gleba.

Koleus Blumego bardzo źle znosi bezpośrednie światło słoneczne; źródło: pixabay.com