Kisiel – właściwości, skład i wykorzystanie kisielu| ekologia.pl

Kisiel to popularny deser, którym zajadają się nie tylko dzieci, ale również dorośli. Charakteryzuje się on półpłynną konsystencją i kwaskowatym smakiem. Nie dość, że domowy kisiel jest smaczny, zdrowy i niskokaloryczny, to na dodatek banalnie łatwy w przygotowaniu. Jaki jest sekret tego deseru?



Kisiel z owocami. Silar [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia CommonsKisiel z owocami. Silar [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
  1. Kisiel – co to takiego?
  2. Wykorzystanie kisielu
  3. Właściwości prozdrowotne domowego kisielu
  4. Kisiel domowy czy instant?
  5. Jak przygotować domowy kisiel owocowy?
  6. Czy warto jeść kisiel?

Kisiel – co to takiego?

Kisiel to cieszący się dużą popularnością deser o żelowej konsystencji, przygotowywany na bazie wywaru owocowego i zagęszczony mąką ziemniaczaną. Uwielbiany nie tylko przez dzieci, ale też przez dorosłych to smakowita i niskokaloryczna przekąska w ciągu dnia, deser albo podwieczorek. Wbrew pozorom zalicza się on do deserów serwowanych na zimno, ale można podawać go również na ciepło. Na sklepowych półkach dostępnych jest wiele rodzajów tego smakołyku w tzw. wersji instant – proszek wystarczy zalać wrzątkiem. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że kisiel można przygotować samemu. Podstawę tego smakołyku stanowią owoce – najlepiej sezonowe. Do smaku możemy dosłodzić go cukrem, miodem albo ksylitolem.

Wykorzystanie kisielu

Kisiel można serwować jako samodzielny deser - smakuje znakomicie zarówno na ciepło, jak i na zimno. Przygotowując go w samodzielnie na bazie owoców, warto wzmocnić ich smak różnymi dodatkami, np. przyprawami korzennymi. W zależności od tego, jakich owoców użyjemy, warto dodać przyprawy do nich pasujące. I tak np. przyrządzając kisiel o smaku jabłkowym, można do niego dosyć cynamonu, który świetnie się komponuje z tymi polskimi owocami. Kisiel to również znakomity dodatek do masy ciast drożdżowych, nadzienia do bułeczek czy przekładanych wafli.

Właściwości prozdrowotne domowego kisielu

Podstawowym składnikiem każdego kisielu są owoce. Możemy dodać swoje ulubione, korzystać z sezonowych albo wymieszać wiele smaków. Jednak największą popularnością cieszą się te o smaku truskawkowym, wiśniowym i jabłkowym. Jeśli dodamy truskawki, dostarczymy naszemu organizmowi cennych soli mineralnych (potasu, magnezu) i pektyn, które mają pozytywny wpływ na przemianę materii, oczyszczają jelita z resztek pokarmu, a także korzystnie wpływają na naturalną florę bakteryjną. Te smakowite owoce posiadają także właściwości odtruwające i oczyszczające. Wszystko za sprawą bromeliny – enzymu odpowiadającego za rozkład białka. Dlatego truskawki, zalecane są osobom, które mają kłopoty z trawieniem białek lub powinny zrzucić kilka kilogramów. W związku z wysoką zawartością żelaza są bardzo ważnym składnikiem kobiecej diety: chronią przed anemią, wzmacniają organizm oraz poprawiają wygląd skóry i włosów.

Kolejny składnik kisielu, wiśnie to prawdziwe bogactwo minerałów. Zawierają spore ilości potasu, wapnia, fosforu oraz magnezu. Pierwiastki te poprawiają ogólną kondycję organizmu, przyczyniając się do lepszej pracy mięśnia sercowego. W owocach tych znajdziemy także w nich także żelazo, sód oraz cynk. Te dwa ostatnie pierwiastki mają działanie moczopędne, więc pomagają walczyć ze schorzeniami układu moczowego. Wiśnie bogate są także w pektynę, czyli rozpuszczalny błonnik pokarmowy, który zapewnia uczucie sytości na dłużej, przyspiesza przemianę materii, działa detoksykacyjnie, pomaga w obniżeniu poziomu złego cholesterolu i chroni przez nadciśnieniem tętniczym.
Zalicza się on do deserów serwowanych na zimno, ale można podawać go również na gorąco. Kagor at the Ukrainian language Wikipedia [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Jeśli zdecydujemy się przygotować kisiel na bazie jabłek, dostarczymy naszemu organizmowi mnóstwa przeciwutleniaczy oraz praktycznie wszystkie występujące naturalnie witaminy. Jabłka zawierają także pektyny i błonnik. Najwięcej tych cennych składników znajduje się w skórce jabłek i tuż pod nią. Pektyny oraz błonnik z jabłek są ważne dla zdrowia jelit i pomagają pozbywać się z organizmu toksyn i metali ciężkich. Jabłko to także bogactwo witaminy C, która wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko infekcji, a także walczy z wolnymi rodnikami. W jabłku znajdują się także takie minerały jak fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo.
Innym, bardzo ważnym składnikiem każdego kisielu jest mąka ziemniaczana. Wykorzystywana jest jako zagęszczacz nie tylko tego deseru, ale także zup, sosów oraz niektórych dań (np. placków ziemniaczanych czy klusek śląskich). Mąka ziemniaczana to bogate źródło lekkostrawnych węglowodanów – porcja 100 g mąki dostarcza 360 kcal. Nie zawiera glutenu i dostarcza wielu cennych dla zdrowia aminokwasów, dlatego warto włączyć ją do diety. Jest doskonałym źródłem błonnika. W swoim składzie zawiera także witaminę C i witaminę B6, a także niektóre składniki mineralne przede wszystkim fosfor, magnez, potas, sód i wapń. Mąka ziemniaczana chroni wrażliwy żołądek. Dlatego też kisiel z mąki ziemniaczanej jest znakomitym antidotum na wszelkie problemy związane z przewodem pokarmowym. Zwalcza takie dolegliwości jak ból brzucha, biegunkę, zgagę, nudności, a nawet wrzody. Z kolei kąpiel z dodatkiem mąki ziemniaczanej ma łagodzący wpływ na podrażnienia skóry, m. in. potówki, otarcia, oparzenia słoneczne oraz łojotokowe zapalenia. Mąkę ziemniaczana można stosować również w kosmetyce jako suchy szampon albo puder matujący.

