Sok z limonki – właściwości, skład i zastosowanie soku z limonki

Cytrusy są bardzo zdrowe i wspierają nasz organizm w prawidłowym funkcjonowaniu. Jednym z nich jest limonka, która posiada ogromne ilości cennych substancji odżywczych, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Również sok z limonki zawiera wszystkie drogocenne składniki, które kryją się we wnętrzu tego egzotycznego cytrusa. Jest też jednym z najlepszych soków, jakie natura ma nam do zaoferowania – jest smaczny, dobrze gasi pragnienie i zawiera dużo witamin i minerałów. Co warto wiedzieć o soku z limonki? Co dobrego można przygotować na jego podstawie?



Sok z limonki to prawdziwa kopalnia witamin i minerałów. Źródło: shutterstockSok z limonki to prawdziwa kopalnia witamin i minerałów. Źródło: shutterstock

  1. Sok z limonki – co to takiego?
  2. Co kryje się w soku z limonki?
  3. Właściwości prozdrowotne soku z limonki
  4. Sok z limonki – przeciwwskazania
  5. Sok z limonki o w kuchni
  6. Czy warto pić sok z limonki?

Sok z limonki – co to takiego?

Limonka to mały i okrągły owoc cytrusowy o zielonym kolorze. W smaku jest intensywnie kwaśna, co jest cechą charakterystyczna cytrusów, ale z lekko wyczuwalna gorzką nutą. Nie jest wymagającym owocem, bo bez problemu można ją uprawiać przez cały rok. Właściwości lecznicze i wartości odżywcze limonki od dawna są doceniane zwłaszcza w Azji, skąd prawdopodobnie pochodzi. W zależności od rejonu świata, istnieją różne odmiany limonki, ale dwie najpopularniejsze to: limonka perska oraz limonka meksykańska.

Limonka oraz sok pochodzący z tego cytrusa, najczęściej wykorzystuje się jako dodatek do różnych popularnych drinków, koktajli czy wód smakowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ skutecznie orzeźwia i gasi pragnienie. Sok z limonki można także rozcieńczać z wodą mineralną i popijać go w ciągu dnia. Picie takiego orzeźwiającego koktajlu przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia i organizmu. Co ciekawe, w tym małym zielonkawym cytrusie znajduje się 22 % dziennej zalecanej dawki witaminy C do spożycia.

Cytrusy bardzo często wykorzystywane są do produkcji wszelkiego rodzaju soków. Nic w tym dziwnego, bo soki z nich powstające są pyszne i skutecznie orzeźwiają, ale także przejmują wszelkie właściwości prozdrowotne tych egzotycznych owoców. Limonka zawiera w sobie aż 88% wody, dlatego bardzo łatwo przetworzyć ją w sok. Sok z limonki najczęściej pija się w połączeniu z innymi roztworami, zazwyczaj z wodą mineralna, ale także można go dodawać do deserów, ciast, sosów, dipów czy dań obiadowych (głównie w zestawieniu z posiłkiem rybnym). W krajach takich jak Meksyk, Wietnam czy Tajlandia, zarówno sama limonka, jak i sok z niej, używa się jako składnik tradycyjnych potraw.
Na podstawie: https://ndb.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168156/nutrients

Co kryje się w soku z limonki?

Sok z limonki to prawdziwa kopalnia drogocennych substancji odżywczych. To, co w  nim najcenniejsze to wysoka zawartość witaminy C, która zacznie przewyższa poziom tej substancji w innych cytrusach, nawet w cytrynie. Znajdziemy w nim również takie witaminy jak witamina A, witamina E, witamina K oraz kompleks witamin z grupy B. W soku z limonki kryją się również niezwykle ważne minerały: żelazo, wapń, magnez, potas, fosfor, cynk, miedź, selen. Sok z limonki to także skupisko polifenoli i flawonoidów, czyli przeciwutleniaczy.

Magnez decyduje o prawidłowej pracy układu odpornościowego i nerwowo-mięśniowego, bierze udział w budowie kości i zębów, a także zmniejsza ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego. Żelazo wytwarza hemoglobinę i korzystnie wpływa na odporność. Cynk określa strukturę niektórych białek, obniża poziom cholesterolu, ma wpływ na przyswajalność niektórych witamin, dba o prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. Wapń to podstawowy budulec kości i zębów, bierze także udział w krzepnięciu krwi oraz dba o prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni. Fosfor wspomaga prawidłowe wchłanianie wapnia przez nasz organizm oraz bierze udział w syntezie białka i podobnie jak wapń uczestniczy w procesie mineralizacji kości. Potas odpowiedzialny jest za utrzymanie odpowiedniego napięcia elektrycznego na błonach komórkowych. Selen odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, zwiększa odporność organizmu, a także może także obniżać ryzyko wystąpienia niektórych form nowotworów. Natomiast miedź chroni organizm człowieka przed osteoporozą, podnosi odporność, ma pozytywny wpływ na pracę mózgu, a nawet hamuje rozwój bakterii.

Witamina E nazywana jest witaminą młodości. Wszystko dlatego, że jest silnym przeciwutleniaczem, który zwalcza działanie i rozwój wolnych rodników. Poza tym, wzmacnia nasz układ odpornościowy i reguluje nasz metabolizm. Witamina A, która także znajduje się w soku z limonki, jest niezbędna naszemu organizmowi do prawidłowego wzrostu, rozmnażania oraz dba o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Z kolei witamina K aktywuje białka niezbędne do wzrostu i rozwoju kości, jest bardzo ważna dla utrzymania wysokiej gęstości mineralnej kości i zapobiega rozwojowi osteoporozy w późniejszym wieku. Natomiast fitosterole wykazują pozytywny wpływ na nawilżenie skóry i poprawę jej napięcia, wygładzają też drobne zmarszczki.

Jednak to, co jest najcenniejsze zarówno w samej limonce, jak i soku z tego owocu, to witamina C. W tym małym, zielonym cytrusie znajdują się ogromne złoża tej drogocennej witaminy, znacznie więcej niż w cytrynie i pozostałych cytrusach. To niezbędny składnik procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników pomiędzy nimi. Witamina C jest także podstawowym przeciwutleniaczem: usuwa wolne rodniki, tym samym zapobiegając rozwojowi choroby nowotworowej. Dodatkowo wspomaga układ odpornościowy, serce i układ nerwowy. Ta niezwykła witamina wspomaga naszą skórę w produkcji kolagenu wygładzać ją i spowalniają procesy jej starzenia. Jest także konieczna do prawidłowego wchłaniania w przewodzie pokarmowym innych substancji odżywczych, np. żelaza i wapnia.
W limonce znajduje się 22 % dziennej zalecanej dawki witaminy C do spożycia. Źródło: shutterstock

Właściwości prozdrowotne soku z limonki

Pomaga w walce z trądzikiem – główna przyczyną trądziku są bakterie blokujące pory w skórze, a to z kolei powoduje stany zapalne, rezultatem czego są powstające wypryski. Sok z limonki jako źródło przeciwutleniaczy i witaminy C, jest w stanie utworzyć środowisko przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, co skutecznie pozwala zahamować namnażanie i rozwój bakterii.

Podkręca metabolizm i dba o układ trawienny – woda z dodatkiem soku z limonki podkręca nasze trawienie. Wszystko za sprawą kwaśności limonki, co wspomaga ślinie w rozkładzie pokarmu. Dodatkowo flawonoidy zawarte w limonce pobudzają wydzielanie soków trawiennych. Co więcej, pomaga oczyścić nasz organizm z toksyn zalegających w układzie pokarmowym. Dodatkowo kwas cytrynowy zawarty w soku podkręca nasz metabolizm, a co za tym idzie – przyspiesza spalanie kalorii oraz magazynowanie tłuszczu. Dlatego też dobrze jest codziennie rano, jeszcze przed zjedzeniem pierwszego posiłku, napić się szklanki wody z dodatkiem soku z limonki.

Spowalnia starzenie – w związku z tym, że sok z limonki zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, zwalcza nadmiar i powstawanie wolnych rodników, które odpowiedzialne są za starzenie się naszych komórek. Tym samym spożywanie soku z limonki znacznie opóźnia procesy starzenia się skóry. Dodatkowo dodaje jej energii i walczy z nieestetycznymi przebarwieniami.

Wspiera układ odpornościowy – odpowiedzialna jest za to witamina C. Codzienne spożywanie soku z limonki z różnymi dodatkami sprawi, że nasz organizm zyska wyższą odporność i będzie w stanie ochronić się przed atakiem wszelkich wirusów i bakterii.

Chroni układ moczowy – związki chemiczne zawarte w limonce są w stanie zwalczyć bakterie E. coli. Są one odpowiedzialne za 60% zakażeń układu moczowego. Picie soku z tego zielonego cytrusa może uchronić nas przed nieprzyjemnymi i bolesnymi infekcjami układu moczowego.

Sok z limonki – przeciwwskazania

Chociaż sok z limonki jest niezwykle zdrowy i ma korzystny wpływ na nasz organizm, to jednak posiada również swoje minusy. Zbyt częste spożywanie, a wręcz nadużywanie soku z tego zielonego cytrusa, który posiada wysoką zawartość kwasu cytrynowego, może uszkodzić szkliwo naszych zębów.  Poza tym, jeśli borykamy się z wrzodami żołądka również powinniśmy zrezygnować ze spożywania soku z limonki, ponieważ stymuluje on produkcję kwasu żołądkowego, a tym samym nasila objawy tej bolesnej dolegliwości.
Sok z limonki dobrze smakuje w połączeniu z wodą mineralna, ale także można go dodawać do deserów, ciast, sosów, dipów czy dań obiadowych. Źródło: shutterstock.

Sok z limonki o w kuchni

Przepis na jagodowy koktajl orzeźwiający

Składniki:

Przygotowanie:
Wyciskamy sok z jagód i truskawek, a następnie dodajemy sok z limonki. Dolewamy wodę i porządnie mieszamy. Przelewamy do szklanki i dekorujemy świeżymi listkami mięty.


Przepis na koktajl imbirowo-limonkowy

Składniki:

Przygotowanie:
W wyciskarce wyciskamy limonkę, a w sokowirówce nasiona granatu, marchewkę oraz imbir. Wszystkie składniki łączymy i mieszamy ze sobą. Przelewamy do szklanki, dodajemy kostki lodu i pijemy!


Przepis na sos majonezowo-keczupowy z dodatkiem soku z limonki

Składniki:

Przygotowanie:
W miseczce umieszczamy wszystkie składniki i dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek. Dodajemy ulubione przyprawy i porządnie mieszamy. Na wierzch możemy posypać posiekany szczypiorek.

Czy warto pić sok z limonki?

Sok z limonki stanowi remedium na wiele dolegliwości. Jeśli mamy wybór, czy wybrać cytrynę czy limonkę, lepiej jest sięgnąć po tę drugą ze względu na wyższą zawartość witaminy C oraz innych substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Najlepiej jest rozcieńczać go w szklance wody mineralnej i każdego dnia wypijać na czczo. Właśnie wtedy będzie skuteczniej działał, a efekty zobaczymy szybciej, niż się tego spodziewamy.
Ekologia.pl (Klaudia Kwiatkowska)

Bibliografia

  1. “https://delishably.com/beverages/Lime-Juice-Benefits”; data dostępu: 2020-08-27
  2. “https://www.healthline.com/nutrition/limes”; data dostępu: 2020-08-27
  3. “https://www.medicalnewstoday.com/articles/322556”; data dostępu: 2020-08-27
  4. “https://www.healthline.com/health/food-nutrition/lime-water-benefits”; data dostępu: 2020-08-27
  5. “https://www.swansonvitamins.com/blog/lindsey/9-health-benefits-of-limes-and-lime-water”; data dostępu: 2020-08-27
  6. “https://www.livestrong.com/article/260168-what-are-the-benefits-of-lime-juice/”; data dostępu: 2020-08-27
  7. “https://ndb.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168156/nutrients”; data dostępu: 2020-08-27
  8. “https://tasty.co/article/emilyshwake/non-alcoholic-drink-recipes-mocktails”; data dostępu: 2020-08-27
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy