Mango owoc - właściwości, witaminy i wartości odżywcze mango

Słodkie i kolorowe mango o delikatnym miąższu jest dla nas po prostu jednym z egzotycznych owoców. Tymczasem w Indiach, skąd pochodzi, mango funkcjonuje jako element kultu religijnego i stanowi bardzo ważny składnik diety tamtejszej ludności. My również powinniśmy się skusić na częstsze jedzenie tego owocu. Po pierwsze dlatego, że mango ma olbrzymi potencjał kulinarny, a po drugie zawiera wiele witamin i wartości odżywczych korzystnie wpływających na zdrowie oraz wygląd.



Freeimages.com/Oscar BelenFreeimages.com/Oscar Belen
  1. Mango – pochodzenie i znaczenie
  2. Mango – właściwości prozdrowotne
  3. Masło z pestek mango – właściwości pielęgnacyjne
  4. Mango w kuchni

Mango – pochodzenie i znaczenie

Długowieczne drzewo mangowe rośnie w klimacie zwrotnikowym i podzwrotnikowym. W Indiach, gdzie uprawia się najwięcej mango, jest on rośliną pospolitą. Nie oznacza to jednak, że traktuje się go w ten sposób. Wręcz przeciwnie – mango w niektórych rejonach bywa podstawowym pożywieniem hinduskiej ludności. Utożsamia się je również z hinduskimi bogami, odgrywa ważną rolę w ich kulcie i w tradycyjnych obrządkach.

Przeciętny mangowiec wyrasta do wysokości nawet 40 metrów i rodzi owoce ważące od 0,3 do nawet 1 kg. Ich skórka może przybierać zielone, czerwone, żółte i pomarańczowe odcienie, w zależności od odmiany. Miąższ ma intensywny, pomarańczowo-żółty kolor i niełatwo jest go oddzielić od tkwiącej wewnątrz pestki. Kwiaty mango zapachem przypominają kwiaty konwalii. Między tymi dwiema roślinami zachodzi jeszcze jedno podobieństwo – konwalie, o czym często zapominamy, są trujące. Właściwościami toksycznymi cechują się również łodygi i liście mangowca oraz wydzielane przez nie soki. Zawarte w nich olejki lotne w czasie kwitnienia mogą prowadzić do pojawienia się u niektórych (zwłaszcza u alergików) zapalenia skóry.

Mango – właściwości prozdrowotne

Powyższe ryzyko nie jest w żadnym stopniu związane z owocami mango. A na skórę działają one wprost zbawiennie, ponieważ zawierają duże ilości witaminwitamina Awitaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C, E i K. Poza tym w mango znajdziemy także minerałycynk, fosfor, magnez, miedź, potas, sód, wapń, żelazo  oraz  błonnik, białko, tłuszcze, węglowodany, flawonoidy oraz antyoksydacyjny lupeol, który ma zdolność łagodzenia stanów zapalnych i działa przeciwmiażdżycowo.

Masło z pestek mango – właściwości pielęgnacyjne

Bardzo wartościową, z punktu widzenia kosmetyki, częścią mango jest jego pestka. Niekiedy stanowi ona aż 80 proc. masy owocu. Z pestek indyjskiego mango produkuje się specjalne masło kosmetyczne (Mangifera Indica), które pod względem właściwości i konsystencji plasuje się gdzieś pomiędzy masłem kakaowym a masłem shea.

Kosmetyk ten bardzo dobrze natłuszcza, nawilża i chroni, głównie poprzez zawartość kwasów tłuszczowych: stearynowego, oleinowego, taninowego, palmitynowego i linolowego. Ponadto ma w sobie te same działające korzystnie na skórę witaminy, co miąższ owocu. Masło mango jest jasnożółte i praktycznie bezzapachowe. Przyśpiesza gojenie się drobnych otarć i usprawnia regenerację naskórka. Działa jak naturalny filtr przeciwko promieniom UV oraz pomaga w walce z rozstępami.
Freeimages.com/Juan Alberto Ramírez Díaz

Mango w kuchni

Rodzimym krajem mango są Indie, ale uprawa tego owocu spopularyzowała się nie tylko w innych rejonach Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Dotarła także do Ameryki Północnej i Południowej, Afryki, a nawet do Europy, gdzie sprzyja jej klimat Andaluzji. Poza Indiami, najwięcej mango produkuje się obecnie w Chinach, Indonezji, Tajlandii, Bangladeszu, Pakistanie, na Florydzie, w Kalifornii, na Karaibach, w Meksyku, Brazylii, w Afryce Południowo-Wschodniej i na Wyspach Kanaryjskich. Mango z każdego z tych miejsc smakuje zwykle nieco inaczej, ponieważ ma wiele odmian, które uprawia się w zależności od warunków glebowych i klimatycznych. Najlepsze mango jest tam, skąd nie przeznacza się go na eksport, czyli w Indiach.
A tak o doznaniach smakowych po zjedzeniu mango rosnącego na Karaibach opowiada Ann Vanderhoof, kanadyjska dziennikarka i żeglarka: „Ich słodki aromat, o lekko kwiatowych nutach, zdradza, że są idealnie dojrzałe. Potem wracam na jacht, rozcinam jeden owoc i sprawdzam, jak smakuje: to intensywna, bogata słodycz, całkowicie odmienna od niedorozwiniętego smaku importowanych mango, które kupowaliśmy w Kanadzie”. Nie powinniśmy jednak zrażać się dezaprobatą wobec importowanego mango wyrażoną przez Kanadyjkę. Mango musi mieć czas, żeby dojrzeć, a potrzebuje na to od 3 do 6 miesięcy. Ale kwaśne, niedojrzałe jeszcze owoce także jada się ze smakiem, wykorzystując je do przygotowania rozmaitych egzotycznych dań. Jakich? O tym przeczytacie na  następnej stronie.

W kuchni indyjskiej, na przykład, bardzo często przyrządza się z nich chutney, czyli gęsty, wyrazisty w smaku sos owocowy lub warzywny z dodatkiem cebuli, czosnku, przypraw i octu, który podaje się do ryżu, mięsa i warzyw. Poza tym niedojrzałe mango jest składnikiem orzeźwiających napojów, które doskonale gaszą pragnienie.

Jeden z nich to lassi, w którym miazgę z mango łączy się z jogurtem, wodą i cukrem lub solą. Ta druga wersja nie powinna nas wcale dziwić. Sól dobrze komponuje się z kwaskowatym mango, podobnie jak chili, a to zwiększa potencjał tego owocu jako składnika potraw o wytrawnym smaku. Słodycz dojrzałego mango wykorzystuje się zaś w tworzeniu przepysznych deserów, lodów, sorbetów, dżemów i soków. Produkty, w połączeniu z którymi mango smakuje wyjątkowo dobrze to: krewetki, kurczak, wątróbka, łosoś, kokos, awokado, szpinak, dynia, chili, limonka czy orzechy. Występuje z nimi najczęściej w wyrazistych daniach mięsnych lub wegetariańskich, inspirowanych kuchnią hinduską, zupach, szaszłykach i sałatkach. Nie zapominajmy, że łatwo przyrządzić z niego mus lub sos, jak chociażby wspomniany już chutney (zwany też czatni lub hindi).
Przepis na klasyczne chutney z mango:

Składniki:
  • 1 do 1,5 kilograma niezbyt dojrzałych owoców mango
  • kilka ząbków czosnku
  • jedną, duża cebulę
  • opakowanie rodzynek
  • papryczkę chili
  • pół szklanki octu
  • cukier, szczyptę imbiru (może być starty lub w proszku)

Przygotowanie:
Owoce mango obieramy, odłączamy od pestki i kroimy w kostkę. Wrzucamy do rondla o grubym dnie. Drobno siekamy czosnek, cebulę i papryczkę, trzemy imbir i dorzucamy do mango wraz z rodzynkami, octem i cukrem, najlepiej trzcinowym. Całość gotujemy na wolnym ogniu przez około 1,5 godziny. Na koniec można doprawić solą i miętą.
Smacznego!
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. Botanical Online; “Mango tree characteristics”; data dostępu: 2019-05-10
  2. Juliana Cristina Vieccelli i in.; “Characterization of leaves and fruit of Mango”; data dostępu: 2019-05-10
  3. California Rare Fruit Growers; “Mango”; data dostępu: 2019-05-10
  4. R.N. Tharanathan i in.; “Mango (Mangifera indica L.) ,>The King of Fruits<—An Overview”; data dostępu: 2019-05-10
  5. K.A. Shah i in.; “Mangifera indica (Mango)”; data dostępu: 2019-05-10
  6. Nicola Shubrook; “The health benefits of mango”; data dostępu: 2019-05-10
Ocena (3.8) Oceń:
Pasaż zakupowy