Kisiel domowy czy instant?

Nie od dzisiaj wiadomo, że wszystko, co sami przygotowujemy z naturalnych produktów, jest najzdrowsze. Tak samo jest w przypadku kisielu. Ten domowy zawiera zdrowe i świeże składniki, zaś kolor i zapach pochodzą z owoców. Co więcej, kisiel domowej roboty posiada mniejszą zawartość cukru, a co za tym idzie – jest mniej kaloryczny. Mimo wszystko kisiel domowej roboty jest nieco bardziej czasochłonny w przygotowaniu, dlatego tak często sięgamy po gotowy deser w torebce.

Nie ma co ukrywać, produkty typu instant są produktami wysoko przetworzonymi, zawierającymi mnóstwo konserwantów oraz wzmacniaczy smaku i koloru. W swoim składzie mają przede wszystkim syrop glukozowy, sztuczne barwniki i syntetyczne aromaty. Jeżeli na etykiecie takiego produktu widnieją słowa „produkt o smaku” oznacza to, że mamy do czynienia z kisielem zawierającym jedynie niewielką ilość prawdziwych składników albo po prostu koncentrat, którego walory kolorystyczne i smakowe są sztucznego pochodzenia. Z drugiej jednak strony, kisiele w torebkach nie są tak napakowane szkodliwą chemią, jak mogłoby się wydawać. Coraz częściej dodaje się do nich naturalne barwniki, jak np. beta-karoten, koszenilę (barwnik, który uzyskuje się z wysuszonych i zmielonych owadów czerwca kaktusowego) lub kurkuminę, która jest jednym ze składników kurkumy. Co ciekawe, niektórzy producenci dodają do składu kisielu także syntetyczną witaminę C, ale jest to przede wszystkim chwyt marketingowy. Wiadomo, że witamina C traci wszystkie swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury, więc zalewając proszek wrzątkiem automatycznie pozbywamy się tej witaminy.
Kisiel to deser o żelowej konsystencji, przygotowywany na bazie wywaru owocowego i zagęszczony mąką ziemniaczaną. Fot. pixabay.com
Jeśli mimo wszystko jesteśmy miłośnikami gotowego kisielu w proszku albo nie chcemy rezygnować z przygotowania szybkiej i łatwej przekąski, warto sięgnąć po produkt, ma którym widnieje krótki i w miarę zrozumiały skład. Trzeba jednak pamiętać, że kisiel typu instant jest niepełnowartościowym produktem i mimo, że zawiera niewiele kalorii.

Jak przygotować domowy kisiel owocowy?

Składniki:
  • owoce według uznania, przykładowo: ½ szklanki jagód, 1 i ½ szklanki wydrylowanych wiśni
  • 3 szklanki zimnej wody
  • 3 łyżeczki cukru
  • 3 płaskie łyżeczki mąki ziemniaczanej

Przygotowanie:
Do rondelka wkładamy jagody i wiśnie bez pestek, zalewamy 2 i ½ szklanką wody, dodajemy cukier i całość zagotowujemy. Gotujemy przez około 2 minuty. Mąkę ziemniaczaną rozpuszczamy w pozostałej ½ szklance zimnej wody i dodajemy do gotujących się owoców cały czas mieszając. Całość jeszcze chwilę podgotowujemy, a następnie odstawiamy do wystudzenia. Jeśli po zagotowaniu kisiel nadal nie będzie gęsty, trzeba rozprowadzić kolejną łyżeczkę mąki ziemniaczanej w niewielkiej ilości zimnej wody, a następnie dodać ją do kisielu, porządnie wymieszać i zagotować.

Czy warto jeść kisiel?

Domowy kisiel stanowi pożywny, lekki i zdrowy deser, po który powinniśmy sięgać jak najczęściej. To bogactwo wielu cennych witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszystko za sprawą naturalnych składników: owoców oraz mąki ziemniaczanej. Jeśli chodzi o kisiel typu instant, od czasu do czasu możemy sobie na niego pozwolić, byle nie za często. Trzeba pamiętać, że zawiera sztuczne konserwanty, barwniki i aromaty, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.thehealthyhomeeconomist.com/potato-starch-vs-flour/”; data dostępu: 2019-06-10
  2. “https://www.sciencedirect.com/topics/food-science/potato-flour”; data dostępu: 2019-06-10
  3. “https://www.zentis.de/en/Brand-world/Products/Knowledge-can-taste-this-good-our-Product-Guide/Product-guide-jams”; data dostępu: 2019-06-10
  4. “https://www.allasyummyfood.com/recipe/strawberry-kissel-recipe”; data dostępu: 2019-06-10
  5. “http://foodforthoughtproject.org/wp-content/uploads/2011/03/Kissel-Alyona-Prischepko-School-34-Grodno-Belarus.pdf”; data dostępu: 2019-06-10
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy